تاریخ انتشار: ۱۵ شهریور ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
گزارش و گفت و گو در باره طرح لایحه حمایت از خانواده در مجلس

لاریجانی: لایحه از دستور کار مجلس خارج نشده است

مریم محمدی
[email protected]

بحث‏های مربوط به لایحه‏ی «حمایت از خانواده»، به ویژه بندهای مربوط به حق ازدواج مجدد آقایان، که توسط دولت نهم به لایحه‏ی پیشنهادی قوه‏ی قضاییه افزوده شده است، همچنان در سطوح مختلف در جامعه، ادامه دارد.

مجلس شورای اسلامی با این که امروز (چهارشنبه) این لایحه را در دستورکار خود نداشت، درگیر بحث‏های موافقین و مخالفین این لایحه شد.

در ارتباط با این لایحه امروز (چهارشنبه) در مجلس چه گذشت؟ برخورد عمومی مجلسیان، معدود خانم‏های نماینده‏ی مجلس و همچنین کمیسیون حقوقی‏ـ‏قضایی مجلس که مسئول رسیدگی به این لایحه است، چه بوده است؟
این‏ها مسائلی هستند که در گفتگو با خانم اعظم ویسمه، خبرنگار پارلمانی که در مجلس حضور داشته‏اند، آقای مصطفی کواکبیان، نماینده‏ی سمنان، و همین‏طور حجت‏الاسلام قدرت‏الله علیخانی، عضو کمیسیون حقوقی‏ـ‏قضایی مجلس، به آنها پرداخته‏ام.

Download it Here!

نخست گزارش خانم ویسمه را می‏ شنویم:

بحث مهمی که امروز در صحن علنی مجلس مطرح شد، تذکرات متعدد نمایندگان در مورد اظهارات یکی ازاعضای هیات رئیسه بود که اعلام کرده بود؛ لایحه‏ی حمایت از خانواده از دستور کار مجلس خارج شده است.

با توجه به صحبت‏هایی که آقای لاریجانی روز یکشنبه در صحن مجلس انجام داده بود، که این لایحه را به کمیسیون برگشت دادند، این تلقی ایجاد شده بود که لایحه به طور کلی از دستور کار مجلس خارج شده و نمایندگان دیگر به آن رسیدگی نمی‏کنند.

این موضوع باعث شد تا نمایندگانی که اکثرا از خانم‏های مجلس بودند(مثل خانم‏ها آلیا، رهبر، افتخاری) در حاشیه‏ی پارلمان، تذکرات متعددی بدهند.

نکته‏ای که مهم به نظر می‏رسید، لحنی بود که خانم آلیا به کار گرفت. ایشان عنوان کرد که، مجلس با لجن‏پراکنی لائیک‏ها دست از بررسی لایحه‏ی حمایت از خانواده، برنمی‏دارد.

ایشان گفتند: «نمایندگان هرگز در برابر فضاسازی و لجن‏پراکنی مشتی لائیک گرد‏آمده حول جایزه‏بگیر از اجنبی، دست از وظایف قانونی خودش برنمی‏دارد.»


فاطمه آلیا

به نظر شما،اشاره‏ی ایشان، به حضور خانم شیرین عبادی و ....؟

بله. دقیقا ایشان به حضور خانم شیرین عبادی در روز یکشبه در مجلس، که به همراه جمعی از خانم‏های فعال حقوقی و زنان به مجلس آمده بودند و پی‏گیر این موضوع بودند، اشاره داشت.

به‌نظر می‏رسد که دفاعیات و حمایتی که خانم شیرین عبادی از این بحث دارند می‏کنند، و همین‏طور فعالیت‏های گسترده‏ی جنبش زنان روی این قضیه، موجب شده است که خانم‏های اصول‏گرای مجلس، یک واکنش منفی و تدافعی نسبت به این لایحه داشته باشند.

خانم آلیا نظرخودش را در مورد این لایحه چطور بیان می‏کرد؟

ایشان عنوان می‏کرد که موافق حذف کامل ماده‏ی ۲۳ نیست و فکر می‏کند که این ماده می‏تواند حداکثر اصلاحاتی رویش صورت بگیرد.

روز یکشنبه هم مناظره‏ای بین ایشان و خانم کولایی، از نماینده‏گان مجلس ششم، صورت گرفت که ایشان آنجا به صراحت گفتند: «ازدواج مجدد آقایان اگر آشکار باشد، خیلی بهتر از آن است که ‏پنهان باشد. پس ما قانونی داشته باشیم که این ازدواج مجدد را به صورت آشکار به ما نشان بدهد، نه این که بخواهد پنهانی صورت بگیرد.»

ایشان موافق حذف نیست و حداکثرعنوان می‏کند که ممکن است اصلاحاتی رویش صورت بگیرد.


الهه کولایی

دیگر خانم‏های اصول‏گرای مجلس چه برخوردی داشتند؟

برای مثال، خانم لاله افتخاری هنگام تعطیلات تابستانی مجلس، مصاحبه‏ای با سایت «خانه‏ی ملت» داشت، که در آن به شدت از لایحه‏ی حمایت از خانواده و مخصوصا از ماده‏ی ۲۳ آن، دفاع کرده بود.

ایشان امروز در مجلس این مصاحبه را تکذیب می‏کرد و عنوان کرد که: «به خدمت رسانه‏هایی که این اظهارات مرا تحریف شده چاپ کرده‏اند، می‏رسم و از آن‏ها شکایت می‏کنم.»

خانم رهبر هم عنوان می‏کرد که هیئت رئیسه باید موضع درستی می‏گرفته و اعلام نمی‏کرده که این لایحه از دستور کار خارج شده، بلکه این لایحه در دستور کار است و نمایندگان به آن رسیدگی می‏کنند.

در هر حال، صحن علنی مجلس و راه‏روها امروز تحت تاثیر لایحه‏ی حمایت از خانواده بود. آقای لاریجانی در نهایت تاکید کرد که؛ این لایجه از دستور کار مجلس خارج نشده، بلکه به کمیسیون حقوقی‏ ـ قضایی برگشت داده شده تا با دقت بیشتری بررسی شود.

***

ولی نمایندگان مرد مجلس، ظاهرا، بیش از خانم‏های اصول‏گرا با این لایحه، به ویژه با همان بندهای مربوط به حق ازدواج مجدد آقایان، مخالفت دارند. با آقای مصطفی کواکبیان، نماینده‏ی سمنان، صحبت می‏کنم:

بر اساس فتوای برخی مراجع، اجازه‏ی ازدواج دوم حتما باید توسط خانم اول صادر شود، والا اساسا حرام است (اگر منظور فقط ماده‏ی ۲۳ است).

نظر شما در مورد کلیات این لایحه چیست؟

نه، ما انشاالله نظرا ت مفصل و تفصیلی‏مان را موقع بررسی لایحه به خود مجلس می‏گوییم. ما مخالف این بندها هستیم.


حجت‏الاسلام علیخانی

با حجت‏الاسلام علیخانی، عضو کمیسیون حقوقی‏ـ قضایی مجلس، گفتگو می‏کنم. ایشان بر خلاف خانم‏های اصول‏گرا که معتقد هستند این لایحه نباید از دستور خارج می‏شد، معتقد است که این لایحه اساسا ضرورتی برای طرح نداشت:

ما معتقدیم که اصل این لایحه در شرایط فعلی ضرورتی نداشت و مطالب و مسائل دیگری بود که شاید برای جامعه ضروری‏تر از این لایحه بود. ضمن این که معتقدیم که ماده‏های ۲۳ و ۲۵ باید حذف شوند و بقیه‏ی آن هم باید اصلاح شود و کمیسیون هم این کار را خواهد کرد.

شما به عنوان عضو کمیسیون، معتقد هستید که این بندها حذف خواهند شد؟

بله، کمیسیون اصلاح خواهد کرد. چون روز دوشنبه در کمیسیون، زمانی که هنوز برگشت این لایحه به کمیسیون نرسیده بود، بحث شد و قرار شد که، اولا تعجیل نشود و بعد هم کلا اصلاح شود. خیلی‏ها هم نظرشان این بود که، ۲۳ و ۲۵ اصلا حذف شوند. نظر خود من هم همین بود. بعضی از دوستان ما هم مثل آقای دهقان نظرشان این بود که باید اصلاحات زیادی صورت بگیرد.

اگر کمیسیون رأی داد، فکر می‏کنید رأی مجلس در مقابل تغییرات کمیسیون چه خواهد بود؟

رأی به چی؟

به حذفش.

کمیسیون هر تصمیمی بگیرد، قاعدتا مجلس باید به نظر کمیسیون توجه کند. البته مجلس آزاد است، ولی چون به کمیسیون برای اصلاح و تجدیدنظر برگشت خورده، لذا، فکر کنم مجلس هم احتمالا توجه ویژه‏ای داشته باشد.

نظرهای خوانندگان

کواکبیان درست است

--
زمانه: سپاس برای تذکر. تصحیح شد.

-- h ، Sep 6, 2008 در ساعت 02:29 PM

به نظر من تنها نتیجه تحریم انتخابات رای آوردن همین عتیقه هاست (مثل خانم‏ها آلیا، رهبر، افتخاری)

-- میلاد ، Sep 6, 2008 در ساعت 02:29 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)