تاریخ انتشار: ۹ اردیبهشت ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
گزارشی از ناآرامی‌ها در ایوان غربع پس از اعلام نتایجه‌ی انتخابات:

پنج کشته به خاطر اشتباه ستاد انتخابات ایوان غرب

مریم محمدی

در خبرها شنیدیم که در شهر ایوان غرب، در حوزه‌ی انتخاباتی ایلام پس از شمارش آرای مرحله‌ی دوم انتخابات و اعلام نتایج آن، که به پیروزی آقای داریوش قنبری، منتسب به اصلاح‌طلبان و آقای شاهپور پولادی، کاندیدای مستقل به‌عنوان نمایندگان شهر ایوان غرب انجامید؛ پس از ساعاتی آقای علی اکبر متین به‌جای آقای داریوش قنبری، کاندیدای برگزیده‌ی شهر ایوان غرب به عنوان نماینده معرفی شد.

این موضوع موجب نارضایتی هواداران ایشان و اجتماع در مقابل دفتر فرمانداری شد که این امر به تیراندازی ماموران و کشته‌شدن سه نفر از اهالی منجر شد.

پس از این درگیری از جانب ستاد انتخابات بار دیگر اعلام شد که نماینده‌ی حقیقی در واقع همان آقای داریوش قنبری بوده و گزارش دوم اشتباه بوده است. در این مورد با بعضی چهره‌های شناخته‌شده و برخی اهالی شهر گفت و گو کردم.

نخست با آقای محمد عطریانفر صحبت می‌کنم که در دولت آقای هاشمی رفسنجانی، معاون سیاسی وزارت کشور بودند. از آقای عطریانفر می‌پرسم که اطلاع‌شان از این حادثه در چه حدی‌ست؟

Download it Here!

این‌طور که من شنیدم، شاید به دلیل بی‌تدبیری در اعلام نظر وزارت کشور، یا فرمانداری مربوطه در خصوص پیروزشدن یک نفر از کاندیداهای متعلق به حوزه‌ی اصلاح‌طلبان بوده است، اما متاسفانه فرد دیگری را مطرح کرده‌اند. طبعاً مردم در برابر این نوع حق‌کشی‌ها و بی‌عدالتی‌ها مقاومت می‌کنند.

آقای عطریانفر، به نظر شما عامل اصلی این رویداد، به‌خصوص وقتی که منجر به قتل سه نفر از اهالی می‌شود، چیست؟

معمولاً در زمان برگزاری انتخابات، نوعی تحولات در مناطق مختلف صورت می‌گیرد. اگر چنانچه دستگاه حافظ امنیت کشور که مشخصاً نهادهای انتظامی و بالای سر آن‌ها هم وزارت کشور هست، به‌طور جدی رعایت و کنترل نکند؛ حتماً دچار حوادث و معضلات امنیتی سنگین‌تری خواهد شد.

معمولاً درگیری‌ها در حوزه‌های انتخاباتی کوچک‌تر، بسیار زیادتر است، چون برخی از تعصبات قومی و محلی هم دخالت می‌کند. از این بابت به نظر می‌آید که مسوولیت و تکلیف وزارت کشور در این زمینه بسیار زیاد است.

به نظر می‌رسد که همیشه ممکن است اعتراضاتی از جانب مردم نسبت به نتیجه‌ی آرا وجود داشته باشد و بعضاً به صورت تظاهرات انجام بگیرد. اما، چطور می‌شود که از بروز چنین حوادث تلخی جلوگیری کرد؟

به نظر می‌آید ما باید در این زمینه فقط توصیه کنیم به وزارت کشور و فرمانداری‌هایی که به‌خصوص در انتخابات مسوولیتی دارند، چنان عمل بکنند که خودشان عامل ایجاد ناامنی در کشور نباشند.

با آقای نیکبخت وکیل دادگستری و عضو «کمیته‌ی دفاع از حقوق بشر» تماس گرفتم:

دیشب برای من با ایمیل، خبری برایم فرستادند که در ایوان غرب خونریزی شده است، در آن‌جا خون ریخته شده است. ولی از تعداد کشته‌شدگان خبر ندارم. اجازه بدهید، روی پیامگیر دفتر من پیامی گذاشته شده است. اجازه بدهید ببینیم این پیامگیر دفتر ما چه می‌گوید. معمولاً این گونه چیزها را با پیام گیر می‌دهند:

صدای پیام گیر:

«در شهر ایوان متاسفانه ۵ نفر کشته و ۱۵ نفر زخمی شدند...‌»

ظاهراً این خبری که از آن‌جا داده‌اند، از ایوان غرب که تابع ایلام است، می‌گوید که یک درگیری به‌وجود آمده و ظاهرا ۵نفر کشته و ۱۵نفر مجروح شده‌اند. ولی می‌گوید که این خبر قطعی نیست.

آقای نیکبخت، از طریق کمیته‌ی شما هم این جریان قابل پیگیری است؟

من یک وکیل دادگستری هستم. ولی به‌هرحال این موضوعات، موضوعات حقوق بشری است، موضوعات حقوق شهروندی است. جان یک انسان گرفته شده است! چرا؟به چه دلیل؟

من الان در انجمن دفاع از حقوق زندانیان هستم. این موضوع نوعاً به کار ما ارتباط پیدا نمی‌کند، با توجه به تقسیم‌ کاری که کرده‌ایم.

ولی این به کسانی که تحت «کمیسیون دفاع از انتخابات آزاد» که مربوط به انتخابات وحقوق بشر ربط پیدا می‌کند. علی‌الخصوص این‌که این سه نفر، یا دو نفر و یا یک نفرشان، نوجوان بود و گویا کمتر از هجده سال داشته است. به این دلیل باید خانواده‌های‌شان شکایت بکنند، چون ظاهراً مردمی که آن‌جا جمع‌ شده بودند، ترقه در کردند و پلیس هم شروع کرده است به تیراندازی و در نهایت این عده کشته شدند.


نقشه‌ی استان ایلام

با آقای سیف‌زاده، سخنگوی کانون دفاع از انتخابات آزاد صحبت می‌کنم. ایشان اطلاعات بیشتری ندارند، اما گفتند که چهارشنبه در مورد این جریان جلسه دارند و در آن جلسه بیانیه‌ی نهایی خودمان را در مورد انتخابات خواهیم داد.

در اینجا سعی می‌کنم با برخی ساکنان شهر ایوان غرب تماس بگیرم. در تماس اول دختر دانش‌آموزی پاسخ می‌دهد. او در انتخابات شرکت کرده و به دو نفر برنده‌ی انتخابات رای داده است:

آره! در انتخابات شرکت کردیم.

درست است که توی شهر درگیری شده و کسانی هم کشته شده‌اند؟

آره، آره. درست است!

کی‌ها بودند این کسانی که کشته شدند؟

کسرا میری، احمدی اویسی. بعضی‌ها هم زخمی شدند.

چرا درگیری شد؟

نمی‌دانم والا! نمی‌دانم. من مدرسه بودم.

ولی الان شهر آرام است!

آره، آرام است.

با خانم دیگری از اهالی شهر صحبت می‌کنم که گویا در روستاهای مجاور هستند. صحبت‌های ایشان را دوستان ترجمه کرده‌اند. ایشان می‌گویند به قنبری و پولادی رای داده‌اند. ولی شنیده‌اند که عده‌ای کشته و زخمی شده‌اند که ایشان به علت حضور در روستا از آن خبر ندارند.

(گفتگوی تلفنی به زبان کردی.)

تلفن آقای داریوش قنبری که انتخاب و سپس عزل ایشان موجب این درگیری شد، به علت این که ایشان در مسجد و در محل ختم کشته‌شدگان حضور داشتند، در دست یکی از آشنایان‌شان بود که وی این توضیحات کوتاه را به ما داد. نخست در مورد وضعیت شهر ایوان غرب سوال می‌کنم.

شهر ایوان غرب الان آرام است. آقای دکتر قنبری اطلاعیه دادند به مردم . الان مردم دیگر آرامند.

تا آن‌جایی که شما اطلاع دارید، چند نفر این‌جا کشته و مجروح شدند‌؟

سه نفر کشته و ۲۵ نفر زخمی شده‌اند.

آقای قنبری الان خودشان کجا هستند؟

آقای قنبری الان در مسجد و در مجلس فاتحه است.

آخرین تماس من با آقای سجاد صالح است که یکی از روزنامه‌نگاران ‎و از آشنایان آقای داریوش قنبری است:

خبری که از اطرافیانشان به دست آوردم این است که اطرافیان و نزدیکان و دوستان و آشنایان‌شان به وی توصیه کرده‌اند که از شهر خارج بشود. چون سلامتی و جان ایشان در خطر است و اکیداً از او خواسته‌اند در شهر حضور نداشته باشد، تا این اتفاقات فروکش بکند و طیف مقابل و کاندیدای سوم و طرفداران آن‌ها درصد مقابله برنیایند، این که اقدام تلافی‌جویانه‌ای انجام بدهند. این آخرین خبری‌ است که من از اطرافیان و دوستان ایشان شنیده‌‌ام.

نظرهای خوانندگان

مردم بی گناه ونوجوانان را در روز روشن بدون هیچ منطق انسانی به رگبار می بندند وبه هم آفرین می گویند وای که کجاست فریاد رس.....

-- بدون نام ، Apr 29, 2008 در ساعت 07:46 PM

با سلام خداييش از بدترين روز هاي عمرم بود و همه اش هم زيره سر اقاق استاندار است

-- محمد ، Apr 29, 2008 در ساعت 07:46 PM

مادر یکی از کشته شده ها که 14 سال بیشتر نداشته و تنها پسر خونواده بود دیروز خود سوزی کرد.
واقعا ارزش داشت!

-- بدون نام ، Apr 29, 2008 در ساعت 07:46 PM

متأسفانه در ایران مدیریت بحران بسیار ضعیف است و در موارد اینچنینی فورا" نیروهای انتظامی و امنیتی دست به اسلحه می برند و بدتر آنکه بدانیم این کشته شدگان در سن نوجوانی این گونه نا جوانمردانه پر پر شدند(12 و 16و 17 ساله بودند). شاید هم این گونه اعمال نوعی چشم زخم گرفتن از مردم است که بدانند اگر ساز مخالفت با حکومت را زدند باید هزینه اش را هم اینگونه بپردازند.

-- احمد ، Apr 30, 2008 در ساعت 07:46 PM

نام كشته ها وزخميها را بنويسيد.با تشكر

-- افروز ، May 2, 2008 در ساعت 07:46 PM

با سلام متاسفانه ما در همسایگی این شهرستان زندگی می کنیم. و احساسات همشهریان من نیز جریحه دار شده. من خودم اصولگرا هستم ولی حالا چه اشکالی دارد که عدالت و دموکراسی رعایت بشه و آن کسی که حائز اکثریت آرا شده به مجلس راه یابد.

-- من اهل گیلانغرب ، May 5, 2008 در ساعت 07:46 PM

بسیار اسفناک میباشد نیروی انتظامی می توانست با استفاده از اب فشار بالا برای دور کردن مردم استفاده کند و این سه کودک را نمی کشتند وقتی ما این برخورد را از نیروهای مسلمان خودمان میبینیم از اسرائیلیان وهابیان وامریکاییان چه انتظاری داریم وای بر من مسلمان که برادر مسلمان خودم را مورد هدف گلوله قرار میدهم بنده اهل استان مرکزی هستم امیدوارم چنین حوادثی در هیچ کجای ایران عزیزمان رخ ندهد

-- سعید ، May 5, 2008 در ساعت 07:46 PM

خود آقای قنبری ومسئولین دربه تشنج کشاندن مردم مقصرند

-- بدون نام ، May 11, 2008 در ساعت 07:46 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)