تاریخ انتشار: ۲۱ اردیبهشت ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

ماهاتیر محمد هم وبلاگ می‌نویسد

رضا شوقی

چهره سیاسی مالزی طی انتخابات مجلس که حدود دو ماه پیش در این کشور صورت گرفت، به کلی تغییر پیدا کرده است.

در این انتخابات تعداد قابل توجهی از افراد اپوزیسیون دولت توانستند به مجلس راه پیدا کنند. این افراد وابسته به اپوزیسیون طیف گسترده‌ای‌ از فعالان حقوق بشر گرفته تا وبلاگ‌نویسان را تشکیل می‌دهند.

در این انتخابات اپوزیسیون توانست برای اولین بار از هنگام استقلال مالزی در سال ۱۹۵۷‌، ۸۲ کرسی از مجموع ۲۲۲ کرسی مجلس را از آن خود کند. اهمیت این انتخابات در آن بود که به کنترل تک‌حزبی مجلس توسط حزب جبهه ملی پایان داده و تعداد کرسی‌های اقلیت یعنی حزب عدالت مردمی را برای اولین بار از ۱۹ به ۸۲ کرسی افزایش داد.

یکی از عوامل مهمی که در شکل دادن این واقعیت تاریخی در مالزی نقش داشته، چیزی نیست جز قدرت تسخیر کننده اینترنت و خصوصاً قدرت برتر وبلاگ‌ها.

رسانه‌های عمومی در مالزی تحت کنترل دولت بوده و بنا‌براین به دلیل عدم وجود فضای گردش آزاد اطلاعات و اخبار، مردم و جوانان برای کسب اخبار و تحلیل‌های آزاد هر چه بیشتر به سایت‌های اینترنتی و بلاگ‌ها مراجعه می‌کند.

وبلاگ‌نویسان مالزی هم روز به روز سیاسی‌تر می شوند. آن‌ها توانسته‌اند اعتماد بسیاری از مردم را به خود جلب کنند تا جایی که وبلاگ‌نویسان به گروه مرجع سیاسی مردم و آن‌طور که بعضی از منابع خبری و تحلیلی مالزی می‌گویند، به رهبران اندیشه‌ای آنان تبدیل شده‌اند.


ماهاتمیر محمد، نحست وزیر سابق مالزی هم به وبلاگ‌نویسی روی آورده است

نمود بارز این مساله را می‌توان در انتخابات مجلس مالزی دید. بسیاری از افرادی که در این دوره به مجلس راه یافته‌اند، جوانانی هستند که خود را برای اولین بار کاندیدای نمایندگی کرده‌اند و توانسته‌اند در رقابت با چهره‌های سیاسی سرشناس و قدیمی، به مجلس راه پیدا کنند. یکی از مهم ترین عواملی که باعث معروفیت این افراد در میان مردم شده، بی‌تردید وبلاگ‌های این افراد است.

جف اواوای یکی از این وبلاگ‌نویسان مخالف دولت است که به مجلس راه پیدا کرده است. پست‌های وبلاگی داغ و آتشین او که جف در آن‌ها به شدت به دولت انتقاد می‌کرد، توجه بسیاری از وبلاگ‌خوانان را در طول زمان انتخابات به خود جلب کرده بود.

تونی پوآ و بدرول هشام شهاری نیز از جمله دیگر وبلاگ‌نویسان سرشناسی هستند که در جریان این انتخابات فعالانه به وبلاگ نویسی پرداختند.

روند سیاسی شدن یا به تعبیری سیاستمدار شدن وبلاگ‌نویسان مالزی حرکتی دو جانبه است و در حرکتی متقابل سیاستمداران مالزی هم هرچه بیشتر وبلاگ نویس می‌شوند. علاوه بر اعضای احزاب و چهره‌های سیاسی، اکنون معمار توسعه مالزی، ماهاتیر محمد نیز تحت تاثیر میزان اثر‌گذاری وبلاگ‌ها به وبلاگ‌نویسی روی آورده است.

دکتر ماهاتیر محمد اکنون یک بلاگر است. او از طریق وب‌سایتش:

به وبلاگ‌نویسی می‌پردازد. اسم این وب‌سایت همان نام مستعار ماهاتیر محمد است که با آن برای روزنامه‌ها مقاله می‌نویسد.

ماهاتیر محمد در پروفایلش خود را به سادگی به عنوان «نخست وزیر کشور مالزی از سال ۱۹۸۱تا سال ۲۰۰۳» معرفی کرده است.


لوگوی وبلاگ ماهاتمیر محمد

دکتر ماهاتیر محمد در وبلاگش نوشته است که این سایت به انتشار نوشته‌های او، زمانی که امکان نوشتن آرا‌ و عقایدش را دارد، اختصاص داده شده است.

او افزوده است که احزاب علاقمند و نیز رسانه‌ها با ذکر منبع و استناد به او مجاز به ارایه مجدد یا نقل قول مطالبی که در سایت او منتشر می‌شود، هستند. او نوشته است کامنت‌ها و فیدبک‌ها با نام اصلی یا نام مستعار پذیرفته می‌شوند و نوشته‌های بی‌نام و یا کامنت‌های حاوی مطالب توهین‌آمیز یا سخنان مستهجن نیز رد می‌شوند.

دکتر ماهاتیر محمد، اولین پست وبلاگی‌اش را در ساعت یک و بیست و هفت دقیقه بامداد اول ماه می‌نوشته است. این پست در مورد جریان انتصاب قضات در مالزی است. در این یادداشت او سوالاتی را در مورد تاسیس کمیته پیشنهادی انتصاب قضات و چگونگی معرفی قضات توسط این کمیته مطرح کرده است.

ماهاتیر محمد می‌نویسد دانستن تمام جزییات روال کار نصب قضات، به خصوص با توجه به نقش نخست وزیر در این مساله می‌تواند جالب باشد. او می‌نویسد تغییر در روند نصب قاضی‌ها مستلزم وجود اساسنامه‌ای جدید است و چون دولت دارای دو سوم اکثریت آرا‌ پارلمان نیست، باید برای دست‌یابی به این منظور با گروه‌‌های اپوزیسیون همکاری کند و این نشان دهنده ضعف اوست.

وبلاگ دکتر ماهاتیر تنها در همان روز اول و تا ساعت پنج عصر بیش از ده هزار بازدید‌کننده داشته است.

بسیاری از کامنت‌نویسان ورود نخست وزیر سابق مالزی به عرصه وبلاگ‌نویسی را خوشامد گفته‌اند و نوشته‌اند که منتظر نوشته‌های وبلاگی او خواهند بود.

بسیاری نیز گفته‌اند که مشتاق‌اند تا ایده‌های او در مورد مسایل مختلف را بدانند و از این واقعیت که می‌توانند از این به بعد از طریق وبلاگ با او در ارتباط متقابل باشند، خشنودند.

عده‌ای از کامنت نویسان هم نوشته او در مورد روند نصب قضات را نقد کرده و به مخالفت با نظرات او پرداخته‌اند.



منبع

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)