تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
گفت‌وگوی با محمد اولیایی‌فرد، وکیل مدافع بهنود شجاعی

سه روز فرصت برای نجات بهنود شجاعی از اعدام

بهنود شجاعی، جوانی است که به اتهام قتل در آستانه اعدام قرار دارد. بهنود که در سن 17 سالگی در یک نزاع دسته‌جمعی مرتکب قتل شده، قرار بود در سحرگاه 18 اردیبهشت سال جاری در محوطه زندان اوین به دار آویخته شود، اما آیت‌الله محمود شاهرودی، رییس قوه قضاییه دستور تعویق اجرای حکم را داد.

از آن روز به دستور رییس قوه قضاییه، بهنود شجاعی تنها یک ماه فرصت داشت تا رضایت اولیای دم را به دست آورد. از آن یک ماه تنها چند روز باقی مانده است و هم‌چنان خانواده مقتول خواستار اجرای حکم قصاص هستند.

در همین ارتباط با محمد اولیایی‌فرد، وکیل مدافع بهنود شجاعی گفت‌وگو کردم.

Download it Here!

با توجه به نزدیک شدن اجرای حکم بهنود شجاعی و گذشتن زمان یک‌ماهه‌ای که برای او تعیین شده بود، وضعیت او هم ‌اکنون چگونه است؟

بیست و دوم خرداد حکم اجرا می‌شود. ما اعاده دادرسی دادیم، ولی تا الان جواب داده نشده است. به ما گفتند بروید دنبال رضایت. یعنی این‌که این‌ها نمی‌خواهند اعاده دادرسی کنند.

آیا در این زمان باقی‌مانده می‌توانید کاری انجام دهید؟

خانواده محکوم هم‌اکنون رایزنی می‌کنند و هر روز نامه‌ای به یکی می‌دهند تا بتوانند یک کاری کنند. تا 19 خرداد هم کلیه ادارات و دادگستری تعطیل است و تنها سه روز می‌ماند.

قانون از چه راهی می‌تواند جلوی این حکم را بگیرد؟

راه قانونی آن فقط دستور آقای شاهرودی است. تا الان ما درخواست خیلی سریع دادیم که بررسی شود؛ ولی هیچ نقطه روشنی در آن وجود ندارد. با توجه به این‌که قصاص با شک و شبهه امکان‌پذیر نیست، ببینیم می‌توانیم دست خطی بگیریم که حکم را عقب بیندازیم.

آیا می‌شود امیدوار بود که این حرکت‌ها محدود شود؟

موج فزاینده‌ای به وجود آمده و به انواع و اقسام بر تعداد قتل‌های اتفاقی افزوده می‌شود؛ مخصوصاً در مورد نوجوانان. طبق قانون اساسی به نظارت و حسن اجرای قوانین موظف هستیم و چون در واقع کنوانسیون کودک را هم پذیرفته‌ایم، این در حکم قانون است. بنابراین مسئولیت هر اعدامی متوجه ما می‌شود. اعدام نوجوانان یک نوع جنایت علیه بشریت در ایران است.

مطلع شدیم که برخی از سازمان‌های حقوق بشری برای این پرونده در تماس با شما بودند. آیا نتیجه‌ای حاصل شد؟

کمیسیونی از ژنو به رهبری آقای قطبی آمده بودند و روی کلیات می‌خواستند صحبت بکنند. ولی سفر آن‌ها سفر کلی و در واقع شروع مذاکرات یا قوی‌تر کردن آن بود. ضمن این‌که آن‌ها با یونیسف هم جلسه داشتند. ولی این موارد نیز به آن‌ها منعکس شد.

از طرف خانواده مقتول چه طور؟ آیا توانستید تماسی برقرار کنید یا توانستید رضایتی از آن‌ها بگیرید؟

نه. تاکنون هیچ‌گونه رضایتی حاصل نشده است. تا الان جوابی به این لایحه ندادند. جوابی به درخواست اعاده دادرسی داده نشده است. با توجه به این‌که تا 19 خرداد هم تعطیلی است و سه روز می‌ماند به حکم، این شرایط را سخت‌تر می‌کند. گرفتن جواب در آخرین لحظات سخت است.

تا کنون اولیای دم هم رضایت ندادند. بیست و دوم خرداد هم قانوناً باید حکم اجرا شود. یکی از ایرادات قضیه این بوده که تا کنون هیچ‌گونه جلسه سازشی به طور رسمی برگزار نشده است.


مرتبط:
بهنود شجاعی هنوز در نزدیکی چوبه‌دار است
درخواست عفو بین‌الملل برای توقف اعدام بهنود شجاعی
اتحادیه اروپا: بهنود شجاعی را اعدام نکنید

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)