تاریخ انتشار: ۱۱ اردیبهشت ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

درخواست عفو بین‌الملل برای توقف اعدام بهنود شجاعی

سازمان عفو بین‌الملل با انتشار اعلامیه‌ای از مقامات ایران خواست تا اجرای حکم اعدام بهنود شجاعی را به اتهام قتلی که در ۱۷ سالگی مرتکب شده است، متوقف کند.

بهنود شجاعی که متولد ۱۳۶۷ است، روز سی‌اُم مردادماه سال ۱۳۸۴ به اتهام قتل در یک نزاع دسته‌جمعی بازداشت شد و به کانون اصلاح و تربیت تهران منتقل گردید.

این نوجوان ۲۶ بهمن ۱۳۸۴ از سوی شعبه ۷۴ دادگاه کیفری استان تهران محکوم به اعدام شد. این حکم به تأیید شعبه ۳۳ دیوان عالی کشور نیز رسید.

دفتر اجرای احکام قوه قضاییه قرار اجرای اعدام بهنود شجاعی را برای ساعت پنج صبح روز هفتم ماه مه ‏‏۲۰۰۸ (۱۸ اردیبهشت ۱۳۸۷) گذاشته است.‏

شجاعی که نزدیک به سه سال است در بازداشت به سر می‌برد، پیش از این از داشتن وکیل محروم بوده و خود شخصا با نوشتن نامه‌ای درخواست تجدید محاکمه و ‏دادرسی مجدد نموده است.

بنا به گفته وکیلی که به تازگی وکالت وی را به عهده گرفته است، بهنود شجاعی ‏در طول دادگاه همواره اظهار داشته است که وی فقط یک ضربه به مقتول زده است.

تأیید حکم اعدام بهنود شجاعی در حالی صورت می‌گیرد که هفته گذشته، روزنامه اعتماد از صدور حکم نوجوان 17 ساله دیگری که متهم به قتل است، خبر داد.

عفو بین‌الملل به اعدام افراد زیر ۱۸ سال در ایران به شدت اعتراض می‌کند.

‌این سازمان در آخرین گزارش خود اعلام کرد که از سال ۱۹۹۹، جمهوری اسلامی بیش از هر کشور دیگری حکم اعدام را در قبال مجرمان کودک اجرا کرده است.

دولت‌های اروپایی و گروه‌های حقوق بشر از ایران به دلیل افزایش اعدام‌ها در این کشور از زمان آغاز ‌طرح مبارزه با رفتارهای غیراخلاقی‌، انتقادهای فراونی داشته‌اند.

دو معاهده بین‌المللی میثاق حقوق کودک و میثاق حقوق مدنی و سیاسی، اجرای حکم اعدام برای افراد زیر ۱۸ سال را ممنوع کرده است. ایران به هر دوی این معاهدات پیوسته است.

در همین رابطه:
صدور حکم اعدام برای یک نوجوان
دو نفر در ایران اعدام شدند
پنج نفر در ایران اعدام شدند

نظرهای خوانندگان

در تیتر به اشتباه مسعود شجاعی آمده

-- بدون نام ، Apr 30, 2008 در ساعت 06:19 PM

مسعود شجاعی یا بهنود شجاعی؟ هر مسعودی بهنود نیست و هر بهنودی هم مسعود نیست.

-- مصطفی ، Apr 30, 2008 در ساعت 06:19 PM

واقعا شرم اوره ...یه بچه رو اعدام کردن..واقعا شرم اوره

-- مژده ، May 1, 2008 در ساعت 06:19 PM

jaryanesh chie?mage kio koshte?vase chi koshte?

-- sogol ، Jun 7, 2008 در ساعت 06:19 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)