تاریخ انتشار: ۱۰ تیر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
وضعیت بازداشت‌شدگان تجمع مردم مشهد در گفت و گو با علی قلی‌زاده، فعال دانشجویی در مشهد:

«نگران جانِ بازداشت‌شدگان مشهد هستیم»

اردوان روزبه
[email protected]

در پی برگزاری تجمع اعتراض‌آمیزی در پارک ملت مشهد در واکنش به موج گرانی‌ها، حدود ۲۰۰ نفر از مردم عادی و دو فعال دانشجویی دستگیر شدند. در همین رابطه با علی قلی‌زاده، فعال دانشجویی در مشهد گفت و گو کردم:

Download it Here!

ساعت‌های اولیه نیروهای امنیتی و نیروهای گارد ملی صرفاً در تراکم جمعیت حضور داشتند و از مردم دعوت می‌کردند ‌که تراکم‌شان را کم کنند و متفرق بشوند.

اما اخباری که در آخر شب شنیده می‌شد این بود که گویا نیروهای امنیتی حاضر در محل پارک ملت و میدان آزادی شهر مشهد که لباس‌های متحد‌الشکل نارنجی رنگی داشتند، به‌صورت کاملاً موردی و به عبارت بهتر به‌صورت کاملاً شانسی، صرفاً برای ایجاد رعب و وحشت حمله کردند و اقدام به دستگیری‌های فله‌ای و موردی می‌کردند

نیروهای امنیتی به یک منطقه‌ای حمله می‌کردند حالا ممکن بود کسانی آن‌جا باشند که برای تفریح یا برای ورزش در پارک ملت حاضر بودند، آن‌ها را هم می‌گرفتند. در بین این بازداشت‌ها، دو تن از فعالین دانشجویی دانشگاه فردوسی بودند. آقای توحید دولت‌شناس و آقای فرزاد حسن‌زاده، که صرفاً برای تفریح در پارک حاضر بودند و گویا این‌ها شناسایی‌ و توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

هم‌اکنون هم هیچ اطلاعی از وضعیت این دو دانشجوی بازداشت شده و مردم بازداشت شده در شهر مشهد، در دسترس نیست. کما این‌که بازداشتی‌های روز ۲۴ خرداد هم هیچ اطلاعی در دسترس نیست و اخباری که هست گویا اکثر این افراد هنوز آزاد نشدند.

متاسفانه نیروهای امنیتی از پوشش ضعیف خبری که در اتفاقات مشهد افتاده کمال استفاده را بردند و بیشترین فشار را آوردند. اتفاقی که ۲۴ خرداد افتاد این بود که سه تن از دانشجویان دانشگاه فردوسی بازداشت شدند که در پی تجمع دانشجویان در داخل دانشگاه آن‌ها ظرف کمتر از ۴۸ ساعت آزاد شدند.


تصویری از تجمع مردم مشهد

اما متاسفانه با وجودی که خوابگاه دانشگاه فردوسی امروز تخلیه شد و دانشگاه، خالی از دانشجو است، امکان تحصن گسترده‌ای به آن شکل نبود. اما امروز هم تجمعی برگزار شد که در پی آن شاهد بودیم با تجمع برخورد کردند و به تهدید حاضران در تجمع و خانواده‌ها و تهدید خود افراد روی آوردند.

در حال حاضر آیا خانواده‌های این افراد، از وضعیت‌شان مطلع شده‌اند؟

خانواده‌ها اطلاع خاصی پیدا نکردند. فقط آخرین خبر این است که روز شنبه، جمع زیادی، حدود ۵۰۰ نفر از دانشجوها و مردم عادی در کوی پلیس شهر مشهد بازداشت شدند و هیچ مقام قضایی یا انتظامی و امنیتی حاضر نشده که نسبت به سرنوشت بازداشت‌شدگان و یا قبول اصل بازداشت‌ها، اظهار‌نظری کند و این بر شدت نگرانی خانواده بازداشت‌شدگان افزوده است.

خصوصاً این‌که از سری قبل بازداشتی‌ها، اخبار بسیار بسیار نگران‌کننده‌ای از نحوه برخوردی که با بازداشت شده‌ها داشتند، رسیده و خبرش در سطح مشهد پیچیده و باعث نگرانی فعالین حقوق بشر و فعالین دانشجویی شهر مشهد شده است.

شما اشاره می‌کنید که روز جمعه برخوردها خیلی عمومی بوده. اما دو دانشجوی فعال در این‌جا دستگیر شدند. آیا این دانشجوها درواقع در جریان روز جمعه بودند یا ه‌صورت اتفاقی دستگیر شدند؟

دانشجوها کاملاً اتفاقی در محل حاضر بودند. کما‌این‌که خیلی از مردمی که آن‌جا حاضر بودند، از برنامه‌ای که قرار بوده برگزار بشود، هیچ اطلاعی نداشتند. مخصوصاً این دو دانشجو در فاصله بسیار زیادی از نقاط تراکم جمعیت حاضر بودند. اما با توجه به حضور بسیار گسترده نیروهای امنیتی دو دانشجو شناسایی شدند.

با توجه به فاصله‌ای که از نقاط تراکم جمعیت و دستگیری‌ها داشتند - تراکم جمعیت در پارک ملت بود - این دو نفر شناسایی شدند. با قولی که برخی مسوولین دانشگاه دادند، ما امیدواریم نهایتاً امشب یا فردا آزاد بشوند.

امروز هم تجمعی در دانشگاه فردوسی انجام شد. آیا این تجمع به دلیل اعتراض روز جمعه بوده یا خیر؟

تجمعی که امروز در دانشگاه فردوسی برگزار شد، کاملاً صنفی و با حضور نیروهای مختلف فعالین دانشجویی‌ و فعالین انجمن اسلامی بود.

تنها خواسته این تجمع هم، آزادی بدون قید و شرط و سریع دو دانشجوی بازداشت شده؛ آقای حسن‌زاده و آقای دولت‌شناس بود. در کنار این‌ها حاضران، آزادی بازداشت شده‌های دیگر را - که صرفاً مردم عادی بودند و به دور از هر گونه انگیزه و بحث سیاسی در آن‌جا حاضر بودند - خواستار شدند.

Share
در همین رابطه:
سرنوشت نامعلوم ۲۳۰ معترض به گرانی‌ در مشهد

نظرهای خوانندگان

درگیری دراویش و مردم چرمهین با نیروهای امنیتی و انتظامی
zolfaghar121.blogfa.com

-- darvish ، Jul 1, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)