تاریخ انتشار: ۵ مرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
آموزش روابط جنسی حلقه مفقوده در ایران

سکس، میوه ممنوعه زندگی من

[email protected]

سکس! سکس یعنی یک خط قرمز. یعنی که هنوز هم اگر در کشور ما راجع به آن صحبت کنید، بدترین و شنیع‌ترین حرف‌ها را زده‌ای. یعنی این‌که اگر تو سوالی در مورد «پایین‌تنه» بکنی ،کمتر کسی به تو پاسخ می‌دهد؛ تازه اگر شانس بیاوری و به گستاخی متهم نشوی.

Download it Here!

سکس از کودکی یک نقطه بزرگ ابهام در زندگی همه ما ایرانی‌هاست. کمتر پدر و مادری حاضر می‌شود با کودکش با صراحت در مورد سکس صحبت کند یا به سوالاتش پاسخ دهد. بچه‌ها همه می‌دانند که به دنیا می‌آیند اما وقتی می‌پرسی چگونه در جوابت می‌گویند یا یک روز در یک جوراب پشت در گذاشته شده‌اند یا آن‌که پدر و مادرشان آن‌ها را در یک سبد از دریا گرفته‌اند.

در بهترین حالت می‌دانند که مادرشان روزی آن‌ها را در شکم‌شان این‌ور و آن‌ور می‌برده، اما نمی‌دانند در کجا درست شده‌اند و از کچا پا به جهان ما گذارده‌اند.

آن‌ها با همین ذهنیت‌ها بزرگ می‌شوند و بعد هم در مدرسه و حتا در دانشگاه هیچ کسی به فرزندان این جامعه یاد نمی‌دهد که یکی از اصلی‌ترین بخش‌های زندگی یک انسان که در ارتباط‌های اجتماعی و حتا خصوصی او نقش دارد، سکس است.


به هر حال سکس، خط قرمز است. سکس یعنی این‌که نباید بپرسی. یعنی این‌که از هم‌کلاسی‌ات باید یاد بگیری، از فیلم‌های پورنوی یواشکی با رفقا و مجله‌های خارجی که به دست همه بچه‌های مدرسه دستمالی شده‌. یعنی این‌که تو حق نداری از معلمت، مادرت، پدرت یا بزرگترت بخواهی تا صریح به تو بگوید، صحیح‌ترین حالاتش چیست.

شما اولین مفاهیم رابطه جنسی را از که آموختید

از دختری می‌خواهم تا از برداشت های جنسی‌‌اش بگوید. «م» قول می‌گیرد این مصاحبه بی‌نام و نشان باشد. او ۲۷ سال دارد، مجرد است و کارشناسی علوم ارتباطات دارد:

یادت می‌آید اولین دفعه با مسایل جنسی در چه سن و سالی آشنا شدی؟

الان یادم نیست ...

آموزش‌های جنسی‌ات را از چه کسانی گرفتی؟

فکر کنم مسایل جنسی از چیزهای شخصی است که آدم باید خودش یاد بگیرد چون در بین ما این یک چیزی نیست که تو بخواهی بگویی مامانم یا بابام به من یاد داد. ظاهراً مسایل عاطفی را پدر و مادر می‌توانند به آدم کمک کنند ولی مسایل جنسی را خیلی سخت است.

راه‌هایی دیگری هست، مثلاً تو دوستان جالبی گیرت بیفتد، این‌طوری باشد خیلی بهتر است. فکر می‌کنم آدم باید خودش کشف کند. چون کسی چیری به تو درست یاد نمی‌دهد. نه مامان، نه معلم... نمی‌دانم شاید هم خودش باید تجربه کند.

با این حساب تو هیچ‌وقت در مورد مسایل جنسی آموزش ندیده‌ای...

متاسفانه نه. ولی فکر می‌کنم لازم است. در سوال قبلی را هم فکر می‌کنم اگر به‌طور کلی بخواهی نگاه کنی آدم باید حتماً آموزش ببیند. شاید جایی هم نبوده که بخواهد آموزش بدهد.

اگر آموزشی باشد، فکر می‌کنی تا چه حد می‌تواند آزاد باشد؟

من همین را می‌گویم. در مجموع مجبوری خودت حالا به هر نحوی شده با سکس آشنا کنی. این جزو زندگی است و آدم نمی‌تواند از آن فاصله بگیرد ولی خب باید یاد گرفت.

خودت باید بخواهی، چون از چیزهای مهم زندگی شناخت رابطه جنسی است حالا به هر شکل که شده. چون الان در جامعه امکانش نیست یاد بگیری یا بتوانی آزاد تجربه کنی.

فکر می‌کنی اگر ازدواج کنی چقدر با همسرت، درک متقابل ارتباطات جنسی داری؟

خب، این خیلی مساله مهمی است. من یکی از دلایلی که وارد این ماجرا نمی‌شوم چون از این عدم درک واهمه دارم.

***

وقتی با اکثر جوان‌ها صحبت می‌کنید، با صراحت می‌گویند اولین بار آن‌چه‌ از سکس فهمیده‌اند از طریق هم‌کلاسی‌ها و یا دوستان‌شان در مدرسه و خیابان بوده‌ است و خیلی از آن‌ها اگر منصف باشند خواهند گفت که بسیاری از آن‌چه را که فهمیده‌اند، غلط بوده.

باورهای نادرست و اندیشه‌هایی که زاییده ذهن کودکانه بچه‌هایی است که خود از دیگران به همین ترتیب یاد گرفته‌اند، به قول دکتر شرفی، کارشناس علوم تربیتی اولین گام انحراف است.


این کارشناس اشاره می‌کند: «کودک از مرجع نمی‌آموزد. مفاهیم غلط در ذهن او جایگزین تعابیر درست می‌شود و این می‌شود که دانش جنسی اندک شهروندان ایرانی با موضوعیت غلط شکل گرفته و به دیگری هم داده می‌شود».

مدارس و آموزش جنسی ارتباطی نامفهوم

با توجه به افزایش بحران‌های اجتماعی کشور اینک چندی است که مساله عدم درک صجیج ارتباط‌های جنسی مطرح می‌شود. بر اساس عادت معمول که در کشور ماست وقتی شرایطی وارد بحران می‌شود، ما صحبت از پیشگیری می‌کنیم. افزایش موج روسپیگری و بنابر اظهارات رییس کارگروه زنان آسیب‌دیده اجتماعی کاهش سن خودفروشی به ۱۵ سال، گسترش فحشا‌ در بین زنان متاهل، آن‌هم نه بر اساس نیاز اولیه بلکه ثانویه و عاطفی شاید بی‌ربط با این یحث ما نباشد.

بد نیست اشاره شود بنابر نظر کارشناسان، در عموم روی آوردن به ارتباط‌های جنسی غیر معمول نظیر زنان شوهردار با غیر و یا موارد مشابه عدم درک صحیح رابطه جنسی توسط شریک اولین نکته‌ای است که اشاره می‌شود.

اما امروز وقتی با سیر صعودی طلاق در جامعه‌ مواجه هستیم می‌شنویم که باید رعایت کرد، باید فهمید، باید پرده‌ها را کنار زد. اما چگونه؟ براساس آمارها و اطلاعاتی که مرکز مداخله در بحران‌ها و آسیب‌های اجتماعی می‌دهد، اینک حجم بسیار زیادی از طلاق‌های کشور را عدم درک صحیح روابط جنسی زن و مرد تشکیل می‌دهد و باز هم خوب است گریزی به سمینار اخیر «اسلام و آسیب‌های اجتماعی» بزنیم که در آن اشاره شده است که تقریباً نیمی از خودفروشی‌ها برای تامین نیاز های ثانویه‌ است.

جالب است بدانید برای این گزارش با زنی صحبت می‌کردم، او می‌گفت تا زمانی‌که ازدواج کرده است حتا نمی‌دانسته که یک مرد وقتی با او هم بستر می‌شود واقعاً با او چه رفتاری می‌کند و جالب‌تر این‌که او اشاره می‌کرد همسرش نیز وقتی با او ازدواج کرده نمی‌دانسته که چگونه باید با او رابطه جنسی داشته باشد. آن‌ها درکی ناقص از ارتباط جنسی با یکدیگر داشتند.

درکی که سال‌ها برای آن‌ها طول کشید تا با مشاوره توانستند راه‌های جدی آن را پیدا کنند، عاطفه ادامه می‌دهد: مادرم هم همین قدر می‌دانست. ما از یکی از روستاهای اطراف شیروان در خراسان بودیم. او می‌گفت‌ چشمانت را ببند و بعد بگذار شوهرت خودش راهش را پیدا می‌کند. تازه بعد از شب اول که درد دارد و باید خونش را روی دستمال بدهی تا آبروی ما را حفظ کنی، گاهی خوشت هم می‌آید. این همه چیزی بود که من از مادرم یاد گرفته بودم.

جامعه محتاج آموزش جنسی است

فهیمه هاشمی، مشاور خانواده در این زمینه اشاره می‌کند:
ندانستن فرایند جنسی، نه تنها مشکل نوچوانی است بلکه در بزرگسالی هم این مساله د‌ر پس پرده حجب و حیا‌ست. حتا زمانی‌که ازدواج می‌کنند. برای همین است که خواسته‌های زن و شوهر از هم مشخص نمی‌شود.

درواقع نوع تربیت دختر و پسر از همان ابتدا یک حالت تابو را پیش می‌آورد. در این بی‌تربیتی، دختر یک‌سری افکار برای خودش دارد و مرد به یک نوع دیگری و اگر بخواهند با هم یدون ایحاد فضا و شرایط مناسب گفت و گو کنند چه بسا سوء‌تفاهم هم به‌وجود بیاورد. در واقع آموزش باید از سن چهار یا پنچ سالگی انجام گیرد، ولی ایران هنوز کشش چنین کاری را ندارد.


تا چه حد روابط جنسی را می‌توان آموزش داد؟

اگر بشود جلسات جدا باشد تا جایی‌که کامل قضیه را باز کرد، می‌شود وارد شد. ولی جایی‌که هر دو جنس با هم حضور داشته باشند، نه. چون پذیرش این قضیه را ندارند. امروز در همین کلاس‌های آموزش پیش از ازدواج که مختلط برگزار می‌شود این نفص به چشم می‌خورد.

با توجه به این‌که یک مدتی است با این موضوع سر‌و‌کار دارم، شدیدن هر دو جنس به این کلاس‌ها نیاز دارند و خودشان هم به این موضوع اشاره می‌کنند. کسانی هستند که به من مراجعه می‌کنند و می‌گویند: اگر بدانیم که جایی چنین آموزش‌هایی هست هر نوع هزینه‌ای را حاضریم بدهیم که از آن استفاده کنیم.

به نظر شما در سطح عموم، دانش جنسی کسانی که ازدواج می‌کنند تا چه حد است؟

خیلی کم. می‌شود گفت شاید ده درصد. در نهایت وقتی که زن یا شوهر از ارتباطی که دارد راضی نباشد و سکس را براساس فقط یک تکلیف انجام دهد، کم‌کم احساس لذت از کنارش حذف می‌شود و سردی جنسی را به همراه می‌آورد. آنهابرای رد کردن از گردن خودشان یک‌سری توجیهاتی هم می‌آورند. اما در نهایت این عدم شناخت باعث می‌شود که یک زندگی ماشینی، به قول روانشناسان طلاق عاطفی بین آن‌ها به‌وجود بیاید.

چون آن چیزی را که نمی‌توانند از همسرشان بخواهند خیلی راحت می‌توانند از شریک جنسی‌شان بخواهند.

حسین علی زاهدی‌پور، پژوهش‌گر دارالحدیث صدا‌و‌سیمای ایران اشاره می‌کند:

زنانی که در خانه تامین نمی شوند روی به روسپی‌گری می‌آورند. اگرچه که آن‌ها در رویارویی با مردانی که با آن‌ها تماس می‌گیرند تامین نمی‌شوند اما به دلیل نبود صمیمت در خانواده و تامین جنسی روی به خودفروشی می‌آورند.

او راهکار را در آموزش، آن هم در سه سطح فرد، خانواده و جامعه می‌داند. اما وی اشاره نمی‌کند که تاکنون چه راهکار‌هایی برای این آموزش به صورت منسجم و با برنامه اجرا شده است.

فهیمه هاشمی کارشناس آموزش روابط جنسی در پاسخ به این سوالم که چقدر مراجعه‌کنندگان به شما مشکلات‌شان را بی‌پروا طرح می‌کنند، ادامه می‌دهد:

در ابتدا خیلی کم. مگر این‌که به جلسه دوم یا سوم کشیده بشود تا اعتمادشان کامل جلب شده‌باشد و بتوانند به طرف مقابل اعتماد بکنند و باز هم خیلی با حجب و حیا و در حاشیه به آن می‌پردازند.

در حالی که ممکن است علت اصلی، ممکن که نه، در خیلی از مواقع علت اصلی، همان حجب است. این حجب نا‌بجا با آموزش‌ها یک مقدار کمتر شده ولی رفع نشده.

تازه برخی شاید بتوانند تشخیص بدهند که علت اصلی مشکل‌شان همان است. ولی بی‌شک مساله رفع نشده چون آموزش‌ها، آموزش‌های کاملی نیست. باز همان آموزش‌هایی است که خیلی در پرده و لفافه گفته می‌شود.

یکی از مشکلات جامعه ما این است که مدرسین مسایل جنسی بچه‌ها در سنین بلوغ و نوجوانی هم کلاسی‌ها و هم مدرسه‌ای‌ها و دوستان‌شان هستند. این در زندگی آتی آن‌ها چقدر تاثیر دارد؟

این شناختی منفی است چون مسلمن آن چیزهایی را که خودشان بدست نیاورده‌اند را دارند القا می‌کنند. و این باعث ترس از ازدواج و رابطه جنسی سالم از ابتدا می‌شود.

نوجوانان با این آموزش‌های غیر رسمی یک دید ذهنی در این رابطه برای خودشان ایجاد می‌کنند که در اساس غلط است. برای رفع این موضوع یکی از مهم‌ترین آیتم‌هایی که من می‌توانم پیشنهاد بدهم، آموزش مستقیم و کامل تمام رابطه جنسی به‌طور مجزا بین دو جنس است.

به نظر شما از چه سنی؟

از سن دبستان.

شما فکر می‌کنید باید مسایل جنسی از سن دبستان برای بچه‌ها باز شود؟

آموزش در هر سنی متناسب با خودش. ولی در رابطه با کسی که در شرف ازدواج است یا ازدواج کرده به‌طور کامل، نه مانند واحد دانشگاهی که برای تنظیم خانواده گذاشتند بلکه به شکل کاملن کاربردی و روانشناختی آن.

اشاره به واحدهای دانشگاهی در زمینه روابط جنسی کردید. یعنی آنها در سطح کاربردی نیست؟

اصلاً...

***

واقعیت این است که امروز ما نمی‌دانیم چه میزان زنان و یا مردان، بیرون از خانواده نیازهای جنسی خود را تامین می‌کنند. ما اساساً نمی‌دانیم که چه حجمی از جامعه دچار مشکلات جنسی است چرا که آمارهای منتشره نیز مربوط به موارد دستگیری در نیروی انتظامی و یا مراجعه کنندگان به بهزیستی است و بخش عمده و پنهان هنوز در بطن جامعه محجوب است.

سمینار‌ها و آمارها، هنوز کالای پشت ویترین است. چرا که با همه حرف‌ها برخی از کارشناسان اشاره می‌کنند، درصد بسیاری از زنان ایرانی تا پایان عمر حتا نمی‌دانند که زنان هم مانند مردان به اوج لذت جنسی «ا‌رگاسم» می‌رسند. شما را نمی‌دانم، اما من نام این را ظلم می‌گذارم.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

در دوره ی راهنمائی و دبیرستان عمل لقاح کاملا توضیح داده شده است اگر کسی دبیرستان رفته باشد و نداند دروغ میگوید ولی اینکه لذت سکسی اموزش داده شود به هیچ وجه معمول نیست و این مسئله نیاز به زمان و وسائل آموزشی دارد دختری که در شیروان گفته اش درست نیست چون شیروان مانند روستاهاست و حیوانات در سر خیابان هم با هم سکس میکنند اگر در شهرهای بزرگ مثل تهران بگوئید قابل قبول است ولی در شهرستانها حتی کودکان میبینند که مرغ و خروس و گاو و گوسفند چه میکنند به همین دلیل روستائیان خیلی زود با این مسائل آشنا میشوند اما اینکه نحوه ی لذت بردن از آن چگونه است برای بیشتر ایرانیان امری ناشناخته است

-- فرهاد- فریاد ، Jul 26, 2008

رادیو زمانه گاهبگاهی به بهانه های مختلف عکسهایی اینچنینی منتشر میکند. این برای رسانه جدی کار خوبی نیست. این عکسها نه خبری هستند و نه بکار آموزش می آیند. چنین کاری در شان شما نیست.

-- شیوا ، Jul 27, 2008

یکی از مهم ترین مشکلات جامعه ما باور های غلط است. این که هر کسی باید راه خودش را بیابد. اگر قدم پیش بگذاری همه تقبیح ات میکنند.

-- یاشار ، Jul 27, 2008

فکر می کنم آقای فرهاد فریاد درک درستی از موضوع نداشته اند. این که کسی در روستا زندگی می کند و حتما جفت گیری دیده است و ایشان اسمش را سکس حیوانات می گذارذ و یا اشاره می کند به نوشتن عمل لقاح در کتاب زیست شناسی دبیرستان آنهم در 4 صفحه، نشان دهنده این است که ایشان اصل قضیه را نگرفته. ایجاد درک جنسی در بین مردم و باز بینی ناشناخته هایی که موجب افزایش جرائم و آسیب هاب اجتماعی می شود با آموزش لذت سکس تفاوت می کند. این همان اشتباه متولیان اش است که پدر مردم هم سرش در آمده. آموزش لذت سکس!

-- سیاه پوش ، Jul 27, 2008

man dark nemikonam chera gozashtane akse sex zeshte? har dafe ye akse seksi mizaran ye nafar tazakor mide! mage sex shookhie? ya bade? aksesham tabiie hamoon ghadr ke khodesh hast

-- sahar ، Jul 27, 2008

1) عکس دوم خیلی با مزه بود.
۲) چرا تمام عکسهایتان که نوعی به رمانس و سکس مربوط است از چهره های غربی است؟
۳) در بین اظهار نظر هایی که مطرح کردید به اظهار نظر آقای حسین علی زاهدی‌پور، پژوهش‌گر دارالحدیث صدا‌و‌سیمای ایران توجه کنید:
زنانی که در خانه تامین نمی شوند روی به روسپی‌گری می‌آورند.(lol)
امیدوارم که آقای پژوهشگر خود در امر تامین موفق باشند. اما فکر نمی کنید که نگاه ایشان به مساله سکس بسیار عقب افتاده و ما قبل تاریخی است. زن از نظر ایشان مثل یک اتوموبیل هست که باید به آن رسیدگی شود، باید به آن بنزین زد و هر روز آب و روغنش را چک کرد تا خراب نشود.
البته به ایشان هرجی هم نیست، ایشان پژوهشگر دارالحدیث صدا و سیما هستند. صدا و سیما خود برای چنین عقب ماندگی کافی است. 
سالها پیش در یک مرکز آموزشی تدریس می کردم که یک آقای دکتر روانشناسی را آورند تا در مورد نکات آموزشی برایمان صحبت کنند. کاملا به یاد دارم که ایشان در میان کلام از ما پرسید: آیا می دانید مشکل فرهنگ جامعه ما چیست؟ و سپس ادامه داد که: مشکل آنست که بی فرهنگ ترین قشر جامعه متصدی آنند.
از آن روز ۱۰-۱۲ سالی گذشته است و هنوز مثال نقضی برای ادعای ایشان پیدا نکردم.
اصلا می دانید، عمق فاجعه در طرز فکر آخوندها و کارگزاران فرهنگی کشور نسبت به زنان را وقتی می توان بهتر فهمید که می خواهند به طرفداری از زنان صحبت کنند.

-- نووز علی ، Jul 27, 2008

درنبود آموزش ورفتار وگفتار آزاد جنسی درایران همین بس که خود شما هم یک دونه عکس یا گرافیک جنسی با هویت ایرانی تو این صفجه نذاشتید وخوب این نشون می ده که اصلا این بحث توجامعه ما جایی نداره.به امید روزی که دست از این ریاکاری ها برداریم وفرهنگ جنسی درهمه وجوه زندگی ایرانی به نحو طبیعی جا پیدا کنه

-- بدون نام ، Jul 27, 2008

in maghle kamelan yekjanbe va gahi niz dar in mored yek meghdar gholov karde ast.chon khde man dar dabirestan amozgare darse Biology(sizt shenasy)kamelan in masale ra be bahs gozasht va tozih midad.hal inke kasi bar asare bisawady ya chon dar rostahaye doroftade zendegi mikonad bahasi digar ast.wali in masale marbot be jawame azad ya baste nemishawad.dar hamin oropa pedaran va madaran gahi nemidanand ke aya in masale tabu mibashad ya na.ya dar keshwari manand hendostan in masale kamelan tabu mibashad.beharhal in marbot be iran nemishawad.

-- shahin london ، Jul 27, 2008

چند ماه پیش بود که کلاس اموزش بهداشت جنسی که به اسم بهداشت خانواده!! تغییر پیدا کرده بود رفتم. کلاس خوبی بود مخصوصا برای من که رشته دانشگاهیم ریاضی بود و حتی نمی دونستم که زن در ماه فقط یک تخمک ازاده می کنه و ارگاسم چیه! توی این کشور اموزش ازادانه این مساله هم هنوز جا نیفتاده!

-- ازی ، Jul 27, 2008

آقای فرهاد..فریاد قبلا بااظهار نظراتشان راجع به همجنسگرایی وسعت افق دیدشان راجع به مسایل مختلف را نشان داده اند!...آموزش و یادگیری به اصطلاح ایشان "سکس" از عمل جفت گیری حیوانات هم از آن حرفهاست!اصلا حیوانات می توانند یکدیگر را ببوسند؟! یا آیااصلا مقایسه فیزیک بدنی و نواحی جنسی حیوانات با انسانها که متفاوت است و حیوانات در هنگام جفت گیری دارای پوزیشن ایستاده هستندو انسانها... راستش از اینکه فردی همیشه می خواهد رفتار حیوانات را ملاکی برای
مشروعیت یا طبیعی و درست بودن آن عمل در انسانها هم نشان دهد حالم از اینهمه توهین به انسانیت به هم می خورد.. راستی.. عکس آنجی را گذاشته اید؟..
هه هه.. اوکی همگی امت واحده هستید از غرب تا شرق از یا لثارات تا..هر روز با یکی بودن فقط برای ماها گناه کبیره است..

-- raha ، Jul 27, 2008

خیلی کلی به بحث پرداخته بودید آقای روزبه، به هر حال چند سالی هست که مساله سکس و اینها در رسانه های غیر دولتی و غیر رسمی به صورتی جدی و عملی مورد بحث است. لازم بود با عنوانی جزیی تر به مساله می پرداختید. به این معنا که مثلا مشخص می کردید مقصود فقط راحت بودن بچه ها از بچگی در خانواده و مدرس با مقوله سکس است، اینکه استفاده از این کلمه برایشان قبحی نداشته باشد، یا بحث آموزش مسائل جنسی به صورت کاربردی است؟ که مربوط به ضعف سیستم آموزشی ماست، یا... یعنی به صورت محدود شده تری مشخص می شد که مشکل را از دید اجتماعی، فرهنگی حتی اقتصادی و یا ... مورد بحث قرار داده اید... اینطوری تکلیفمان با متن تا و گزارشتان روشن تر بود. ضمن اینکه سوال ها هم خیلی کلی اند...

-- سمیرا ، Jul 27, 2008

منم موافق موضوع بحثم اما مودبانه نیست که یک سایت متین اینجور عکسها را منتشر کند حالا هرطور که می خواهید فکر کنید
هر سخن جایی و نکته مقامی دارد

-- محسن ، Jul 27, 2008

فقط خواستم بگویم عکس‌ها این‌جور که می‌گویند مشکل نداند، گویا ذهن‌ها مشکل دارند! اما من خودم از اون عکس باندراس و جولی :) که در این مقاله استفاده شده خوشم نیومد، یه جور جنبه‌ی تبلیغ داره، ای‌کاش چیز عادی‌تری استفاده می‌کردید.

-- خاطره‌ها ، Jul 28, 2008

با سلام. سوال من این است که چرا در بحث اقلیت های جنسی مقالات آقای دکتر نراقی عکس های مرتبط با موضوع نگذاشتید؟ اگر بحث آزاد است باید بطور کامل ارائه شود نه اینکه در موردی که مورد قبول عام است عکس مناسب نشان داده شود و در موردی فقط به مقاله نوشته بسنده کنید.

-- یک خواننده ، Jul 28, 2008

بنده سابقاً در مرکزی کار می کردم که در مورد موضوعات اجتماعی و توسعه ی انسانی کارهایی را برنامه ریزی و اجرا می کرد، لذا کمی درگیر آموزش جنسی و مسائل مرتبط با آن بوده ام. البته برای بحث در مورد سکس موانعی جدی در کشور وجود دارد که غالباً طبیعتی فرهنگی-سیاسی دارند. این گزارش هم چندان گزارش پرمایه ای نبود و بر اساس برخی پیش داوری های غیر انتقادی و تکرار حرف های عامیانه طراحی شده بود. اولاً گمان نمی کنم اکثر بچه های ایرانی فکر کنند از توی جوراب آمده اند یا درون سبدی از آب گرفته شده اند (این باورها اصلاً تو ادبیات عامیانه ی ایرانی مشاهده هم نمی شود، شاید مربوط به داستان های فولکوریک یک کشور دیگر باشد). مورد دیگر که لازم دانستم ذکر شود این است که اولین مرجع کسب اطلاع در مورد مسائل سکسی الزاماً شاخص مناسبی برای کیفیت اطلاعات جنسی در میان مردم نیست. گمان می کنم که به هر حال اولین مرجع کسب این گونه اطلاعات در غالب جاهای دنیا - چون هیچ جای دنیا نیست که سکس امری کاملاً عمومی و غیر تابویی باشد- از طریق گروه همسالان یا همان دوستان است. آن چه مهم است البته وجود مجاری هنجاری برای رساندن اطلاعات بهنجار است. موضوع دیگر این است که جوانان و نوجوانان- به عنوان مهم ترین گروه هدف- اطلاعات زیادی در مورد مسائل جنسی دارند و می شود گفت که نسل جدید بسیار از این حیث از نسل قبلی مطلع تر است. به خصوص با رشد تعداد کسانی که تحصیلات دانشگاهی دارند به هر حال حجم اطلاعات تجمعی در نزد جوانان بیشتر هم شده است. آن چه مهم است تنقیح این اطلاعات به گونه ای است که جوانان از عواقب نامطلوب حتی المقدور محفوظ بمانند. عواقبی مثل حاملگی ناخواسته ی نوجوانان و جوانان پیش از ازدواج (که اتفاقاً یکی از معظلات جوامع به اصطلاح آزاد هم هست)، و نیز در مراتب بعدی پیشگیری از عوارض عدم رضایت جنسی که ناشی از کمبود اطلاعات در زمینه ی مکانیسم عمل جنسی به عنوان عملی لذتبخش است. ولی به هر حال آن چه مهم است به رسمیت شناختن بحث در مورد سکس، و گشودن گفتمانی هنجاری از سکس است که بستر برنامه ریزی های اجتماعی برای این امر را می گشاید.

-- مهدی ، Jul 28, 2008

من واقعا لذت می برم که بعضی خوانندگان عزیز اصل مطلب رو ول کردند وعکس رو چسبیدند!

-- مریم ، Jul 28, 2008

مملو از چرت و پرت و خارج نشینی !

-- کامبوز ، Jul 28, 2008

جالب بود
در ایران سه مسئله را از نسلی به نسل دیگر نمیتوانند بطور مناسب منتقل کنند :
اول دین و دوم اعتقادات ایرانی و سوم آموزش سکس
پدران ومادران ما در بحث دین و اعتقادات کهن ایرانی خود را واجد شرایط نمیدانند و یا با زور آن را القا میکنند و یا روش آن را نمیدانند و یا آن را به عهده دیگران (مساجد یا مدارس یا تلویزیون) قرار میدهند و یا آنکه نمیدانند یا برای آن وقت نمی گذارند
اما در مورد سکس معمولا آنقدر بچه های خود را دور نگه میدارند که از دیگران یا تجسس در خود آن را میشناسند و این بسیار خطرناک است.
متاسفانه دیگران (جامعه یا مدرسه) نیز وظایفی را که پدران و مادران آن را به گذشت زمان منتقل کرده اند به بدترین شکل و حتی گاهی با سوء نیت آموزش میدهند و کسی نیست که وظیفه دلسوزانه پدران و مادران را انجام دهد
پس راه حل آموزش بنیانهای جوامع کوچک یعنی پدران و مادران هر خانواده است و باید حس مسئولیت را در آنها گوشزد کرد

-- بدون نام ، Jul 28, 2008

خیلی جالبه که به جای اینکه مردم مطلب رو بخونن، به عکسها انتقاد می کنن!! متاسفم!

-- گل دختر ، Jul 28, 2008

وقتی نعمتی مثل سکس در انسان که اگه درست انجام بشه میتونه علاوه بر لذت فیزیکی باعث بشه روح و انرژی پارتنرتو با تمام وجود حس کنی ؛ احساس یکی شدن کنی و رهایی در خلسه ای توام با آرامش ، مقایسه بشه با یه عمل فیزیکی ، ماشینی و غریزی در حیوانات نتیجش همین جامعه بیماریه که در برابر ماست ، نتیجش دوست بسیار زیبا و سکسیه منه که به داروهای آرام بخش پناه اورده که فراموش کنه فقط سالی یک بار با شوهرش سکس داره چون شوهر اون هم نمیفهمه که یک زن به ناز و نوازش و توجه در طول سکس نیاز داره ، به بوسیدن ، در آغوش بودن و لمس شدن قبل از سکس نیاز داره ، به نگاه پر مهر شوهرش نیاز داره چون شوهرش فکر میکنه تمام اینها مال بچه هاست نه ادم بزرگها !!! با ادم بزرگها باید خشن ، سریع و بی هیچ ناز و نوازشی وظیفه مردانگیشو به ثمر رسونده و پس از اون هم روشو برگردونده و بخوابه !!! اون وقت میگن چرا زنهای متاهل سکس رو در بیرون خونه میگردند . افسوس از نعماتی که خدا داده و قدرشو نمیدونیم فقط نیازه کمی از مواضع خودخواهانمون کوتاه بیاییم و به نیازهای طرف مقابل مانند نیازهای خودمون احترام بگذاریم .

-- نگار ، Jul 28, 2008

آیا برخوردار بودن از آزادی های جنسی انسان را خوشبخت تر می کند؟
آیا نیاکان ما که در طول تاریخ برای مناسبات جنسی حریم و حرمت هائی قائل بودند از ما کوته اندیش تر بودند ؟

-- مجید از شیراز ، Jul 28, 2008

هر بار که اظهار لحیه آقای زاهدی پور را می خوانم به نکته جالب دیگری بر می خورم. ایشان فرمودند که:
«زنانی که در خانه تامین نمی شوند روی به روسپی‌گری می‌آورند.»
یکی به این پژوهشگر دارالحدیث حالی کند که روسپی گری با دوست پسر داشتن فرق دارد. همانطور که آخوند شدن با آش نذری دادن فرق دارد (قصد توهین به هیچ روسپی ای ندارم فقط می خواهم مثالی بزنم که آقای پژوهشگر تو باغ بیاد) روسپی برای پـــــــول با دیگران هم آغوش می شود، و نه (لزوما) برای ارضای نیاز های جنسی!

-- نوروز علی ، Jul 28, 2008

از همین چند تا کامنت، مخصوصا کامنت هایی که در مورد عکسها گذاشته شده، میشه عمق فاجعه جنسی تو ایران رو فهمید. توجه داشته باشید که همین 4تا دونه عکس چه سرو صدایی راه انداخته. هوشمندی نویسنده در بکارگیری این عکسها برای من جالبه. واقعا 4تا دونه عکس معمولیه، که بنظر من کاملا متناسب فضای مقالست.

-- امیر ، Jul 28, 2008

من وقتی 40 سال پیش بادیپلم رشته طبیعی دبیرستان را ترک کردم ، روزی بادوستی که چند سال ازمن بزرگتر بودصحبت از زایمان شد . تصورکنید پسرجوانی با دیپلم دبیرستان ابتدائی ترین مسئله زندگی را نمی دانست. من فکرمی کنم ازآن تاریخ تا به امروز زیاد تغییری نکرده است

-- ایرج ، Jul 28, 2008

خیلی بحثایی که گفتین درسته . به همین دلیل هم هست که اگه برید سراغ لیست پر طرفدارترین جستجوهای اینترنتی ای که به زبان فارسی انجام شده بیشترین آمار مربوط به ستیت ها و وبلاگ های سکسیه که اتفاقا اخیرا برای دست اندر کاران اونا حکومت مجازات اعدام تعیین کرده . ضمنن اون عکس باندراس و جولی به نظر من عمدن گذاشته شده که مربوط به فیلم اوریجینال سین هست و اشاره به اسم اون فیلم هم داره که مربوط به موضوع مطلب هم هست .

-- رحمان ، Jul 28, 2008

به نظر من سکس یکی از زیباترین مورد طبیعی برای حیوانات و حیوان خارق العاده به نام انسان می باشد. تا املی در میان ما ایرانیان رواج دارد هیچ وقت کامل نخواهیم شد و مذهب پیشبرنده این املی ها و پس زننده رشد مغز میباشد.

-- حسین ، Jul 29, 2008

همین که وقتی مطلبی در مورد سکس است این همه مخاطب دارد و نظر، خودش نشان دهنده‌ ی عمق فاجعه است. (هرچند وجود عکس‌ها هم بی تأثیر نبود)
اما در کل به نظرم مطلب مطلب جالبی نبود. کلا چیز مهمی نگفت تقریبا همه می‌دانند این مسایل را الا عده‌ای که نمی‌خواهند بدانند.

-- علی ، Jul 29, 2008

BAD BAKTIYE MA IRANIHA ASLEH MOZU RO VEL KARDAN BE AKSHA CHASBIDAN KOOBE YA BAD.MA DOROST BESHO NISTIM.

-- JAVANE SOOKTE DAR ENGELAB ، Jul 29, 2008

این عکسها و این بیان در شان یک رسانه رسمی و جدی نبود !

-- علی ، Jul 29, 2008

لطفا درباره سکس بیشتر بنویسید و عکس های بیشتری بگذارید.

-- میترا ، Jul 31, 2008

اون عكسا مشكلي ندارن...مشكل از ذهن اون شخص معترض به عكس ها مي باشد و طرز فكر مريض گونه ...
اگر من مرد از بچگي 4 تا عكس يا در 4 تا فيلم ايراني تلويزيون ديده بودم كه به عنوان بخش لاينفك زندگي روزانه بايد با همسرم ارتباط جسمي و كلامي جنسي داشته باشم (بوسه، نوازش و ....) حالا كارم به طلاق نمي كشيد.

-- J.O. ، Aug 8, 2008

کلا مشکل ما تو این زمینه بر می گرده به دین مبین امون.اصولن دیدگاههای مذهبی با مسئله ی سکس راحت کنار نمیاد.چون در مذهب اصولن چیزی به اسم اصل لذت(که توسط فروید و بعدها توسط شاگردش رایش مطرح شد)وجود نداره.آمیزش توی دید مذهبی یک وظیه اس.نه یک لذت.تا زمانی که این دیدگاه وجود داشته باشه نمیشه زیاد روی این مسئله بحث کرد. یه مورد دیگه هم که میشه بهش اشاره کرد،بحث بکارته.چیزی که به عنوان یه تابو،مانع کنجکاوی بیش از حد میشه!! در حالیکه توی زندگی غربی ها،همخوابگی امر مهمیه که قبل از ازدواج وجود داره.و صحبت کردن در مورد نقایصشون مشکلی رو بوجود نمیاره.بلکه قبل از ازدواج مشکلاتشون رو حل می کنن.در حالیکه توی ایران اکثر دخترها و پسرها در شب زفاف تازه دارن اوین سکس اشنو،تجربه می کنن.تازه توی زندگی دونفره دارن تو این زمینه تجربه کسب می کنن.

-- ژان پل غلامحسین سارتروی ، Aug 8, 2008

عکسهای آنچنانی يا اينچنينی.واقعاً بکار بردن چنين عباراتی نشان می دهد که اوضاعمان چقدر خراب است که چند عکس ساده آنچنانی تلقی می شود.چه برسد به بحث درباره سکس که ديگر حتماً آن عمل قبيحه خواهد بود.هنوز خيلی کار داريم.خيلی...

-- فرزاد ، Aug 11, 2008

جناب ژان پل غلامحسین....مشکل ما همین طرز فکر غلطه ...اسلام هیچ مخالفتی بالذت نداره ...واین حرف شما نشون دهنده ناآگاهی شماست...چون درحدیثی ازامیر مومنان اومده مومن ساعات روزانه خودشو به سه ساعت تقسیم میکنه ....یعنی سه تا 8ساعت ...که یکی ازاین هشت ساعت هارو به لذات حلال می پردازه ...منتها افرادی مثل شما این قید حلال رو اضافی می دونید .....غافل ازاینکه وجود این قید فقط وفقط به نفع خودتونه وباعث آرامش وآسایش وپایداری بنیان خانوادتونه ......متاسفانه کم نیستند کسانی مانند شما که ازاسلام بد تعبیر می کنند

-- مهتاب ، Aug 17, 2008

واحدی که تو دانشگاه دارین اگه استاد خوبی داشته باشین خیلی مفید می تونه باشه استاد ما اومد گفت من حوصله آمار درس دادن ندارم شاید درسایه دیگه دانشگاه به دردتون نخوره ولی این حتما به دردتون می خوره و انصافا خوب درس داد

-- مهدی ، Aug 21, 2008

جالبه... اینجا همه مدعی روشنفکری و تفاوتشون با عوام هستن!!! و همه مثل چند تا بچه که سر عروسک دعوا میکنن دارن سر عکس بحث میکنن!!!
فقط یه سوال : کجایه این عکس ها مورد داره؟؟؟ به منم بگید... مرسی...

-- پارادوکس ، Aug 22, 2008

براي gf و bf ها بگوئد.

-- lovely girl ، Aug 24, 2008

rozbeh jan salam halet khobe az inke ax zibatoo bididam khoshhal shodam omid varam movafagh bashid

-- abolfazl ، Sep 8, 2008

اشکال اساسی مردم افکار اوناست ، تا اصلاح نشه و دست از تعصبات بی پایه بر ندارن تا هست همین هست . طبیعی ترین موضوع انسالی تبدیل به بزرگترین معضل اجتماعی بخصوص جوانان شده .

-- lمر مر ، Sep 27, 2008

هر چی گفته بودید توضیح واضحات بود این چنین مسایل عمقی با به بحث گذاشتن تو یک سایت حل نمیشه و باید قباحت این مسایل ضروری با یک اهرم قوی تر شکسته بشه

-- محسن ، Oct 19, 2008

عالی بود

-- بدون نام ، Oct 22, 2008

سلام نمي خوام درباره افكار ديگران بحث كنم چون نظر همه محترمه ولي مي خواهم بگويم كه من 16 سالگي ازدواج كردم بدونه درك درست از رابطه جنسي بعد 5 ماه رابطه جنسي ما از بين رفت نه براي ندونستن رابطه جنسي از مشاور همه چيز را ياد گرفتم مشاور خانم ولي همسر من سرد مزاجه حالا كه 21 سال دارم و نياز جنسي دارم بطوري كه باعث مريضي روحي من شد من نمدونم بايد چي كار كنم همسرم را دوست دارم و نمي خواهم از اون جدا بشم ونه خيانت كنم بايد من چي كار كنم تا اين رابط جنسي نداشتن ازيتم نكنه

-- بي نام ، Oct 26, 2008

به نظر من بخشی از این مطالب صحیح است آن هم قسمتی که درک صحیحی از چیستی و چرایی سکس در ایران وجود ندارد. البته این از منظری خوب و از منظری موجب ناراحتی شدیداغلب ایرانیان است. چنانکه باعث سرخوردگی بسیاری از زوجین در بدو ازدواج یم شود.

-- بابک ، Oct 27, 2008

سلام مي خواستم بدونم چرا هيچ وقت نمي گن كه مرد بد كاره چرا خيانت مرد ها اشكالي نداره چرا زني خيانت كنه بايد سنگ سار بشه ولي مرد نه زن ها در ايران مورد ظلم قرار گرفتن اگه بخواند براي اينكه از شوهرشون راضي نيستند طلاق بگيزند بايد تمام عمر دنبال كار هاي اداري طلاقش باشه پس ترجيه مي ده خيانت كنه تا يك عمر دنبال طلاق باشه

-- بي نام ، Oct 27, 2008

نظر من اين است كه سكس يك نوع مقدسه ما ايراني ها بد مي دانيم ادم بايد از بچگي اموزش ببيند من خودم علاقه خاصي دارم

-- الميرا ، Nov 23, 2008

به نظر من حرفاتون همش درسته ولي الان و توي اين جامعه ميشه واقعا كاري براي آموزش كرد؟

-- ali mahmody ، Nov 24, 2008

منم ممنونم

-- بدون نام ، Jan 16, 2009

واقعالذت بردم

-- علیرضاازاصفهان ، Jan 29, 2009

من وقتي ازدواج كردم چيزي از ارتباط جنسي نمي دانستم همسرم هم چيز زيادي نمي دانست ما آنقدر از هم خجالت مكشيديم كه تا يك سال بعد از ازدواجمان نمي توانستيم بازگو كنيم كه ارتباطمان بطور كلي غلط مي باشد سكس ما از مجراي ادرار بود نه از مجراي اصلي حتما باور نمي كنيد

-- ابوالفضل ، Feb 18, 2009

بد نبود ولی بسیار کلی گویی داشت ... درد بیشتر از اینهاست .. این مشکل اجتماعی از حالت یک اسیب اجتماعی در اودمه و به شدت حمله کرده به روان انسانها
با اینکه راحل آن خیلی سخت نیست ولی نظام ما عادت دارد لقمه رو دور سر بچرخاند چند دور بعد میل کند
مشکلات ایران از این حیث قابل حل است اگر اینان اینقدر چوب دین در لای چرخ زندگی خصوصی و اجتماعی مردم نکند

-- هیچی ، Feb 18, 2009

jaleb bod nazarate dostan vali mani ke 20 sal daram toye ye shahre bozorg zendegi mikonam chera bayad 1sali ke raftam uni taze befahmamm lezate jensi chiye chera bayad az madaram sharm konam ke seks chiye akhe hamechi galate eshtebahe .moshkele ma az khodemone az mast ke bar mast.vali to hadisi az emamen gofte shode mard dar agoshe zan be meeraj miravad pass daer gozashte niz be lezate jensi eshare shode.

-- پریسا ، Feb 18, 2009

بد نبود کامل بشه بهتره

-- فرشاد ، Mar 8, 2009

man ke tamayoli be sex nadaram vali khobe neveshte ha bishtar beshe behtare.

-- derakola ، Mar 28, 2009

سکس برای آرامش خیلی خوبه اگر انجام داده نشه فرد مجبور به خود ارضایی میشه .بهتر انجام بشه وگرنه فرد می ترکه من که خیلی دوست دارم انجام بدم اما کسی نیست

-- بدون نام ، Mar 29, 2009

خوبه

-- milad ، Sep 26, 2009

من فکر میکنم عمده ترین چیز در تحکیم روابط زن وشوهر همی رابطه جنسی است. باید هردو جناح متوجه همدیگر باشند تا همدیگر راارضا کنند

-- فرهاد زلمی ، Oct 22, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)