تاریخ انتشار: ۲۶ تیر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

حضور آمریکا در مذاکرات هسته‌ای ژنو

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که یک دیپلمات ارشد آمریکایی در جریان گفتگوهای سولانا - جلیلی در ژنو در خصوص موضوع هسته‌ای ایران شرکت خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه ویلیام جی ‌برنز معاون وزیر امور‌خارجه آمریکا و مرد شماره ۳ این وزارتخانه در ژنو در جریان گفتگوهای خاویر سولانا مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، نمایندگان کشورهای چین، روسیه، فرانسه، بریتانیا و آلمان و سعید جلیلی مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران حضور خواهد داشت.

[گفتگو با مهران براتی تحلیلگر مسائل سیاسی درباره حضور آمریکا در مذاکرات هسته‌ای]

Download it Here!

قرار است در نشست ژنو، پاسخ ایران به نامه وزیران امور‌خارجه گروه ۵+۱ در خصوص فعالیت هسته‌ای مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

به گزارش خبرگزاری‌ها یکی از مسئولان آمریکایی که از ذکر نامش خودداری شده نیز گفته است که برنز برای دریافت پاسخ ایران به آخرین پیشنهادهای گروه ۵+۱ عازم ژنو می‌شود.

در همین حال یکی از مسئولان وزارت امور‌خارجه آمریکا به روزنامه واشنگتن پست گفته است، برنز در ژنو با مقامات ایرانی به صورت دوجانبه گفتگو نخواهد کرد و تنها شنونده خواهد بود.

به نوشته واشنگتن پست، جورج بوش رئیس‌جهور آمریکا موافقت خود را با دیدار مقام ارشد آمریکایی با مسئولان ایرانی اعلام کرده است.

این اقدام در راستای تلاش‌های ۵+۱ به منظور یافتن راهی برای دست‌یابی به توافق با تهران صورت می‌گیرد.

واشنگتن پیشتر مدام اصرار می‌ورزید تا زمانی که ایران غنی‌سازی اورانیوم را متوقف نکند، با این کشور وارد مذاکره نخواهد شد.

سولانا به نمایندگی از سوی ۵+۱ در اواسط ژوئن بسته پیشنهادی این گروه را به ایران ارائه کرد.

آقای سولانا پاسخ ایران به بسته پیشنهادی غرب را دشوار و پیچیده ارزیابی کرده و گفته بود که باید آن را با دقت تحلیل کرد.

محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور ایران روز دوشنبه اعلام کردکه جلیلی و سولانا در ژنو درمورد یک جدول زمانی برای تعیین چهارچوب‌های مذاکرات آینده گفتگو خواهند کرد.

احمدی‌نژاد بدون آن‌که توضیح بیشتری دهد، یادآور شده بود که این امکان وجود دارد در آینده نزدیک مذاکراتی در زمینه‌های مختلف با آمریکا انجام شود.

خبرگزاری رویترز نیز اعزام یک مقام بلندپایه وزارت خارجه ایالات متحده به مذاکرات جلیلی-سولانا را نشانه‌ای از چرخش سیاسی کاخ سفید در خصوص موضوع هسته‌ای ایران عنوان کرد.

یک مقام وزارت امور‌خارجه آمریکا به این خبرگزاری گفت که ویلیام برنز در نشست ژنو تأکید خواهد کرد که موضع کاخ سفید در خصص مذاکرات تغییری نکرده و به قوت خود باقی است.

وی افزود که شرکت برنزدر چنین جلساتی همین یک بار خواهد بود که با هدف نمایش وحدت و انسجام میان قدرت‌های بزرگ صورت می گیرد. پیام آن هم کاملاً روشن است و حضور آمریکا در نشست ژنو به معنی ازسرگیری روابط کامل دیپلماتیک نیست.

اگرچه مقامات کاخ سفید تأکید می‌ورزند مذاکرات ژنو بخشی از روابط جدید دیپلماتیک با تهران نیست اما طی هفته‌های اخیر مواردی از پیشنهاد گشایش مذاکره با ایران مشاهده شده است.

آمریکا به دنبال گشایش دفتر حافظ منافع در تهران است که به نوعی امکان تماس‌های دیپلماتیک را در زمان فقدان روابط دیپلماتیک فراهم می‌سازد. در حال حاضر سوئیس به عنوان واسطه میان ایران و آمریکا عمل می‌کند.

حضور ویلیام برنز در نشست ژنو در واقع بالاترین سطح تماس دیپلماتیک بین آمریکا و ایران از سال ۱۹۷۹ است.


در همین رابطه:
«آمریکا مخالف برنامه هسته‌ای ایران نیست»
انتشار متن پاسخ محرمانه ایران به ۵+۱
جلیلی و سولانا، ۲۹ تیر در ژنو دیدار می‌کنند
سولانا: به نتیجه مذاکرات خوشبین نیستم
ارائه پاسخ ایران به سولانا
احتمال نظارت بیشتر آژانس بر فعالیت‌های ایران
متکی از مذاکرات جدید ایران و غرب خبر داد
«موافقت اروپا با بسته پیشنهادی ایران»
سولانا: ایران هنوز پاسخی ارائه نکرده است
«ایران آماده مذاکره درباره بسته پیشنهادی است»

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)