تاریخ انتشار: ۱۴ تیر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

ارائه پاسخ ایران به سولانا

واحد مرکزی خبر وابسته به تلویزیون دولتی ایران، از ارائه پاسخ ایران به نامه سولانا و وزیران خارجه کشورهای عضو گروه ۵+۱ خبر داد.

بر اساس این گزارش، پاسخ ايران که به امضای منوچهر متكی رسيده است، امروز توسط علی اصغر خاجی سفیر ایران در بلژیک به مسئول سياست خارجی و امنيتی اتحاديه اروپا تحويل داده شده است.

پیشتر اعلام شد که سعيد جليلی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران پس از گفتگویی تلفنی با خاوير سولانا مسئول سياست خارجی و نماينده‌ عالی اتحاديه اروپا، از تنظیم «پاسخ ایران» به نامه سولانا و وزیران خارجه ۵+۱ خبر داده است.

در اين مذاكره تلفنی سعيد جليلی، اعلام كرده بود که «جمهوری اسلامی ايران براساس توافقات انجام شده در سفر سولانا به تهران پاسخ وزرای خارجه شش كشور و سولانا را با رويكرد تمركز بر مشتركات و نگاه سازنده و خلاق تهيه و ارائه كرده‌است».

وی افزود: «بر اين مبنا پاسخ جمهوری اسلامی ايران به نامه وزرای خارجه‌ شش كشور و رئيس سياست خارجی اتحاديه اروپايی امروز تحويل خواهد شد.»

در این مذاکره تلفنی، خاوير سولانا، رئيس سياست خارجی و نماينده‌ عالی اتحاديه اروپا نيز ضمن تشكر از حسن نيت و ارسال پاسخ نامه از توافق برای آغاز مذاكرات ابراز خرسندی كرد.

سولانا با اظهار اينكه به دنبال اقدامی كه فضای مثبت كنونی را مخدوش كند نيست، افزود: «اطمينان دارم با گام‌های مثبت، فضای مذاكرات سازنده و اميدوار كننده خواهد بود.»

بر اساس این گزارش در اين مذاكره‌ تلفنی، طرفين همچنین برای انجام مذاكرات در اواخر تيرماه توافق كردند.

هنوز از محتوای پاسخ ایران گزارشی منتشر نشده است اما گفته می‌شود تهران همچنان در تدارک تهیه پاسخ بسته پیشنهادی ۵+۱ است و محتوای این نامه در پاسخ به این بسته پیشنهادی تهیه نشده است.


در همین رابطه:
احتمال نظارت بیشتر آژانس بر فعالیت‌های ایران
متکی از مذاکرات جدید ایران و غرب خبر داد
لاریجانی: بسته پیشنهادی سراب است
«موافقت اروپا با بسته پیشنهادی ایران»
سولانا: ایران هنوز پاسخی ارائه نکرده است
«ایران آماده مذاکره درباره بسته پیشنهادی است»
«نه خروج از آژانس و نه تعلیق غنی‌سازی»
متکی: ایران پاسخ بسته پیشنهادی را می‌دهد
آلمان: ایران بسته جدید را بپذیرد
واکنش منفی روزنامه‌های محافظه‌کار به بسته جدید
«۱+۵ همچنان خواهان توقف غنی‌سازی است»
بوش: رد پیشنهاد جدید، مأیوس‌کننده است
ایران غنی‌سازی را متوقف نمی‌کند
سولانا جمعه شب وارد تهران شد

نظرهای خوانندگان

Che titre gomrAh konandei barAsh entekhAb kardin rO safheye asliye site! in aslan herfei nist, bishtar shabihe dorOghe tA titr!

-- rahaa ، Jul 4, 2008 در ساعت 11:23 AM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)