تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

«آمریکا مخالف برنامه هسته‌ای ایران نیست»

ویلیام برنز معاون ارشد وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد که ایران می‌تواند برنامه هسته‌ای خود را داشته باشد، اما به شرطی که از چرخه کامل سوخت هسته‌ای امتناع کند و نیز برنامه‌اش مطابق قوانین بین‌المللی باشد.

برنز این اظهارات را روز جمعه در مسکو و در گفتگوی کوتاهی که در پایان نشست گروه کاری روسیه و آمریکا در زمینه مبارزه با تروریسم با خبرنگاران داشت، اعلام کرد.


ویلیام برنز(راست) و سرگی کیسلیاک در مسکو/AFP

خبرگزاری دولتی روسیه نووستی، به نقل از برنز نوشت که «ایران می‌تواند برنامه هسته‌ای خود را داشته باشد، اما اگر مطابق معیارهای بین‌المللی باشد و در صورتی که از غنی‌سازی امتناع کند».

در مقابل «سرگی کیسلیاک» معاون وزیر امور خارجه روسیه نیز در واکنش به تصمیم سنای آمریکا درباره توقف تصویب توافقنامه روسیه و آمریکا درباره استفاده از انرژی تمی صلح‌آمیز به‌علت همکاری‌های روسیه با ایران، خاطر نشان کرد که مسکو تنها در ساخت نیروگاه اتمی بوشهر با تهران همکاری می‌کند و این همکاری مطابق با تمامی معیارهای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.

وی افزود: «ما به ساخت این نیروگاه بوشهر ادامه خواهیم داد، چرا که نمونه خوب تأمین انرژی برق برای ایران است، و جایگزینی مناسب برای برنامه هسته‌ای تهران است و پیامدهای آن سبب نگرانی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و سازمان ملل متحد نیز نخواهد بود.»

معاون وزیر خارجه روسیه خاطر نشان کرد که آمریکا از این تصمیم برای توسعه همکاری با ایران در زمینه نیرو حمایت خواهد کرد.

کیسلیاک یادآور شد که در پیشنهاد اخیر گروه ۵+۱ به ایران، برای توسعه برنامه عادی کاری با تهران در زمینه ایجاد انرژی اتمی ابراز آمادگی شد.


در همین رابطه:
تصویب لایحه تشدید تحریم ایران در سنای آمریکا
«۱+۵ همچنان خواهان توقف غنی‌سازی است»
بوش: رد پیشنهاد جدید، مأیوس‌کننده است
ایران غنی‌سازی را متوقف نمی‌کند

نظرهای خوانندگان

Baba dast is in hame dorogh bardarin ma nemidanim ke rast ya dorogh migoyad Amrika ya Iran!ta inja ke bazi hanoz edame darad Amrika dar dorogh va Ria kari daste Iran ra as posht baste ast.rasti che marjaei ejase darad be Iran begoyad mitawani ya na? Amirika ya Ajance binalmalali?

-- بدون نام ، Jun 20, 2008 در ساعت 06:50 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)