تاریخ انتشار: ۲۶ تیر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

آغاز به‌کار کنفرانس گفتگوی ادیان در مادرید

کنفرانس بین‌المللی گفتگوی ادیان، با سخنرانی پادشاه عربستان و پادشاه اسپانیا در مادرید آغاز به‌کار کرد.

به گزارش زمانه از مادرید، در این کنفرانس سه روزه که با همکاری اسپانیا و عربستان برگزار می‌شود، دست کم ۲۰۰ شخصیت مذهبی به عنوان شخصیت‌های نماینده ادیان اسلام، مسیحیت، یهودیت و بودیسم حضور دارند.


آغاز به کار کنفرانس گفتگوی ادیان مادرید/زمانه

در مراسم افتتاحیه کنفرانس که در کاخ پادشاهی اسپانیا برگزار شد، ملک عبداله پادشاه عربستان سعودی گفت: «با همکاري با يکديگر و احترام به دین هم می‌توانيم تعییراتی را به وجود بیاوریم تا عدالت به جای ظلم و خشونت، و صلح به جای جنگ قرار بگيرد.

پادشاه عربستان شرکت‌کنندگان در این کنفرانس را به حل مشکلاتی مثل از میان رفتن ارزش‌های اخلاقی و تعارض میان ملت‌های مختلف دعوت کرد.


خوان کارلوس(چپ) و ملک عبدالله در افتتاحیه کنفرانس مادرید/زمانه

در ادامه مراسم افتتاحیه خوان کارلوس پادشاه اسپانیا در سخنانی اعلام کرد: «ما در اسپانیا با سنت‌های قديمی و تطبیق آنها با شرايط جديد و مدرن به راحتی کنار آمده‌ایم.»

پادشاه اسپانیا اعلام کرد که کشورش سنت و تاريخی غنی در مورد مذاهب مختلف دارد و تجربه وجود اديان مختلف در کنار يکديگر به مردم نشان داده که گفتگو روش درست‌تری برای زندگی مسالمت‌آمیز و سرشار از صلح است.


حضور شخصیت‌های سیاسی و مذهبی در افتتاحیه کنفرانس مادرید/زمانه

مادرید پایتخت اسپانیا ۱۶ تا ۱۸ ژوئیه (۲۶ تا ۲۸ تیر) میزبان کنفرانس بین‌المللی گفتگوی ادیان است که در این کنفرانس ده‌ها مقاله در زمینه گفتگو و اصول دینی و فرهنگی، موانع گفتگو بین ادیان، و گفتگو و اهمیت آن در جامعه بشری متمدن ارائه می‌شود.

در مراسم افتتاحیه این کنفرانس شخصیت‌های مختلف سیاسی اسپانیا، فرانسه و بریتانیا حضور داشتند.

در بیانیه این کنفرانس تأکید شده که تمرکز محتوایی نشست‌ها، بر اساس ارزش‌های مشترک انسانی خواهد بود و به مسائل بحث‌انگیز مذهبی یا سیاسی پرداخته نمی‌شود.

از ایران آیت‌الله محمد علی تسخیری دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی در این کنفرانس حضور دارد.


آیت‌الله تسخیری و تونی بلر در کنفرانس مادرید/زمانه

این کنفرانس همچنین مورد استقبال «شورای جهانی فقه اسلامی» قرار گرفته که چندی پیش به ابتکار شش فقیه و اندیشمند شیعه و سنی و با هدف معرفی «اسلام بدون خشونت» در پاریس اعلام موجودیت کرد.

کارشناسانی از چین، هند، نماینده بودائیان در ژاپن، نماینده پروتستان‌ها در مصر، روحانیون یهودی و روحانیان اسلامی از کشورهای آفریقایی نیز در این کنفرانس حضور دارند.


در همین رابطه:
استقبال شورای فقه اسلامی از کنفرانس گفتگوی ادیان مادرید
شورایی از فقیهان سنی وشیعه برای اسلام بدون خشونت
آیت‌الله دیباجی: علمای معتدل را برابر افراطیون تقویت می‌کنیم
اجتهاد عدالت‌محور، و رعایت حقوق بشر

نظرهای خوانندگان

چرا از وجود نمايندگان بهائيت در اين كنفرانس خبري نيست؟ آيا يهوديان ومسيحيان وبودائيان هم بهائيت را برسميت نمي شناسند؟

-- آرش ، Jul 17, 2008 در ساعت 05:01 PM

من تعجُّب می کنم از اینکه، موضوعی به این کم اهمیّتی، که کمترین بازتابی در رسانه های اسپانیا (جز اشاره ای مختصر به آن در رادیو و تلویزیون دولتی)؛ آنچنان برای شما مهّم جلوه کرده است که برای پوشش دادن به آن، خبرنگار و عکّاس به مادرید فرستاده اید. از این گونه نشست ها و یا به قول شما "کنفرانس" ها، قبلاً هم در اسپانیا (و حتی در خود واتیکان و به ابتکار حضرت پاپ قبلی و فعلی) برگزار شده است، و جز اینکه عده ای آخوند و کشیش و خاخام از نقاط مختلف دنیا بیایند و مقداری تعارفات تکراری نثار هم بکنند، هیچ نتیجهء مثبت دیگری در بر نداشته است. تعارفاتی از قبیل اینکه اسلام از "سلام" می آید (در عربی) و سلام هم یعنی صلح و در نتیجه اسلام دین صلح و آشتی، و مسیحیّت هم دین مَحَبّت است. همان مَحَبّتی که در زمان سلطهء کلیسا بر جامعه، هزاران نفر را زنده، زنده در همین اسپانیا در آتش سوزاندند، بی آنکه حضرات مقامات کلیسا خم بر ابرو بیاورند.
در ورای "چنین مجلس آراستن" ها، ملاحظاتی دپیلوماتیک نهفته است که بر کسی پوشیده نیست. ولی ما در اسپانیا از خود می پرسیم، در حالیکه طبق قانون اساسی، دینی به عنوان دین رسمی در این کشور وجود ندارد، و طبق دستور دولت هم تمامی نماد (سمبل) ها و شمایل مُقَدّس مذهبی از مدارس دولتی بر چیده شده است و حتی زمزمه هایی هم به گوش می رسد که می خواهند "کتاب مُقَدّس" را از مراسم تحلیف (ادای سوگند) مقامات رسمی حذف کنند، این همه ریخت و پاش و "گفتگوی ادیان" دیگر چه صیغه ای است؟!. اگر اعلیحضرت پادشاه عربستان درست می فرمایند، در مقابل این همه مسجد ریز و درشتی که در اسپانیا و دیگر کشور های غربی وجود دارد، اجازه فرمایند یک نمازخانهء کوچک (نمی گویم یک کلیسا) برای عبادت مسیحیان در خاک عربستان تأسیس بشود.
مادرید – رسول پدرام

-- rassoul Pedram ، Jul 17, 2008 در ساعت 05:01 PM

اگر قرار باشد هر کس دین جدید راه انداخت نمایندش در این کنغرانس باشه که باید دویست هزار دین چینی و هندی هم نماینده داشته باشند، چون اونام مثل بهائی ها هر کدوم 1 تا 6 میلیون طرفدار دارند. !

-- raheleh razavieh ، Jul 18, 2008 در ساعت 05:01 PM

چراكه نه ؟ مثلا جماعتي درهندوستان صدها سال است كه گاو پرست بوده وگاو را خداي خودناميده و در مقابلش زانو زده واز او طلب مغفرت و عزت كرده وتقاضاي بركت ميكنند، مگر نبايد به مقتضاي دمكراسي خداي آنانرا محترم شمرده و به دين آنان نيز به ديده احترام نگريست؟ بادرنظرگرفتن جمعيت هندوستان، حتما تعداد گاوپرستان سر به چند ده ميليون نفرميزند. پس چرا مسلمانان وهابي عربستان كه تعدادشان حتي به ده ميليون نفرهم نميرسد، بايد نماينده در كنفرانس اديان داشته باشند ولي جماعت بيست ميليون نفري گاوپرستان هندوستان نبايد نماينده اي داشته باشند!! خب بايد نماينده گاوپرستان هندوستان هم در آن كنفرانس حضور داشته باشد تا بتواند اظهار وجود كرده و به بقيه دينداران جهان مدلل كند كه چرا گاو راپرستيده وآن را به عنوان خداي خود برگزيده اند. درايران به مردم توهين كرده و به عنوان مثال ميگويند كه “فلاني مثل گاو ميمونه” حال اگر در هندوستان به كسي بگويند كه مثل گاو ميمونه، طرف بسيار به خود مي بالد كه دراثر سجده به گاو و فرمانبرداري از او به مرحله خدائي رسيده است. درمقابل، چه بسيارگاوهائي كه درهندوستان وسط جاده اتومبيل رو لميده اند وهيچكس خق ندارد تا به آنها بگويد كه ‹‹ خدايگانا، لطفا كمي از جايتان تكان بخوريد تا اتومبيل ماهم از بركت حركت شما از بغلتان بتواند عبور كند ›› واگر خدايگان گاو محترم به استغاثه بنده خود توجهي نكرده و بنده بي مقدار هم كمي عصبي شده وبه جناب گاو به تندي بگويد كه بالاي چشمش ابروست، گفتن اين جمله همان و تكه بزرگه اش به اندازه گوشش شدن، همان.

-- آرش ، Jul 20, 2008 در ساعت 05:01 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)