تاریخ انتشار: ۲۶ تیر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

آزادی سمیر قنطار، در دور جدید مبادله اسرا

پنج زندانی لبنانی از جمله سمیر قنطار که در یکی از شدیدترین حملات به اسرائیل دست داشته است، امروز چهارشنبه با اجساد دو سرباز اسرائیلی در مرز لبنان مبادله شدند.

به نوشته سی‌ان‌ان سمیر قنطار که در اسرائیل به جرم قتل 4 شهروند اسرائیلی به پنج بار حبس ابد محکوم شده بود در لبنان یک قهرمان است. او ۲۹ سال در زندان‌های اسرائیل حبس بوده است.


سمیر قنطار، ۲۹ سال در زندان‌های اسرائیل بوده است/AP

سمیر قنطار در سال ۱۹۷۹ همراه با سه عضو دیگر جبهه آزادیبخش فلسطین به اسرائیل نفوذ کردند و تا پایان عملیات آن سال زندگی چندگانه‌ای را در اسرائیل گذراندند. قنطار در آن زمان ۱۶ سال داشت.

[گفتگو با سعید شروینی تحلیلگر مسائل سیاسی درباره مبادله اسرای لبنانی و اسرائیلی]

Download it Here!

براساس توافق اسرائیل و حزب‌الله که با میانجی‌گری صدراعظم آلمان صورت گرفت، از امروز چهارشنبه با نظارت نمایندگان صلیب سرخ، مبادله اسرا و اجساد نیروهای طرفین که در جریان جنگ ۳۰ روزه سال ۲۰۰۶ جان خود را از دست داده‌اند، آغاز شد.

قرار است اجساد ۱۹۹ تن از نیروهای حزب‌الله نیز به لبنان تحویل داده شوند. تاکنون جسد ۱۲ نیروی حزب‌الله تحویل مقامات لبنان شده است. ۸ تن از این افراد در جنگ ۳۳ روزه جان خود را از دست داده‌اند.

دو تابوتی که امروز در قبال آزادی قنطار و ۴ زندانی لبنانی تحویل اسرائیل شد، حاوی اجساد ایهود گلدواسر و الداد رگو، دو سرباز اسرائیلی است که در سال ۲۰۰۶ از سوی نیروهای حزب‌الله از داخل خاک اسرائیل ربوده شدند.

اسرائیل هویت این دو فرد را تائید کرده است.

توافق بر سر تحویل اسرا که از دو سال پیش از این آغاز شده است با مخالفت‌هایی در اسرائیل مواجه است.

این در حالی است که مقامات لبنانی با استقبال از این مذاکرات با برپایی جشن‌ از بازگشت اسرای خود استقبال کرده‌ و امروز را در این کشور تعطیل اعلام کرده‌اند.

این هشتمین و مهم‌ترین دور از مبادله اسرا بین اسرائیل و حزب‌الله لبنان از سال ۱۹۹۱ تاکنون است.

هویت چهار اسیر آزاد شده حزب‌الله، خضر زیدان، ماهر کورانی، محمد سرور و حسین سلیمان که در جنگ ژوئیه سال ۲۰۰۶ به اسارت درآمده بودند، اعلام شده و این اسیران به همراه سمیر قنطار وارد منطقه مرزی ناقوره در جنوب لبنان شده‌اند.


در همین رابطه:
اسرائیل «جاسوس حزب‌الله» را آزاد کرد

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)