خاورمیانه


بازداشت ۱۴۹ تروريست القاعده در عربستان

پليس عربستان سعودی اعلام کرد که در مدت هشت ماه اخير ۱۴۹ مظنون به همکاری با شبکه تروريستی القاعده را دستگير کرده است.



اسرائيل همچنان به شهرک‌سازی‌ ادامه می‌دهد

علی‌رغم انتقادات جهانی، بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل اجازه ساخت نزديک به ۲۴۰ خانه جديد در کرانه غربی رود اردن را صادر کرد.



مخالفت نيمی از کابينه اسرائيل با توقف شهرک‌سازی‌

نيمی از کابينه دولت اسرائيل از جمله آويگدور ليبرمن، وزير امور خارجه اين کشور، در يک نظرسنجی مخالف مهلت قانونی جديد برای توقف شهرک‌سازی در غرب اردن هستند.



اسرائيل به شهرک‌سازی ادامه داد

با پايان زمان توقف شهرک‌سازی اسرائيل در کرانه غربی رود اردن، اين کشور از امروز صبح به شهرک‌سازی خود در اين منطقه ادامه داد. اين اقدام پيشبرد مذاکرات صلح خاورميانه را در هاله‌ای از ابهام فرو برد.



آمادگی اسرائيل برای تمديد توقف شهرک‌سازی

يک مقام بلندپايه اسرائيل روز جمعه خبر داد که دولت اين کشور حاضر است به‌منظور پيشبرد مذاکرات صلح خاورميانه، مهلت قانونی توقف شهرک‌سازی‌های اين کشور در کرانه غربی رود اردن را تمديد کند.



آغاز مذاکرات صلح خاورميانه

دو سال پس از آخرين مذاکرات صلح ميان اسرائيل و فلسطين، نمايندگان اين دو کشور به واشنگتن رفتند تا پس از ضيافت شام ديشب، امروز دور تازه‌ای از گفت‌وگوهای خود را آغاز کنند.



علی لاريجانی:
«مذاکرات خاورميانه محکوم به نابودی است»

علی لاريجانی، رئيس مجلس ايران از طرح صلح خاورميانه به‌عنوان « گفت‌وگوهای سازش» ياد کرد و آن را تنها به منظور «ايجاد فضای تنفسی» برای اسرائيل دانست.



فلسطينی‌ها:
«انتخاب اسرائيل؛ يا صلح يا شهرک‌سازی»

محمود عباس رئيس جمهوری فلسطين تاکيد کرد که چنان‌چه دولت اسرائيل تا پايان ماه سپتامبر به شهرک‌سازی خود در غرب اردن ادامه دهد مذاکرات صلح ميان دو کشور را ترک خواهد کرد.



نماينده فلسطينی شرايط نتانياهو را رد کرد

صائب عریقات، مذاکره‌کننده ارشد فلسطينی‌ها، امروز در رام‌الله گفت اصول پيشنهادی نتانياهو برای پيش‌برد مذاکرات ميان مقامات اسرائيل و فلسطين، «غير قابل قبول» است.



فراخوان برای حمايت از مذاکرات خاورميانه

دبيرکل سازمان ملل گفت که مذاکرات ميان اسرائيل و فلسطين تنها راه ممکن برای روشن‌سازی تمامی مسائل است. وی بر اهميت پشتيبانی جامعه جهانی از اين مذاکرات تاکيد کرد.



موافقت اسرائيل و فلسطين با آغاز مذاکرات

هيلاری کلينتون اعلام کرد که باراک اوباما برای دوم سپتامبر، رهبران فلسطين و اسرائيل را به واشنگتن دعوت کرده تا با يکديگر ملاقات کنند. اسرائيل و فلسطين از اين دعوت استقبال کردند.



مذاکرات فلسطين و اسرائيل آغاز می‌شود

بنيامين نتانياهو و محمود عباس موافقت کرده‌اند که مذاکرات خود را به مدت يک سال ادامه دهند. باراک اوباما در اوايل ماه سپتامبر، اين دو را به واشنگتن دعوت خواهد کرد.



درگيری‌های نظامی اسرائيل و لبنان

نيروهای نظامی اسرائيل و لبنان به روی هم آتش گشودند. اين زد و خورد نظامی که شديدترين حملات پراکنده در چهار سال اخير بود پنج کشته به جای گذاشت. بر اساس اخبار منتشر شده توسط منابع خبری و نيروهای امنيتی...



شرط فلسطینی‌ها برای مذاکره مستقیم

محمود عباس، رئیس دولت خودگردان فلسطین می‌گوید که اسرائیل باید پیش از آغاز مذاکرات مستقیم در خصوص برخی مسائل تعهد بدهد.



بمب‌گذاری در خانه یکی از فرماندهان حماس

بامداد امروز بر اثر وقوع انفجاری در خانه یکی از فرماندهان حماس در نوار غزه، ٢٤ نفر مجرح شدند.



خط صادارات گاز ایران به ترکیه منفجر شد

شورشیان در شرق ترکیه چهارشنبه‌شب خط لوله صادرات گاز ایران به ترکیه را منفجر کردند و باعث قطع صادرات گاز شدند.



ممنوعیت «روبنده» در دانشگاه‌های سوریه

دولت سوریه دانشجویان و اساتید زن این کشور را از پوشیدن نوعی لباس مخصوص در دانشگاه‌ها که به جز چشم‌ها تمام صورت را می‌پوشاند، منع کرده است.



در پی تهدید اسرائیل کشتی لیبیایی به غزه نرفت

یک کشتی کمک‌رسان لیبیایی که در ابتدا قصد داشت محاصره غزه توسط اسرائیل را بشکند روز چهارشنبه پس از دریافت هشدار از اسرائیل در بندر العریش مصر لنگر انداخت.



کمسیون نظامی اسرائیل:
ارتش در حمله به ناو ترکیه مقصر است

ارتش اسرائیل روز دوشنبه با توجه با یافته‌های یک کمسیون نظامی به دلیل «آماده‌سازی» آن‌چه که به حمله مرگبار ماه گذشته به کشتی کمک‌رسانی ترکیه به غزه منجرشد، محکوم شناخته شد.



آمریکا:
«ایران شبه‌نظامیان را به موشک مجهز می‌کند»

ارتش آمریکا پس از دیدار جو بایدن معاون رئیس جمهوری آمریکا از عراق، دیروز، شنبه ایران را متهم کرد که گروه‌های شبه نظامی را در منطقه سبز بغداد به موشک‌های کاتیوشا مجهز می‌کند.