تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

احتمال کودتا در عراق از سوی آمریکا
روزنامه کیهان در سرمقاله امروز خود با عنوان «کدام کودتا؟!» به انتشار گزارش‌ها از احتمال کودتا برضد دولت کنونی عراق واکنش نشان داده است.

این روزنامه سرمنشاء این تهدیدات علیه دولت عراق را مقامات آمریکایی معرفی می‌کند که سعی دارند با ترساندن مقامات عراقی آنها را وادار به امضای توافقنامه امنیتی کنند.

کیهان پیش‌بینی می‌کند که در صورت بروز کودتا در عراق «مقاومت همه جانبه مردم علیه اشغالگران بیشتر از گذشته، مشروع و ضروری» خواهد بود.

متن کامل سرمقاله

دیدار محافظه‌کاران با خاتمی در کنگره حزب اعتماد ملی
روزنامه آفتاب یزد در سرمقاله امروز خود با عنوان «حزبی یا احساساتی!؟» به دیدار برخی رهبران محافظه‌کار با محمد خاتمی در جریان کنگره حزب اعتماد ملی واکنش نشان داده است.

این روزنامه می‌نویسد: «چگونه می‌توان از یک سو، یک فرد را متهم به پایمال کردن اصول اسلام و انقلاب و ترویج اباهه‌گری و ... کرد و از سوی دیگر ثانیه‌ها را غنیمت شمرد تا دست او را فشرد و در برابر لبخند او لبخندی نثار کرد؟»

آفتاب یزد در ادامه می‌افزاید: «حتی اگر این افراد، جزء گروهی نباشند که مستقیما خاتمی را به تضعیف مبانی اسلام و انقلاب متهم می‌کردند امروز باید پاسخگوی سکوت خود در برابر سیل اتهامات غیرمنصفانه‌ای باشند که در این مدت نثار رئیس‌جمهور سابق ایران شد.»

متن کامل سرمقاله

تشریح عوامل اقتصادی بحران مالی در جهان
روزنامه دنیای اقتصاد در سرمقاله امروز خود با عنوان «قیمت نفت و اقتصاد غرب» به تجزیه و تحلیل عوامل بحران مالی جهان پرداخته است.

به نوشته دنیای اقتصاد «کاملا مشخص است که مشکل وام‌های مسکن در آمریکا ربطی به بازار انرژی ندارد و بیشتر تحت تاثیر عوامل خاص خود است.»

این روزنامه در ادامه سرمقاله خود به نقل از یک اقتصاددان خارجی می‌آورد که بحران کنونی مالی در جهان نشآت گرفته از عواملی همچون «کاهش سهم نفت در اقتصاد کشورهای توسعه یافته، واکنش ناشیانه بانک‌های مرکزی، انعطاف‌پذیری بیشتر بازار کار» است.

متن کامل سرمقاله

تجزیه و تحلیل موقعیت آمریکا در منطقه
روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله امروز خود با عنوان «ابرقدرتی که زمین گیر شد» به تجزیه و تحلیل حضور آمریکا در کشور‌هایی همچون افغانستان و عراق پرداخته است.

این روزنامه می‌نویسد که سیاست‌های آمریکا در این کشورها و منطقه خلیج‌فارس به بن‌بست رسیده است.

جمهوری اسلامی معتقد است: «هدف اصلی بوش از معرفی محور شرارت و اشغال عراق و افغانستان محاصره نظامی ایران و تضعیف آن بود ولی امروزه تقریبا تمامی رهبران و نظریه پردازان آمریکا اعتراف می‌کنند که خطاهای آشکار و نهان واشنگتن باعث تقویت ایران و تبدیل آن به قدرت اصلی منطقه شده است.»

متن کامل سرمقاله

توانمندی‌های فردی محمد خاتمی
روزنامه مردمسالاری در سرمقاله امروز خود با عنوان «خوشا بر اصلاح طلبان که ...» به تشریح توانایی‌های فردی محمد خاتمی پرداخته است.

این روزنامه با اشاره به حضور برخی رهبران سابق جهان در همایش دین در دنیای معاصر که هفته گذشته به ریاست محمد خاتمی در تهران تشکیل شد، می‌نویسد: «خاتمی با جمع کردن مهارت‌های اصلی و کمکی ابرشغل در خود، به یک ابرشغل دست یافته است و بیهوده نیست که در اظهارنظرهای خود پیرامون نامزد شدن یا نامزد نشدن در انتخابات ریاست جمهوری آینده، می گوید، باید ببینیم برای پیش بردن اصلاحات فقط باید رئیس جمهور شد؟»

متن کامل سرمقاله

پرسش از محمد جهرمی، وزیر کار
روزنامه جهان صنعت در سرمقاله امروز خود با عنوان «آقای جهرمی حاضر به پاسخگویی هستید؟» به تزریق جدید نقدینگی‌ها در ایران از سوی بانک مرکزی واکنش نشان داده است.

این روزنامه با اشاره به این‌که اختلاف آقای جهرمی و مظاهری در نهایت موجب برکناری رئیس کل بانک مرکزی شده و محمود بهمنی براساس مطلوب آقای جهرمی اقدام به تزریق نقدینگی در کشور می‌کند، می‌آورد: «اگر سیاست‌های انبساطی که آقای جهرمی بر آن تاکید می‌کند، نتیجه‌ای مشابه بحران مالی آمریکا که از سیاست‌های انبساطی نشات گرفت، بدهد؛ آیا سیدمحمد جهرمی خود را آماده کرده است که یک‌تنه مسئولیت بحران اقتصادی در ایران را بپذیرد؟»

متن کامل سرمقاله

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)