تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

تازه‌های نشر هفته

آلبوم تازه‌ای از مریزا، خواننده بزرگ پرتغالی

مریزا از بزرگ‌ترین خوانندگان پرتغالی زبان امروز است. او متولد موزامبیک است اما از سه سالگی در پرتغال بزرگ شده. خواننده‌ای با صدایی جادویی و گیرا که در ژانر فدو می‌خواند.

فدو ژانری سنتی در موسیقی پرتغال با تم عربی/آفریقایی است که ریشه‌هایش به قرن هجدهم می‌رسد و ترانه‌هایی سرشار از غم و اندوه در وصف زندگی محرومان و فقراست. اگرچه فدوی مدرن از نظر درون‌مایه بسیار متفاوت‌تر از نمونه‌های سنتی آن است اما همچنان فرم و ساختار کلاسیک خود را حفظ کرده است.


روی جلد آلبوم «ترا» کاری از «مریزا»

آلبوم ترا (Terra) به معنی زمین، مجموعه‌ای از آهنگ‌های مریزاست که در استودیو ضبط شده و تازگی به بازار آمده است.

این آلبوم آمیزه‌ای از غم و اندوه و لحن و زبان شاعرانه است که ویژگی اصلی کارهای مریزا را تشکیل می‌دهد.
در این آلبوم مریزا آهنگ‌ها را بیشتر در مایه‌های فلامنکو و جاز اجرا کرده است.

برخی از آهنگ‌ها نیز اجرای دوصدایی او با تیتو پاریس خواننده و نوازنده مشهور آفریقایی است.

آلبوم ترا با صدای مریزا به قیمت ۱۲.۹۹ پوند منتشر شده است.

اخبار دنیای نشر در غرب

سینمای مستند بعد از جنگ استرالیا

دوره بعد از جنگ در جامعه استرالیا دوره مهمی است. در این دوره است که بحث‌های جدی پیرامون مفهوم ملت و پیدایش آن، چندگانگی فرهنگی و انترناسیونال بودن در این جامعه جریان دارد.

دین ویلیامز، رئیس بخش مطالعات فیلم و تلویزیون دانشگاه موناش (Monash) در ملبورن استرالیا، در کتاب «سینمای مستند بعد از جنگ استرالیا»، با در نظر گرفتن این بحث‌ها به تحلیل انواع فیلم‌های مستند این دوره از مستندهای دولتی و نهادهای وابسته به آن گرفته تا مستندهای رادیکال می‌پردازد.


روی جلد کتاب «سينمای مستند بعد از جنگ استراليا»

دین ویلیامز ضمن بررسی نفوذ جریان‌های فرهنگ سینمایی بین‌المللی به تحلیل و نقد برخی از مهم‌ترین فیلم‌های این دوره مثل «پشت ماورا» می‌پردازد. فیلمی که به اعتقاد بسیاری از منتقدان سینمایی بهترین فیلم مستند تاریخ سینمای استرالیاست.

کتاب سینمای مستند بعد از جنگ استرالیا، روایت تازه‌ای از تاریخ سینمای مستند این کشور است. مطالعه‌ای متنی و فرامتنی که به تئوریزه کردن یک دوره می‌پردازد و نشان می‌دهد که چگونه آثار هنری از شرایط فرهنگی زمان خود تأثیر می‌گرفتند.

این کتاب در واقع مطالعه فرهنگ استرالیا از دریچه فیلم است. دین ویلیامز این فرهنگ را به عنوان جزئی از فرهنگ چپ بین‌المللی که بعد از جنگ جهانی دوم ظهور کرد، ارزیابی کرده است.

کتاب سینمای مستند بعد از جنگ استرالیا را انتشارات اینتلکت بریتانیا با قیمت ۲۹.۹۵ پوند منتشر کرده است.


روی جلد کتاب «نوجوانان در ايران»

نوجوانان در ایران

دیوید سیدمن در کتاب «نوجوانان در ایران»، به بررسی رفتار نسل جوان ایران امروز می‌پردازد؛ نسلی که به گفته سیدمن در دل محدودیت‌ها و زیر نظارت اخلاقی حکومت رشد کرده و می‌کند.

به اعتقاد سیدمن، جوانان ایرانی علیرغم دلبستگی و گرایش شان به فرهنگ غرب، مد و سرگرمی، احساس میهن‌پرستانه‌ای نسبت به کشور محافظه‌کار خود دارند.

به نوشته سیدمن، آن‌ها در حالی که چشم به آینده دارند، باید در باره این‌که چگونه بین سبک زندگی مدرن و ارزش‌های سنتی جامعه تعادل ایجاد کنند، تصمیم بگیرند.

نویسنده در مقدمه این کتاب می‌نویسد: «از هر شش نفر ایرانی، یک نفر نوجوان است. بر این اساس، جمعیت نوجوانان ایران به ۱۱ میلیون نفر در سال ۲۰۰۷ می‌رسد که بیشتر از کل جمعیت کشورهایی مثل ایرلند، اسرائیل، هنگ‌کنگ و ال‌سالوادور است. آمار نوجوانان ۱۳ تا ۱۹ ساله ایرانی بیشتر از آمار ایرانی‌های بین ۳۰ تا ۴۰ سال و بسی بیشتر از ایرانیان بالای سال۵۰ است.

جمعیتی چنین عظیم در کشوری که وسعت آن بزرگ‌تر از مجموع خاک فرانسه، اسپانیا و آلمان است، نوجوانان مختلفی دارد؛ اما همه آن‌ها تحت قوانین شریعت اسلامی زندگی می‌کنند.

برخی در مذهب، قدرت و هدایت می‌بینند؛ برخی دیگر با ترفند از این قوانین می‌گریزند تا اندکی سرگرمی داشته باشند و تعداد بی‌شماری نیز به دنبال رهایی از قید و بند محدودیت‌ها هستند.»

«نوجوانان در ایران» بخشی از مجموعه‌ای است با عنوان ارتباطات جهانی که به بررسی و تحلیل افکار و رفتار جوانان در کشورهای مختلف جهان می‌پردازد.

این کتاب را انتشارات آمریکایی «کمپس پوینت بوکز» در شش فصل با قیمت ۳۳ دلار منتشر کرده است.

کتاب‌های منتشر شده در ایران

«درآمدی بر ادبیات معاصر ایران»

«درآمدی بر ادبیات معاصر ایران» نوشته محمود عبادیان از سوی نشر مروارید در ۱۱۰۰ نسخه برای دومین بار منتشر شده است.

این کتاب برای نخستین بار پس از ۱۶ سال، تجدید چاپ شده است.

آقای عبادیان با اشاره به این که «ادبیات فارسی در دوران حکومت ۱۲۵ ساله قاجار یکی از بزرگ‌ترین تغییرات تاریخ خود را از سر گذراند» آورده است: «فعالیت ادبی در این دوران، با بازگشت به سنت‌ها و شکل های ادب کلاسیک فارسی آغاز شد؛ اما دیری نپایید که نارسایی‌های آن آشکار گردید.»

به باور وی، «از آن‌جا که تضاد میان خصلت سنتی سبک «بازگشت» از یک سو و نیاز جامعه عقب‌مانده از سوی دیگر تلفیق‌ناپذیر بود، زمینه تکاپو برای تکوین ادبیاتی که بتواند از تنگنای سنت‌های هزار ساله به دور باشد، فراهم آمد.»

در فصل نخست با عنوان «گرایش‌های ادبی عصر قاجار» نویسنده مطالبی درباره خصوصیات ادب کلاسیک فارسی، ضرورت‌ها و گرایش‌های نوین در مسیر حرکت این ادبیات، تلاش برای یافتن شکلی متناسب با محتوا زمان و استفاده از شکل‌های خارجی را مطرح می‌کند.

وی یکی از نتایج تءثیر طرز سخن یا شکل‌های ادب اروپایی بر ادبیات فارسی را در عصر قاجار، رواج اشکال سخن منثور عنوان می‌کند و یکی از دلایل آن را این می‌داند: «ادبیات فارسی هیچ گاه در تاریخ هزارساله خود به اندازه این دوره، فضای مناسب برای مبارزه اجتماعی و فرهنگی پیدا نکرده بود.»

در فصل دوم نیز به طرح رخدادهایی چون پیدایی و تکوین ادب نمایش در دوران معاصر، انواع شعر نو و شعر روزنامه‌ای، انواع نثر داستانی و روایی پرداخته شده است.

در این کتاب، نویسنده تلاش دارد بگوید در دو قرن اخیر که صحنه تاریخ جهان و ایران دستخوش دگرگونی‌های دوران ساز بوده است، ادبیات این کشور چگونه شکل گرفته و رو به کدام سو دارد؟

قیمت این کتاب، ۱۸۰۰ تومان است.


طرح جلد «هنر تئاتر» نوشته عبدالحسین نوشین

«هنر تئاتر»

«هنر تئاتر» نوشته عبدالحسین نوشین در ۲۰۰۰ نسخه از سوی نشر نگاه به بازار کتاب آمده است.

این کتاب که آقای نوشین آن را به پاس تحمل رنج‌های فراوان برای کمک به پیشرفت تئاتر ایران، به همسرش خانم لرتا تقدیم کرده، پیش از انقلاب با نام مستعار از سوی انتشارات امیرکبیر منتشر شده بود.

نویسنده در سه بخش «استعداد، شرط اصلی کسب هنر است»، «ژست و جنبش» و «میزانسن» نکات ارزشمندی را به بازیگران و کارگردانان تئاتر ارائه کرده و ضمن بحث در مورد تکنیک‌های بازیگری و کارگردانی، نظرات و آرزوهای خود را در مورد آینده تئاتر ایران نیز تشریح کرده است.

این کتاب در دوران بازداشت وی در سال ۱۳۲۷ به جرم ارائه نمایش‌نامه‌هایی در جانب‌داری از آزادی‌خواهی و عدالت اجتماعی مثل «چراغ گاز» نوشته شد.

نوشین در سال ۱۳۰۷ با تصمیم دولت وقت مبنی بر اعزام ۱۰۰ نفر از دیپلمه‌ها به اروپا، در رشته هنرهای دراماتیک کنسرواتوار تولوز نام‌نویسی کرد؛ اما پس از دو سال به علت قطع هزینه تحصیلی خود، مجبور شد به تهران بازگردد.

وی هم‌زمان با اجرای نمایش‌های مختلف در تهران با همکاری همسرش بانو لرتا، به ترجمه و اقتباس از نمایش‌نامه‌های متعددی پرداخت که منجر به تحولی بنیادین در تئاتر ایران شد.

آقای نوشین پس از اجرای نمایش‌نامه‌هایی چون «بیژن و منیژه»، «زال و رودابه»، «رستم و تهمینه»، «توپاز»، «سه دزد» و «دختر شکلات‌فروش»، در سال ۱۳۲۱ کلاس آموزش تئاتری را تأسیس کرد که هنرجویان در آن‌جا با مفاهیم علمی تئاتر آشنا می‌شدند. وی سپس با این گروه، در مهر ماه ۱۳۲۶ تئاتر فردوسی را افتتاح کرد.

نوشین معتقد بود بازیگر تئاتر علاوه بر آشنایی با این هنر، باید با ادبیات کشور خود به خوبی آشنا باشد و زبان و آثار منظوم و منثور را خوب بداند.‌

وی آرزو داشت که بازیگران تئاتر دارای تحصیلات عالیه باشند و از پشتوانه اخلاقی و اجتماعی مورد قبولی برخوردار شوند.

نوشین در تمام نمایش‌نامه‌های تئاتر فردوسی، نقش اول را بازی می‌کرد. تئاتر فردوسی در سال ۱۳۲۷ از سوی دولت تعطیل شد.

وی پس از بازداشت مجبور به مهاجرت اجباری به اتحاد جماهیر شوروی شد و در سال ۱۳۵۰ در مسکو درگذشت.

قیمت این کتاب، ۳۵۰۰ تومان است.

«زیرگذر»

«زیرگذر» گردآوری ع.ص.خیاط از سوی نشر ناهید در ۲۲۰۰ نسخه منتشر شده است.

این کتاب که ویژه نوجوانان و جوانان است، چهارمین کتاب از یک مجموعه است که تا کنون کتاب‌های دیگر آن، با عنوان «برج غار»، «غار تار» و «ترس غار» منتشر شده است.

کتاب پنجم هم با عنوان «وقتی نهنگ‌ها دیوانه می‌شوند» در دست تهیه است.

نویسنده در پیش‌گفتار می‌نویسد: «تلاش بر این بوده است که اتاق خلوت ذهن که در رؤیا و خیالبافی برای فرار از واقعیت دوباره نمود پیدا می‌کند و در اعماق جامعه کارکردی مضاعف دارد به «اتاق امن ذهنی» بدل شود.»

شیوه کار در این کتاب به این صورت بوده که نویسنده با «کودکان محروم از کلاس درس، برافروخته از توهین و تنبیه، خسته از کار، گرفتار جور زمانه و سرخورده از پند و اندرز» به گفت و گو نشسته و بعد از آنان خواسته است که با شرکت در برنامه کتبی، در قالب شعر، خاطره و یا قصه، حرف‌های خود را درباره موضوعات پیشنهادی نویسنده بیان کنند.

این فرآیند که دو سال به طول انجامیده است، با همکاری جمعیت دفاع از کودکان کار و خیابان، بنیاد امید مهر و انجمن دفاع از حقوق کودک انجام شده است.

لیلا ۲۱ ساله در یکی از قصه‌های این کتاب نوشته است: «من با رضا دعوا می‌کردم. مادر گفت چرا دعوا می‌کنید. پدر من را زد؛ گفتم چرا می‌زنید. رفت زیرگذر یکم، آن‌جا معتاد شد.»

شهرام ۱۲ ساله هم نوشته است: «سلام، من یک پسر هستم که خیلی دوست دارم به مدرسه بروم. اما باید به سر کار بروم. من از این که صبح به سر کار می‌روم خیلی ناراحت هستم. چون که صبح بچه‌ها به مدرسه می‌روند ... بچه‌ها مدرسه می‌روند و می‌آیند و خوشند. من نگران باشم در زیرگذر کسی جیبم را خالی نکند. موتوری ما را نزند. شب جمعه مزد ما را بدهند.»

قیمت این کتاب، ۲۵۰۰ تومان است.

مروری بر کتاب‌های معرفی‌شده هفته در زمانه

«بامدادی دیگر»

«بامدادی دیگر» نوشته ضیاءالدین ترابی در ۱۱۰۰ نسخه از سوی نشر افراز به بازار کتاب آمده است.

این کتاب، نگاهی تازه به اشعار احمد شاملو است که به نظر نویسنده، «شاعری خلاق و بدعت‌گزار است که از همان آغاز کار، با سرودن نخستین شعر سپید خود و ابداع سبکی نو در شعر فارسی، مشکل جدیدی در تعریف شعر پدید می‌آورد.»

«بامدادی دیگر» در ۱۰ فصل «درآمدی بر شعر سپید»، «زبان و بیان در شعرهای بی‌وزن شاملو»، «شعرهای سپید»، «شعرهای منثور»، «نثرهای شاعرانه»، «خطابه‌ها»، «شعرهای آزاد»، «شعرهای نیمایی»، «چهارپاره‌ها» و «خوانش شعر» به گونه‌گونی شعرهای احمد شاملو پرداخته است.

> متن کامل معرفی کتاب


طرح جلد «شرلوک هلمز در محلول هفت درصدی»

«شرلوک هلمز در محلول هفت درصدی»

«شرلوک هلمز در محلول هفت درصدی» نوشته نیکلاس مه‌یر با ترجمه رامین آذربهرام از سوی انتشارات مروارید در ۱۱۰۰ نسخه به بازار کتاب آمده است.

نیکلاس مه‌یر نویسنده آلمانی‌تبار آمریکایی با بهره‌گیری از ساختار داستان‌های گوتیک، چند رمان جذاب و پرفروش بر مبنای شخصیت هلمز نوشته است که از میان آن ها «محلول هفت درصدی» و «وحشت در وست‌اند» از بقیه معروف‌تر هستند.

«محلول هفت درصدی» پس از انتشار در سال ۱۹۷۴ با استقبال کم‌نظیری مواجه شد و در سال ۱۹۷۶ هربرت راس بر مبنای آن فیلمی تهیه کرد که در میان فیلم‌های پرفروش آن سال قرار گرفت.

> متن کامل معرفی کتاب

«شهرزاد پشت چراغ قرمز»

مجموعه شعر «شهرزاد پشت چراغ قرمز» سروده فرشته ساری در ۲۲۰۰ نسخه از سوی موسسه انتشارات نگاه به بازار کتاب آمده است.

این کتاب، گزیده‌ای از هفت مجموعه شعر خانم ساری است که پنج مجموعه آن تا کنون منتشر شده‌اند.

نخستین مجموعه شعر فرشته ساری، ۲۰ سال پیش با عنوان «پژواک سکوت» چاپ شد.

خودش در مقدمه یا «اندکی از خودم» نوشته است: «سرنوشت من در دهه ۶۰ رقم خورد؛ دهه‌ای که در آن، فضای اجتماعی - فرهنگی - سیاسی بسیار پرالتهاب بود و فقط اگر کسی درون یک غلاف تمام‌فلزی می‌زیست، از آن التهابات برکنار می‌ماند.»

> متن کامل معرفی کتاب


طرح جلد «خویشاوندی پنهان» اثر آرامش دوستدار

«خویشاوندی پنهان»

«خویشاوندی پنهان» نوشته آرامش دوستدار از سوی انتشارات فروغ و نشر دنا در کلن منتشر شده است.
این، چهارمین کتاب آقای دوستدار است.

«ملاحظات فلسفی در دین و علم»، «درخشش‌های تیره» و «امتناع تفکر در فرهنگ دینی» دیگر کتاب‌های وی هستند.

«خویشاوندی پنهان» شامل مجموعه مقالات و بررسی‌های نویسنده، در طول سال‌های گذشته است که برخی از آن ها در نشریات مختلف نیز به چاپ رسیده‌اند و به کوشش بهرام محیی در این کتاب گردآوری شده‌اند.

> متن کامل معرفی کتاب

نظرهای خوانندگان

این بخش تازه های نشرتان عالی است. همیشه سر می زنم.

-- کیوان ، Oct 17, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)