تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

دیگر زیر ۱۸ ساله‌ها به اعدام محکوم نمی‌شوند

یک مقام قضایی در ایران از لغو اعدام افراد زیر ۱۸ سال و تبدیل آن به حبس ابد خبر داد.

معاون قضایی دادستان کل کشور امروز پنجشنبه در گفت و گو با خبرگزاری دولتی ایرنا اعلام کرد: «چنان‌چه متهمان زیر ۱۸ سال مرتکب اعمال مجرمانه شوند، حداکثر مجازات آن‌ها حبس ابد خواهد بود.»

حسن ذبحی از صدور بخشنامه‌ای در قوه قضاییه خبر داده است که در آن از مراجع قضایی در ایران خواسته شده تا در صدور رأی برای مجرمین کمتر از ۱۸ سال، هم‌زمان مقررات مربوط به آیین‌نامه کمیسیون عفو، بخشودگی و تبدیل مجازات را اعمال کنند.


حسن ذبحی، معاون قضایی دادستان کل کشور

به گفته آقای ذبحی، بر اساس این بخشنامه، مجازات افراد کمتر از ۱۸ سال سن در مرحله نخست با یک درجه تخفیف به حبس ابد کاهش خواهد یافت و در مرحله دوم نیز به ۱۵ سال حبس محکوم می‌شوند.

معاون قضایی دادستان کل کشور هم‌چنین اعلام کرد که «در صورت اصلاح رفتار مجرمان کمتر از ۱۸ سال سن این افراد می‌توانند با آزادی مشروط ، مشمول رأفت اسلامی شوند.»

آقای ذبحی افزود: «اگر موارد اتهامی متهمی که زیر ۱۸ سال سن دارد، در دادگاه انقلاب رسیدگی شود و منجر به صدور حکم گردد، حتی اگر حکم صادره صحیح باشد، رأی نقض شده و پرونده به دادگاه صلاحیت‌دار اطفال و کیفری برای رسیدگی مجدد ارجاع می‌شود.»

این بخشنامه پس از سال‌ها مبارزه فعالان حقوق بشر برای توقف اعدام افراد زیر ۱۸ سال در ایران صورت می‌گیرد.

با این بخشنامه ایران از فهرست کشور‌هایی که افراد زیر ۱۸ سال را اعدام می‌کنند، خارج می‌شود.

عربستان، پاکستان، سودان و یمن چهار کشوری هستند که مجازات اعدام برای افراد زیر ۱۸ سال را اعمال می‌کنند.


در ایران برای بیش از صد نوجوان حکم اعدام صادر شده بود که با ابلاغ این بخشنامه، حکم اعدام این افراد به مجازات‌های دیگری تقلیل داده خواهد شد.

اکثر احکام اعدام نوجوانان در ایران به جرم قتل عمد و با دادخواست خانواده مقتول برای قصاص متهم صادر می‌شوند و اجرای آن‌ها تا رسیدن محکوم به سن ۱۸ سال به تعویق می‌افتد.

چند هفته‌ پیش نیز در اصفهان و شیراز دو نوجوان که در دوران کودکی مرتکب قتل شده بودند، اعدام شدند.

محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهوری اسلامی که اواخر شهریورماه به نیویورک سفر کرده بود، در پاسخ به پرسش‌ها درباره اعدام نوجوانان در ایران گفت که این گزارش‌ها درست نیست و جمهوری اسلامی مجرمان زیر ۱۸ سال را اعدام نمی‌کند.

یکی از آخرین کشور‌هایی که در مارس سال ۲۰۰۵ اعدام نوجوانان را ممنوع اعلام کرده، کشور آمریکاست. در این کشور از سال ۲۰۰۰ تا سال ۲۰۰۴، پنج نوجوان اعدام شدند.

ایران کنوانسیون حقوق کودک و میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی را که طبق مفاد آن‌ها صدور حکم اعدام برای مجرمان زیر ۱۸ سال ممنوع است، امضا کرده است.


در همین رابطه:
احمدی‌نژاد: اعدام زیر ۱۸ سال نداریم
درخواست برای توقف اعدام نوجوانان در پنج کشور
«قصاص نوجوانان با اعدام فرق دارد»
در خواست ۱۴۰۰ فعال مدنی برای توقف اعدام‌ها
«ایران اعدام نوجوانان را متوقف کند»
فراخوان بین‌المللی برای توقف اعدام نوجوانان

نظرهای خوانندگان

kamelan mowafegam.be nazare man aslan edam bayad montafi beshe. dar tamame donya.

-- noori-shahri ، Oct 16, 2008

در هر مورد پایداری شود، کسی نمی تواند در مقابل آن بایستد. این شواهد نشانه ای از اینست که هر کس مقاومت کند پیروز می شود.

-- از وراث مالک دوزخ ، Oct 16, 2008

تبریک یادم رفته بود. بر ملت مبارک

-- از وراث مالک دوزخ ، Oct 16, 2008

این خبر و خبرهایی از این دست مانند بازتگری در لایحه خانواده (که به مردان اجازه داشتن چند زن بدون اجازه همسر اوّل را می داد، به دلیل مبارزات گروههای طرفدار حقوق زنان در ایران،متوقف شدن قانون مالیات بر ارزش افزوده، به دلیل تعطیلی بازار و ..) بشارت دهنده و امید آفرین است و نور امید را در دل جنبشهای اجتماعی در ایران برمی افروزد. آنها را امیدوار می کند که اگر چه مبارزات آنها با دست خالی همانند تراشیدن و خراشیدن دیوار زندان با سرانگشتان خونین است، همین نیز می تواند کارگر افتد و دولت را به عقب نشینی وادارد. باید امیدوار بود و کوشید. آینده از آن آزایدخواهان است و شب را دوامی نیست.

-- مهتاب ، Oct 16, 2008

به نظر می رسد دیگر اسلام به خطر نمی افتد تا حالا اسلام با خطر بود و چندین هزار خانواده کودکان خود را از دست دادند تا این ...ها را به این نتیجه برساند آیا همه ی واقعیت اینست خیر زیرا اگر قرار است این احکام اجرا نشود چرا با بخشنامه جلوی آن گرفته می شود چرا این امر تبدیل به قانون نمی شود؟ از زمانی که حضور اوباما به کاخ سفید برای مقامات جمهوری اسلامی محرز شده است اصلاحات هم شروع شده است تا کنون مقامات جمهوری اسلامی اهمیتی به خواست جامعه و مجامع بین المللی نمی دادند ظرف یک ماه چه اتفاقی افتاده که این روش در دستور کار قرار گرفته است ؟ احمدی نژاد که در گذشته روزی سه بار سخنرانی می کرد و روزی صد بار هم هولوکاست را دروغ بزرگ می گفت این روزها تبدیل به هفته و احتمالا ماهانه سخنرانی می کند و حرفی هم از هولوکاست نخواهد بود تند روها از هم اکنون ماستها را کیسه کرده اند همانطور که شاه زمان حضور کارتر این کار را کرد از هم اکنون روشنفکران تصمیم خودشان را بگیرند دوباره نگویند اشتباه کردیم و همه تقصیر ها را به گرده کارتر انداختند اینبار اوباما را مقصر ندانند .

-- فرهاد-فرياد ، Oct 16, 2008

چه عجب!

-- نازخاتون ، Oct 16, 2008

مجازات اعدام زیر 18 رو تبدیل کنند به حبس ابد؟
یعنی مثلا 14 ساله ای که قراره 75 سال هم عمر کنه، باید 61 سال توی زندان بمونه!

-- بابک ، Oct 16, 2008

maloomeh ke tarsidan, hala agheh rast mighand, Bahyiha ro azad konand o nakoshand, wa hedjabe ejbari ro bardarand.

-- Helena ، Oct 16, 2008

omidvaram ke dam faghat dame entekhabat nabashe! hamishe bemune...

-- بدون نام ، Oct 17, 2008

قصاص
ضمن سلام و احترام به تمام کسانی که در جهت تحقق حقوق بشر تلاش می کنند و شما دست اندر کاران سایت زمانه. اسلام دین رحمت و عطوفت و مهربانی است و با هر نوع برخورد خشونت آمیز مخالف بوده و کینه و انتقام جویی را زشت می شماردو از گذشت و اغماض (چشم پوشی) استقبال می نماید. چرا که دین عقل و خردورزی است. واگر حکم قصاص را هم امضا نموده و آن را حیات برای بشر دانسته است ،به این علت است که در آن دوران وقتی که قتلی در یک قبیله یا محله به وقوع می پیوست چه بسا افراد زیادی به خاطر آن کشته می شدند و قبایل هم به جان هم می افتادند. گاهی آن جنگ به دو قبیله ختم نمی شد ، بلکه به قبایل دیگر سرایت می نمود و مدتها جنگ و خونریزی ادامه می یافت. و گاهی هم عده ای مجبور به ترک خانه و کاشانه و دیار خود می شدند. اسلام حکم قصاص را که در ادیان گذشته از جمله مذهب یهود اجرا می شد به این دلیل امضا نمود که از جنگ و خونریزی بیشتر جلوگیری نماید. وقتی که قاتل به جرم قتل قصاص می شد جلوی جنگ و خونریزی گرفته وبهانه از دست بهانه جویان که منافع خود را در جنگ و خونریزی می دیدند خارج می شد. امضا نمودن چهار ماه حرام که در دوران جهالت و پیش از اسلام وضع شده بود نیز نشان گر این حقیقت است که اسلام از خشونت استقبال نمی کند.
پیامبر اسلام پس از فتح مکه که مردم فریاد می زدند الیوم یوم الانتقام ، فرمود بروید به مردم بگویید الیوم یوم الرحمه ، پیامبر خانه ابوسفیان را محل امن قرار داد و قاتل عموی خود را بخشید . آیت الله سید ابوالحسن اصفهانی (رحمة اله علیه ) که مرجعیت جهان تشیع را بر عهده داشت قاتل فرزندش را قصاص نکرد و بخشید. شما می توانید آن را از آرشیو های روزنامه های آن زمان به دست آورید وبا این عمل تعجب جهانیان را بر انگیخت . به امید آن روزی که ملت ها از حقوق انسانی خود بهره مند شوند . و این امر تحقق نمی یابد مگر اینکه ملتها حقوق همدیگر را به رسمیت بشناسند و دیدبان حقوق بشر ، سازمان ملل به وظیفه خود عمل نماید. و با حکومت هایی که حقوق بشر را رعایت نمی کنند به دور از شعار برخورد قانونی نماید.
( ملکی)

-- ابراهیم ملکی ، Oct 17, 2008

ميگم احمدی نژاد که ميگفت ما اعدام زير 18 ساله اصلاً نداريم!
خوب اگه نداريم ديگه اين قانون واسه چی هست؟
.....
چی بگم والا...خودشون هم نميدونن چی کار دارن ميکنن!

-- روزبه ، Oct 17, 2008

ضمن عرض تبريك به همه‌ي زمانه‌‌اي‌ها و به ويژه آنهايي كه با اين بخش‌نامه حكم اعدامشان لغو شده و ديگر كابوس نخواهند ديد كه زنگي‌شان لحظه به لحظه رو به پايان است
همه‌ي آنهايي كه تبريك گفته‌اند و خودم موافق اين موضوع هستيم كه بايد حقوق بشر در روح قوانين ما جاري و ساري باشد اما اگر خودمان را يك لحظه فقط يك لحظه جاي آن خانوداه‌اي بگذاريم كه فرزند عزيزش را كسي به قتل رسانده و هم‌اكنون در حبس ابد به سر مي‌برد و شايد هم با اصلاح در رفتارش 15 سال بعد مشمول تخفيف مجازات گردد و....
اگر چشمتان به اوبيفتد؟؟؟.........
حال اگر ما آن نوجواني باشيم كه به هزار و يك دليل مرتكب چنين عملي شده و مي‌بايست تا 18 سالگي كابوس آخرين روز زندگي خود را ببيند و جقدر زجرآور است تحمل اين كابوس .آيا همين بخشنامه انتظار ما نبود؟؟
راه حل اين تعارض بغرنج چيست؟؟
آيا زمان آن نرسيده كه راه حل منطقي و ساختاري از سوي دولتمردان اتخاذ شود؟
آيا نبايد جرم‌شناسان با تحقيق و پژوهش دلايل بروز اين حوادث و راه‌هاي پيشگيري آن را شناسايي كنند؟
ما منظريم تا با ارائه‌ي راهكاري درست شاهد بروز چنين جرايمي نباشيم تا در مقابل چنين تعارضي جز «سكوت » پاسخ ديگري نداشته باشيم.
به اميد آن روز.

-- حامد ، Oct 17, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)