تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

سند نجات دریاچه ارومیه امضا می‌شود

پس از چندین ماه هشدار کارشناسان محیط زیست مبنی بر خشک شدن دریاچه ارومیه، دومین دریاچه آب شور و بیستمین دریاچه بزرگ جهان، سرانجام وزرای کشور، نیرو و جهاد کشاورزی و رییس سازمان حفاظت محیط زیست «سند ملی مدیریت جامع دریاچه ارومیه» را فردا، شنبه در شهر ارومیه امضا خواهند کرد.

از این سند به عنوان طرحی برای نجات دریاچه ارومیه یاد می‌شود که قرار است طی یک برنامه ۲۵ ساله، تراز آبی دریاچه ارومیه را به تراز اکولوژیک برساند.

امسال که ایران با خشکسالی مواجه بود، صدمات زیادی به محیط زیست کشور وارد آمد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، خشک شدن تدریجی دریاچه ارومیه در استان آذربایجان شرقی بود.

بنا به گزارش ایسنا، سطح تراز آب دریاچه ارومیه طی ۱۳ سال گذشته شش متر کاهش داشته است و برای نجات آن به حداقل ۱۵ میلیارد مترمکعب آب نیاز است.

بیوک رییسی، مدیرکل حفاظت‌ محیط زیست آذربایجان ‌شرقی می‌گوید: براساس نتایج تحقیقات انجام شده، کاهش نزولات جوی ‌٦٧ درصد، راندمان پایین مصرف آب در بخش کشاورزی ‌٢٥ درصد و احداث سازه‌های هیدرولیکی به ویژه سدسازی پنج درصد در بروز وضعیت فعلی دریاچه نقش داشته‌اند.

همچنین به گزارش خبرگزاری ایرنا، میزان پس‌رفت آب دریاچه ارومیه از وسعت ۵۷۰‬ هزار هکتاری آن، ۱۳۰ هزار هکتار است؛ به‌طوری‌که جزیره اسلامی، بزرگ‌ترین جزیره آن با اتصال به خشکی به شبه جزیره تبدیل شده است.

گفته می‌شود، افزایش دو برابری غلظت نمک و رسیدن آن به ۳۶۴ گرم بر لیتر سبب مرگ و میر جانوران و از بین رفتن گونه‌های گیاهی در منطقه شده است.

انتقال آب رودخانه‌های «زاب»، «کردستان» و «ارس» از طرح‌های احتمالی برای احیای دریاچه ارومیه هستند.

دریاچه‌ی ارومیه، بزرگ‌ترین دریاچه درون‌مرزی ایران است که در در میان دو استان آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی قرار دارد. بنا به اطلاعات ویکی پدیا، این دریاچه دارای ۱۰۲ جزیره ‌است که همه آن‌ها از سوی سازمان یونسکو به عنوان اندوخته طبیعی جهان به ثبت رسیده‌اند.

نظرهای خوانندگان

به نظرم کار از امضای سند گذشته باشد. اصلی ترین عامل در خشکی دریاچه ارومیه برگرداندن مسیر رودهایی است که به این دریاچه می ریزند. در ضمن دریاچه ارومیه در استان آذربایجان غربی قرار دارد.

-- رضا ، Oct 17, 2008

از بزرگان تیتر شنیده ایم که فعل آینده به این شکل در تیتر استفاده نمی شود. در تیترزنی مرسوم نیست که بگویند : خواهد شد" . می گویند" می شود" . تیتر باید کوتاه باشد و خوشخوان

--
زمانه: به توصیه شما و بزرگان تیتر عمل شد. سپاس از توجه و پیشنهاد.

-- مریم ، Oct 17, 2008

آذربایجان غربی درسته نه شرقی!

--
زمانه: سپاس، تصحیح شد.

-- افشار ، Oct 17, 2008

دریاچه ارومیه برای دو استان آذربایجان شرقی و غربی در صورت توجه و اهتمام به آن متواند مایه برکاتی برای مردم منطقه از بعد اقتصادی. اجتماعی و فرهنگی باشد و عدم توجه به آن می تواند محیط زیست و اقتصاد منطقه را شدیدا تهدید نماید. در صورت جدیت مسئولان برای نجات دریاچه می شود با کار بر روی توریسم دریاچه می توان شاهد برکات دریاچه شد که تا کنون از آن غافل بوده ایم. دریاچه ارومیه با داشتن زیستگاههای گیاهی و جانوری و آب منحصر به فرد خود می تواند برای اکو توریسم و توریسم سلامت منطقه مورد استفاده قرار گیرد. با آرزوی تحقق این توافقنامه مسئولان

-- محمد رضا عیوضی ، Oct 17, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)