تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

ایران تولید نفت خود را کاهش داد

سازمان اوپک از کاهش ۳۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت ایران در ماه گذشته خبر داد.

به گزارش ایسنا، اوپک در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرده که تولید نفت ایران در ماه شهریور به‌طور میانگین معادل سه میلیون و ۹۲۵ هزار بشکه در روز بوده‌ که در مقایسه با ماه گذشته ۳۰ هزار و ۸۰۰ بشکه در روز کاهش داشته است.

غلامحسین نوزری، وزیر نفت ایران نسبت به پایین آمدن قیمت نفت هشدار داد و گفت: «قیمت‌های پایین نفت باعث وارد آمدن ضربه‌ به سرمایه‌گذاری در پروژه‌های افزایش ظرفیت تولید خواهد شد.»

در همین حال مقامات دولتی ایران اعلام کرده‌اند که بودجه سال آینده را بر اساس هر بشکه ۵۵ تا ۶۰ دلار تنظیم کرده‌اند.

به گزارش بلومبرگ، در ماه جولای سال جاری قیمت نفت به رکورد ۱۴۲ دلار و۲۷ سنت رسید اما به دلیل بحران اقتصادی جهانی و کاهش تقاضا، بهای نفت خام بیش از ۵۰ درصد کاهش داشته است.

هم اکنون بهای نفت خام برای تحویل در ماه نوامبر ۷۳ دلار دوسنت معامله می‌شود.

کشورهای عضو اوپک روز ۲۸ آبان (۱۸ نوامبر) نشست فوق‌العاده‌ای در وین، پایتخت اتریش برگزار می‌کنند.

انتظار می‌رود در این نشست مسأله کاهش یک میلیون بشکه‌ای اعضای اوپک برای جلوگیری از سوقط هرچه بیشتر قیمت نفت به تصویب برسد.

مجموع تولید اعضای اوپک در این مدت به‌طور میانگین به ۳۲ میلیون و ۱۵۷هزار بشکه در روز رسیده‌ که در مقایسه به ماه گذشته ۳۰۸ هزار و ۶۰۰ بشکه کاهش داشته است.

بیشترین میزان کاهش تولید در میان اعضای اوپک متعلق به عراق، عربستان و آنگولا بوده ‌است که به ترتیب ۱۲۹ هزار، ۱۱۳ هزار و ۱۱۰ هزار بشکه کاهش تولید داشته‌اند و این در حالی است که در این مدت تولید نفت نیجریه و لیبی به ترتیب ۵۰ و ۴۸ هزار بشکه افزایش داشته‌ است.

سبد نفتی اوپک شامل نفت گیراسول آنگولا، مخلوط الجزایر،‌ میناس (اندونزی)، نفت‌ سنگین ایران، سبک بصره (عراق)، ‌صادراتی کویت، اس‌سیدر (لیبی)، بانی‌لایت (نیجریه)،‌ مارین قطر، عرب لایت (عربستان)، موربان (امارات) و BCF 17 ونزوئلا است.


در همین ارتباط:
کاهش ۵۰ درصدی قیمت نفت در کم‌تر از سه ماه

نظرهای خوانندگان

تولیدنفت ایران نمیبایست کاهش پیدا میکرد چون ایران در زمان اضافه تولید اوپک جهت کنترل قیمت توان تولیداضافه نداشت احتمالا بعلت تحریمها تولید نفت ایران کاهش یافته است وارتباطی با پائین امدن قیمت نفت ندارد

-- حسن ، Oct 17, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)