تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

نگرانی از آلودگی آب آشامیدنی در اصفهان

آلودگی بخش‌هایی از زاینده‌رود در اثر نشست نفت نگرانی‌هایی را نسبت به آلوده بودن آب آشامیدنی مصرفی در میان شهروندان اصفهانی دامن زده‌است.

ستاد حوادث غیرمترقبه استان اصفهان اعلام کرد که ‌آلودگی آب زاینده‌رود که در اثر نشست نفت اتفاق افتاده تا ۴۸ ساعت آینده برطرف می‌شود.

به گزارش ایسنا در حال حاضر آب آشامیدنی استان اصفهان فاقد هرگونه آلودگی نفتی است و مردم می‌توانند به راحتی و اطمینان خاطر از این آب استفاده کنند.

به دلیل شکستگی قسمتی از لوله حاوی نفت سیاه در مسیر امیدیه به پالایشگاه اصفهان، که در بعدازظهر روز دوشنبه، ۲۶ فروردین ماه به واسطه برخورد یک دستگاه بلدوزر رخ داد، مقداری از مواد نفتی به رودخانه وارد شد و باعث آلودگی آب شد.

طبق آخرین اعلام ستاد حوادث غیر مترقبه، جریان نفت که از ۱۵۰ کیلومتری شهرکرد جاری است، هنوز به محل سد نکوآباد نرسیده و گروه‌های اعزامی از ۱۲ ایستگاه آتش نشانی با ۱۲۰ نیرو، اکیپ‌های اورژانس، ۷۲ نیروی عملیاتی و ۶ دستگاه پمپ منتظر ورود نفت هستند تا از مخلوط شدن بیشتر آن با آب زاینده رود جلوگیری کنند.

علاوه برآن ۲ هزار تخته گونی و میزان قابل توجهی شن به منظور قرار دادن در مسیر جریان پرفشار نفت و کنترل آن پیش‌بینی شده‌است.

قسمتی از آب آشامیدنی شهر اصفهان توسط تصفیه‌خانه بابا شیخ‌علی تهیه می‌شود که بر اثر آلودگی رودخانه، آب این تصفیه خانه نیز آلوده شده بود. به گفته اداره محیط زیست استان اصفهان هم اکنون آب آشامیدنی مردم اصفهان از طریق ذخایر تصفیه‌خانه‌ها تامین می‌شود و در تصفیه‌خانه بابا شیخ‌علی هیچگونه تصفیه آب صورت نمی‌گیرد.

به گفته خبرگزاری فارس در پی این حادثه مردم شهر اصفهان برای تأمین آب شرب به فروشگاه‌ها هجوم بردند و همین مسئله باعث شده تا آب معدنی در سطح شهر اصفهان نایاب شود.

برخی افراد سودجو نیز این فرصت استفاده کرده و آب را به قیمتی بسیار گران به مشتری می‌فروشند. هم اکنون قیمت یک قوطی آب معدنی به ۱۵۰۰ تومان رسیده است. این در حالی است که قیمت واقعی آن ۲۵۰ تومان است.

ایرنا نیز گزارش داده که در برخی ازخیابانهای مناطق مرفه‌نشین اصفهان یک بطری آب معدنی تا یک هزار تومان نیز فروخته شده است. برخی از فروشندگان نیز با سوء استفاده از این فرصت آب معدنی‌های تاریخ گذشته خود را به فروش رساندند.

همچنین در گوشه و کنار شهر اصفهان وانت‌هایی مملو از بسته‌های آب معدنی دیده می‌شود که بسته‌های آب معدنی را به‌قیمت دو هزار تومان می‌فروشند و این در حالی است که قیمت یک بسته آب معدنی، قبل از انتشار شایعه آلوده شدن آب زاینده رود در فروشگاههای اصفهان، یکهزار تومان بود.

تمام شدن بطری‌های آب معدنی باعث شده تا برخی خانواده‌ها که موفق به خرید آب معدنی نشده‌اند به جای آن دوغ و نوشابه تهیه کنند که همین امر باعث کاهش انواع نوشیدنی‌ها در فروشگاه‌ها و مغازه‌های اغذیه فروشی نیز شده است.

در همین حال مسئولان اصفهان در مصاحبه‌های متعدد با رسانه‌های مختلف و از طریق صدا و سیما به صورت مکرر از آلوده نبودن آب شرب خبر می‌دهند.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان با حضور در یک برنامه تلویزیونی شبانه اعلام کرد که تصفیه‌خانه «باباشیخعلی» را از مدار خارج کرده‌اند و آب شرب موجود فاقد هر گونه آلودگی‌است.

نظرهای خوانندگان

به به! به به! بالاخره انتظار به سر رسید و نفت هم سر سفره مردم اومد. به به! باز هم بگید دولت احمدی نژاد به وعده خودش عمل نمی کنه. به به! به به!

-- شصت چی ، Apr 17, 2008 در ساعت 02:11 PM

آقا ما چند روزه آب نداريم افتضاح است نمي دانم چرا كاري نكردند در اين چند روز
يك شهر چند ميليوني بدون آب شده است

-- م - ي ، Apr 17, 2008 در ساعت 02:11 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)