تاریخ انتشار: ۴ فروردین ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

درگیری پلیس ترکیه با طرفداران "‌پ‌ک‌ک"

منابع امنیتی ترکیه از زخمی شدن بیش ۱۰۰ تظاهر کننده کرد و ده نیروی پلیس و نیز بازداشت بیش از ۱۶۰ کرد در مناطق مختلف جنوب‌ِشرق این کشور خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری رویترز از دیار‌بکر، نیروهای پلیس ترکیه با استفاده از خودورهای آب پاش، گاز اشک‌آور و باتون با تظاهرکنندگان در خیابا‌های شهر "وان" و "سیرت" در جنوب شرق ترکیه درگیر شدند. بیش از ۶۰ تظاهر‌کننده کرد و دو نیروی پلیس در این درگیری در شهر "وان" زخمی شدند.

این درگیری پس از تلاش نیروهای امنیتی ترکیه برای متفرق کردن نزدیک به دههزار کرد روی داد که در جریان مراسم جشن عید نوروز در حمایت از حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) تجمع کرده بودند. در پی ادامه عملیات نظامی برضد پ‌ک‌ک پس از عملیات هشت روزه ارتش ترکیه برای پاکسازی مناطق شمالی عراق از پایگاه‌های این گروه، تنش‌ها در مناطق کردنشین جنوب شرق ترکیه افزایش یافته است.

فیلم تظاهرات در یوتوپ
لینک‌های مرتبط در بالاترین

در شهر "سیرت" هم ۳۲ تظاهرکننده و هشت نیروی پلیس در جریان اقدام پلیس برای متفرق کردن سه هزار نفر با استفاده از گاز اشک‌آور و خودروی آب‌پاش زخمی شدند. بر اساس این گزارش، بیش از ۱۰۰ تظاهر‌کننده کرد نزدیک مرز ترکیه با سوریه به علت تجمع بدون مجوز بازداشت شدند. منابع خبری همچنین از درگیری نیروهای پلیس با بیست هزارشرکت کننده در تجمعی نزدیک ساختمان فرمانداری در شهر "حکاری" خبر دادند.

برگزاری مراسم نوروز در ترکیه همه‌ساله به درگیری طرفداران"پ‌ک‌ک" و نیروهای امنیتی پلیس منجر می‌شود. نیروهای امنیتی ترکیه از سال ۱۹۸۴ اقدام مسلحانه برضد شبه نظامیان جدایی‌طلب در جنوب شرق این کشور را آغاز کرده است. از آن زمان تاکنون حدود چهل هزار نفر در جریان درگیری‌ها میان "پ‌ک‌ک" و ارتش ترکیه کشته شده‌اند.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)