تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

اعتراض مسلمانان علیه نمايشگاه عکس در برلين

يك گالري هنر در برلين آلمان، نمايشگاه پوستري را كه، به گزارش ايسنا، مضمون يكي از پوسترهاي آن؛ جسارت به كعبه، قبله‌گاه مسلمانان جهان بود، برگزار كرد.

اين نمايشگاه كه از سوي يك گروه دانماركي به نام «سورند» برگزار شده است، مورد اعتراض دوباره مسلمانان، كه پيش از اين به علت چاپ چند كاريكاتور كه مسلمانان آنرا توهيني به پيامبر خود مي دانند، قرار گرفت.

به گفته «اشپيگل» اين نمايشگاه پس از آنكه گروهي از مسلمانان با ورود به نمايشگاه، با اشاره به توهين‌آميز بودن اين پوستر، نسبت به آن اعتراض كرده و خواستار خارج شدن اين پوستر از ميان آثار حاضر در نمايشگاه شدند،‌تعطيل شد.

اين پوستر، عكسي از كعبه را نشان مي‌داد كه به زبان آلماني كلماتی اهانت آمیز بر آن نوشته شده بود.این پوستر درواقع يكي از 22 پوستر حاضر در نمايشگاه درباره اسرائیل بود.

هنرمندان دانماركي با اعلام اينكه هرگز قصد تحريك مسلمانان را نداشته‌اند، گفتند: تنها قصد داشته‌اند اين باور را به چالش بكشند كه يهوديان در پشت هر ماجرايي قرار دارند.

رييس اين گالري گفت: با توجه به اعتراض‌هاي انجام گرفته از سوي مسلمانان، تصميم گرفتيم تا نمايشگاه را براي مدتي تعطيل كنيم. اين نمايشگاه چند روز بعد از اين تعطيلي موقت بازگشايي شد.

اين نمايشگاه كه در آن 22 پوستر از هنرمندان دانماركي به نمايش درآمده است، براساس اعلام برگزاركنندگان، از سه‌شنبه بار ديگر گشايش يافت و تا 29 مارس نيز ادامه خواهد داشت.

هنرمندان دانماركي روز گذشته تعطيل شدن اين نمايشگاه را يك "رسوايي" خوانده و خطاب به برگزاركنندگان آن، اين اقدام را نشانه‌ي اسفباري در زمينه‌ي آزادي هنرمندان اعلام کردند.

نظرهای خوانندگان

این که مسلمونا فکر کنن هیچکس حق به چالش کشیدن عقاید اونار و نداره خیلی مسخرس نباید تعطیل میشد که اونا فکر کنن قدرت هر کاری دارن

-- sheida ، Mar 5, 2008 در ساعت 03:14 PM

آیا مسلمانان کار دیگری غیر از اعتراض ندارند؟

-- بدون نام ، Mar 6, 2008 در ساعت 03:14 PM

متاسفانه به اسم هنر ، آزادي بيان انواع هتك هرمت ها را انجام مي دهند ولي هيچيك از روشنفكران جسارت جوابگويي را به خود نمي دهند !
اگر اين هتك هرمت ها از طرف شرقي ها به بزرگان غربي ها انجام مي شد چه غوغايي به پا مي كردند ؟
به قول قرآن : هر كه توان علمي دارد راه مبارزه باز است و آنهايي كه از نظر علمي و منطق و عقل بي بهره هستند دنبال خوشونت ، اهانت خواهند بود .

-- رضا ، Mar 6, 2008 در ساعت 03:14 PM

کشتن کودکان و نوزادان فلسطینی بوسیله صیهونیستهای یهودی اسفبار نیست ولی تعطیل شدن این نمایشگاه اسفبار است؟ این
نشان میدهد که چقدر "آزادی" درغرب قلابی بوده و این تبلیغات برای کشتن و غارت مردم دیگر کشورهاست.

-- ی ، Mar 6, 2008 در ساعت 03:14 PM

از گذاشتن این پیام ها متاسفم. من از منتقدان سکولار مذهبم، ولی این به معنای این نیست که فرد مقدس یک مذهب را تروریست ترسیم کنم، یک بمب کوچک را در دستارش بگذارم و بعد اسم آن را بگذارم هنر و آزادی بیان. توهین به مقدسات مذاهب مختلف ملت های گوناگون زیر نام آزادی بیان نوعی از ماجراجویی خطرناک و مد جدید روشنفکری است که هر کس در واکنش به استرس و ترس ایجاد شده از سوی بنیادگرایان دینی آن را ابراز می دارد، و بعد توجیه اش می کند. تیوری جنگ تمدن ها می تواند یک توجیه سیاسی برای محافظه کاران سفید پوست امریکایی و بازرگانان جنگ طلب اروپایی باشد، ولی آتش بر افروختن و افرطی ساختن مذاهب همکاری با این روند های سیاسی استعمارگرایانه است.تمام مذاهب و به ویژه اسلام ظرفیت زیاد برای تولید بنیادگرایی متمایل به تروریسم دارند، زیرا، احساس مقدس برای دفاع از ارزش های مذهبی و رستگاری حاصل از آن، منجر به تحریک گروه های افراطی می شود تا دست به ترور و انتحار بزنند. عقل سلیم حکم می کند که از تحریک و ابراز هیجاناتی که به بنیادگرایی دامن می زند پرهیز کنیم، تا امنیت و صلح جهانی به خطر نیفتد و به بهانه ی تروریسم، تجاوز، شدید شدن تدابیر امنیتی و سلب آزادی های شخصی به بهانه ی مبارزه با تروریسم از طرف دولت های محافظه کار انجام نه پذیرد.

-- خسرو، کانادا ، Mar 6, 2008 در ساعت 03:14 PM

لطفا به عقاید یهودیت هم توهین کنید تا عکس العمل آنها را ببینیم

-- بدون نام ، Mar 6, 2008 در ساعت 03:14 PM

دوستان من اهانت کردن به هر دینی یا هر اعتقادی نشانه آزادی نیست. و البته اعتراض هم باید کاملا مودبانه گفته شود. این که دیگران رفتار بدی انجام دهند نباید با بدی پاسخ داد.

-- بدون نام ، Mar 6, 2008 در ساعت 03:14 PM

آیا جهانیان کار دیگری جز گیر دادن به مسلمان ها ندارند؟

-- بدون نام ، Mar 6, 2008 در ساعت 03:14 PM

متاسفانه ما به اصطلاح انسانهای متمدن و آزاد اندیش ! یاد گرفته ایم که هر اظهار نظر و حرف یا تجسمی را حق مسلم خود دانسته و هر اعتراض را خصوصا اگر از طرف مسلمانها باشد را حرکتی ارتجاعی و از روی زور و بی منطقی بدانیم... عزیزان درست است که عقاید شخصی هر انسانی محترم و قابل احترام است ولی اگر قرار باشد هر کس عقیده شخصی خود را از چارچوب فکر خود خارج کرده و به عقاید دیگران به نوعی اهانت بکند که دیگر اسمش را نمیتوان آزادی و احترام به عقاید دانست... به نظر من به هر مسلک و مرامی باید احترام گذاشت و به نام هنر و آزادی و از این قبیل عناوین نباید سو استفاده را نمود.. به امید روزی که بدون تعصب و هر نوع سو استفاده بتوانیم به معنای واقعی و احترام متقابل با همدیگر روبرو شویم...

-- سعید ، Mar 7, 2008 در ساعت 03:14 PM

من هم موافقم ، اطفا یک بار هم به همین شکل عقاید یهودیت رو مسخره کنین ببینیم اونا چه عکس العملی نشون می دن . گرچه توهین به مقدسات هیچ دینی شایسته نیست .
اصلا ببینم این چه جور هنریه .
اصلا مگه موضوع قحطی اومده که گیر دادن به عقاید مسلمونا
این دانمارکیها واقعا می خوان چی رو ثابت کنن. !

-- حجت ، Mar 7, 2008 در ساعت 03:14 PM

اي كاش مسلمانان عزيز يك پار فيلم مستند كرگدن رو ميدين

-- toloe ، Mar 7, 2008 در ساعت 03:14 PM

باسلام بااين شخصيتهابايد بازبان خودشان به حرف زد مگر اينكه شان مارا حفظ كنند انتقاد با هتك حرمت واهانت خيلي فرق داره اينو كه ديگه تمام عقلاي تاريخ بشريت تاييد كرده اند واگر قرارباشه از اون اهانت بهره برداري تبليغاتي وسياسي كنند بايد خيلي بي اعتقاد وبي رگ وغيرت باشيم كه اعتراضي نكنيم در غير اين صورت اين كار ماكا اونارو تاييد مي كنه .وباعث ميشه بي ادبان زياد شوند

-- سورنا ، Mar 7, 2008 در ساعت 03:14 PM

به آقا رضا:هرمت نیست و حرمت است.آزادی عقیده از نان شب هم واجب تراست.به نظر من باید این آزادی وجود داشته باشد که تمام عقاید وادیان به چالش کشیده شود.

-- arman nikfar ، Mar 8, 2008 در ساعت 03:14 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)