تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

شکوری‌راد: صداي تحصن مجلس ششم در تاريخ ايران ماند

يك عضو شوراي مركزي حزب مشاركت گفت: خدا از تحصن مجلس ششم راضي بود.

به گزارش خبرگزاری‌ فارس، علي شكوري‌راد از كانديداهاي ائتلاف اصلاح طلبان که صبح امروز براي ثبت‌نام در انتخابات مجلس در ستاد انتخابات كشور حاضر شده بود كانديدا شدن خود را به توصيه حزب مطبوعش دانسته و اعلام کرد براي پيگيري اصول معطل مانده قانون اساسي لازم بود که حضور داشته باشم.

شکوری‌راد معتقد است ضعف مجلس هفتم در بحث نظارتي آن بود، اما مجلس ششم در بازگرداندن عزت در تاريخ مجالس كشور مي‌درخشد، چراکه در این مجلس مدرس‌ها تكثير شدند و همان‌طور كه امام مي‌خواست، مجلس ششم در رأس امور قرار گرفت و من افتخار مي‌كنم كه عضو كوچكي از اين مجلس بودم.

عضو حزب مشارکت افزود: من هم مثل رهبري معتقدم تحصن امري طبيعي نبود، اما به فرموده قرآن كسي كه مورد ظلم واقع شده حق دارد صداي خود را بلند كند و به همين خاطر معتقدم خدا از تحصن ما راضي بود و صداي تحصن مجلس ششم در تاريخ ايران ماندگار شد.

او در پاسخ به سوال خبرنگاري درباره سخنان روز گذشته رهبري مبني بر ننگ دانستن حمايت دشمن از برخي گروه‌ها‌ گفت: قطعا اگر آمريكا از گروهي در ايران حمايت كند اين باعث بي‌آبرويي است چون آمريكا دشمن درجه يك است و خيرخواه ملت نيست، اما قرآن مي‌گويد بايد ببينيم چه مطلبي گفته مي‌شود نه اين‌كه چه كسي مي‌گويد چون ممكن است در بين آن سخنان حقيقت هم وجود داشته باشد و من معتقدم احساس افتخار از گزارش نهادهاي اطلاعاتي آمريكا را نيز نمونه‌اي از آن حمايت‌ها مي‌دانند، والا من در ذهن خود گروهي را پيدا نكردم كه مستقيما مورد حمايت آمريكا باشند و اگر هم برخي سياسيون آمريكايي اظهارنظرهايي مي‌كنند آنها بين بد و بدتر براي خودشان انتخاب مي‌كنند.

تحصن مجلس ششم، در سال 1382 و در آستانه انتخابات مجلس هفتم در اعتراض به رد صلاحیت‌های گسترده نامزد‌های انتخاباتی از سوی شورای نگهبان شکل گرفت.

براساس آمار‌های که در آن سال منتشر شد، از مجموع 8 هزار و 157 نفر داوطلب نمايندگي مجلس در سراسر كشور تعداد 3 هزار و 605 نفر به ميزان 20/44 درصد از سوي هيأت هاي نظارت و 434 نفر به ميزان 32/5 درصد از سوي هيأت‌هاي اجرايي ردصلاحيت شدند.

در پي اعلام ردصلاحيت بيش از 4 هزار تن از داوطلبان كه در ميان آنان نام بيش از 80 نماينده و بسياري از چهره‌هاي سرشناس سياسي به چشم مي‌خورد، فضاي جلسه علني روز يكشنبه 21 دی سال 1382 متشنج شد. اعتراض اصلاح طلبان كه اكثرا به عدم التزام به اسلام، قانون اساسي و ولايت فقيه متهم شده و براساس آن از ورود به رقابت انتخاباتي محروم شده بودند، در ابتدا در قالب يك آبستراكسيون يعني ترك صحن علني مجلس بروز پيدا كرد.

بعداز ظهر همان روز در ساعت 4 بعدازظهر ، در ضلع غربي راهروي ساختمان داخلي مجلس كه از يك سالن بزرگ حدود 300 مترمربع برخوردار بود، تحصنی شکل گرفت که تا 26 روز ادامه يافت.

نمايندگان متحصن طي مدت 26 روز، حضور شبانه روزي در مجلس داشتند. آنان كار خود را تعطيل نكرده و جلسات علني مجلس را طبق برنامه عادي برگزار کردند.

در هفتمين روز از تحصن اصلاح طلبان مجلس با گرفتن روزه سياسي اعتراض خود را وارد فاز تازه اي كردند. روزه سياسي نمايندگان به تدريج به ميان برخی از دانشجويان و گروه‌هاي سياسي خارج از مجلس كشيده شد و آنان نيز به منظور همدردي با نمايندگان چند روز در فواصل مختلف اقدام به گرفتن روزه نمودند.

15 روز بعد در بيست و دومين روز تحصن 130 تن از نمايندگان در حالي كه همچنان در حالت روزه سياسي به سر مي‌بردند، استعفاي خود از نمايندگي مجلس را همزمان و به طور فردي و جداگانه تقديم رئيس مجلس كرده و اعلام کردند که در انتخابات شرکت نخواهند کرد.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)