تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

ایران اولین مصرف کننده مواد مخدر جهان

شبكه تلويزيوني الجزيره قطر اعلام کرد ایران در صدر فهرست کشور‌های مصرف‌کننده موادمخدر درجهان قرار دارد.
الجزيره همچنین از اعتیاد 3 درصدی مردم ايران به انواع مواد‌مخدر خبر داده است.

اين درحالي است كه برخي افراد از بيم انزوا و مجازات در جامعه و دادگاه‌ها اعتياد خود را فاش نمي‌كنند. آمارهاي غيررسمي، تعداد معتادان در ايران را تا 7 ميليون نفر ذكر كرده است و همين تعداد موجب شده ايران در راس كشورهايي قرار گيرد كه از اين پديده رنج مي‌برند.

این شبکه تلویزیونی که از یک هفته پیش پخش سلسله گزارش‌هايی را تحت عنوان" نگاهي به ايران " آغاز کرده، در برنامه شب گذشته خود به بحث مواد مخدر و میزان آلودگی جمعیت ایران به این ماده پرداخته است. الجزیره گزارش داد ايران از جمله كشورهايي است كه بيشترين مبارزه را با مواد مخدر انجام داده است.

این شبکه تلویزیونی علل رواج پديده اعتياد در ايران را متعدد و كنترل اين پديده در داخل كشور را نيز بسيار دشوار خوانده است.

خبرنگار الجزیره در ادامه گزارش خود از اعتياد به عنوان بزرگترين چالش اجتماعي پيش روي مردم ايران نام برد.كارشناسان متخصص این شبکه می‌گویند: علت اعتياد در ايران، مشكلات اجتماعي، رواني و اقتصادي است، لذا جلسات مشاوره و راهنمايي بسیاری هم‌اکنون با حضور روان‌شناسان در مراكز ترك اعتياد برگزار مي‌شود.

جمهوري اسلامي از سال 1385 استراتژی چگونگي مقابله با معتادان را درکشور آغاز کرده است. این طرح در دومرحله تدوين شد. در گام نخست با محوريت وزارت بهداشت و درمان و همكاري سازمان بهزيستي، سازمان زندان‌ها و ساير مراكز ذي‌ربط،كليه معتادان خصوصا معتادان تزريقي كه بانام گروه‌هاي پرخطر شناخته مي‌شوند و منشاء بسياري از بيماري‌ها از جمله "ايدز و هپاتيت " هستند، به مراكز درماني در قالب طرح «خود معرف» هدايت مي‌شوند و به مسائل درماني آنان رسيدگي می‌شود. مرحله دوم طرح به مسووليت نيروي انتظامي به اجرا گذاشته مي‌شود و با جمع آوري معتادان، آنان به اردوگاه بازپروري منتقل مي‌شوند.

نظرهای خوانندگان

اینا فرزندای انقلابتون هستند اینا تو ام القرای جهان اسلام به دنیا اومدن نه تو آمریکای جنایتکار , این آ»ار در کنار آمار فحشا دستاورد عظیم ملاهاست مبارکشون باشه از ملتی که 7 میلیون معتاد داره هیچ کاری بر نمیاد , خیال ملاها راحت , تو دانشگاه های ما تنها فکر کردن ممنوعه نه مواد نه دراگ نه فحشا و نه هیچ چیزه دیگه

-- آمریکای خون جوانان بمک ، Jan 18, 2008 در ساعت 12:39 PM

خیلی خوب است اگه میشه لطفا امار دقیقتری از مصرف کنندگان مواد مخدر تهیه کنید اعضای انجمن معتادان گمنام چه نقشی در این زمینه دارد

-- باقر علی اقا ، May 8, 2008 در ساعت 12:39 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)