تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

نگرانی نسبت به وخیم‌تر شدن وضع حقوق بشر در ایران

یک هیئت پارلمانی اروپا که هفته گذشته از ایران دیدار کرده است در گزارش خود به پارلمان اروپا نسبت به وخیم‌تر شدن وضع حقوق بشر در ایران ابراز نگرانی کرده است.

به گزارش خبرنگار زمانه یک هیئت نمایندگی پارلمان اروپا که از تاریخ هفتم تا دهم دسامبر از ایران دیدار کرده است، روز چهارشنبه( 12 دسامبر) گزارش خود را به پارلمان اروپا ارائه کرد.

سفراین هیئت 11 نفره که هدایت آن را "آنجلیکا بر" نماینده پارلمان آلمان بر عهده داشت، به عنوان دومین دیدار بین پارلمان اروپا و مجلس ایران تدارک دیده شده بود.

این هیئت پارلمانی با هیئتی از نمایندگان مجلس ایران، غلامعلی حداد عادل رئیس مجلس، منوچهر متکی وزیر امور خارجه و برخی مسئولان بلندپایه نهادهای دولتی دیدار کرده است.

در گزارش این هیئت به پارلمان اروپا آمده است که آن‌ها همچنین با نمایندگان نهادهای وابسته به سازمان ملل در ایران و فعالان جامعه مدنی به‌ویژه برخی از نمایندگان اقلیت‌های مذهبی، فعالان حقوق زنان، تشکل‌های کارگری و خانواده‌های تعدادی از زندانیان سیاسی نیز دیدار و گفت و گو داشته‌اند.

در گزارش این هیئت آمده که یکی از هدف‌های اصلی این دیدار بررسی وضعیت حقوق بشر در ایران و ارزیابی ملموس و نزدیک در این‌باره بوده و به همین خاطر، در گزارش هیئت، از همه افراد و فعالانی که با قبول برخی مخاطرات شخصی، این دیدارها و گفت‌وگوها را پذیرفته‌اند سپاسگزاری شده است.

در این گزارش تاکید شده‌ است که "علی‌رغم درخواست مسئولان ایرانی" نام و مشخصات ملاقات شوندگان، ، فاش نشده است.

در گزارش هیئت نمایندگی پارلمان اروپا آمده است که در ملاقات با برخی فعالان مدنی از این هیئت خواسته شده است که درخواست‌های مبرم آن‌ها به اطلاع پارلمان اروپا و دیگر جوامع بین‌المللی رسانده شود.

این درخواست‌ها از جمله شامل آزادی فوری منصور اسانلو، ابراهیم مددی، و محمود صالحی از فعالان اتحادیه‌های کارگری و همچنین توقف و تجدید نظر در حکم اعدام عدنان حسن پور روزنامه نگار کرد است.

گروه حقوق بشر این هیئت همچنین با برخی از خانواده های دانشجویانی که در اول ماه دسامبر در جریان هجوم گسترده پلیس بازداشت شده‌اند ملاقات کردند.

هیئت پارلمانی اروپا در همین ارتباط یک فهرست اسامی 28 نفره از دانشجویان بازداشتی که از وضعیت آنها هنوز اطلاعی در دست نیست را تسلیم محمود محمدی رئیس هیئت ایرانی کرده و آقای محمدی متعهد شده است که مسئله را در سطوح بالای مسئولان ایران مطرح و پی گیری کند. این فهرست به ریاست پارلمان اروپا نیز تحویل داده شده است.

ارتقای حقوق فردی و اجتماعی زنان، بازنگری در لایحه مربوط به حقوق خانواده، رعایت حقوق اقلیت‌های مذهبی به‌ویژه بهائیان و صوفیان و اقلیت‌های قومی به‌ویژه کردها و عرب‌های اهوازی، از جمله دیگر مسائل مورد تاکید در گزارش این هیئت است.

در گزارش هیئت نمایندگان پارلمان اروپا ضمن ابراز نگرانی نسبت به وخیم‌تر شدن وضعیت حقوق بشر در ایران در مقایسه با دیدار قبلی، اظهار امیدواری شده که تداوم این دیدارها و تلاش‌های طرف ایرانی بتواند در بهبود وضع از جمله اصلاح قوانین مربوط به مجازات اعدام و به‌ویژه مجازات کودکان مجرم، یاری رساند.

در این گزارش همچنین آمده که گزارش آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا پیرامون برنامه‌های هسته‌ای ایران در این دیدار مورد بحث طرفین قرار گرفته و این گزارش باید به عنوان فرصت مغتنمی برای دست‌یابی به راه حل صلح آمیز مناقشه هسته‌ای ایران مورد تاکید قرار گیرد.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)