تاریخ انتشار: ۹ مهر ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

خبرهای نیمروزی ۹ مهر


سرخط آخرین خبرها در نیمروز دوشنبه
۹ مهر ۱۳۸۶
۱ اکتبر ۲۰۰۷


منبع: خبرگزاری فرانسه

تهران، ایران: لايحه‌ی دوفوريتی تغییر سن رأی‌دهندگان از ۱۸‬به ۱۵ سال تقديم مجلس شورای اسلامی شد. به گزارش ایرنا، بر اساس این لایحه، که دوفوریت آن به تصویب هیأت وزیران رسید، در بند ۲ اصلاحی ماده‌ی ۲۷ ‬قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی (مصوب ۱۳۸۵) عبارت «۱۸ سال تمام» به عبارت «۱۵‬ سال تمام» تغییر می‌یابد. پايگاه اطلاع‌رسانی دولت علت این تغییر را «جوان بودن جامعه‌ی ايرانی و تجربه‌ی بسيار ارزشمند حضور و مديريت جوانان در عرصه‌های گوناگون سياسی، فرهنگی و اقتصادی، همچنين نقش برجسته و تعيين‌كننده‌ی اين قشر از جامعه در دوران دفاع مقدس و پيروزی‌های ملت ايران و عملكرد پرشور و شعور جوانان در همه‌ی عرصه‌ها و ضرورت استمرار و نهادينه شدن مشاركت و آثار مثبت فعاليت آنان در موضوعات مختلف سياسی و مديريت كشور به ويژه در امر انتخابات و ضرورت فراهم كردن زمينه‌ی حضور حداكثری مردم در سرنوشت خويش» ذکر کرده است.

تهران، ایران: پیش از ظهر امروز در خیابان کارگر شمالی تهران یک گروگان‌گيری روی داد. به گزارش خبرگزاری‌ها، فردی با مراجعه به يک فروشگاه لوازم خانگی، اقدام به گروگان‌گيری کرد و پس از شليک ۵ گلوله، صاحب فروشگاه را از ناحيه‌ی گردن، بازو و پا مجروح ساخت. فرد گروگان‌گير پس از صحبت با فرزند خود، که در محل حادثه حاضر شده بود، خود را تسليم نیروهای امنیتی كرد. صاحب فروشگاه لوازم خانگی در بيمارستان بستری شده و تحقيقات برای مشخص شدن انگيزه‌ی گروگان‌گيری آغاز شده است.

هلمند، افغانستان: گروه طالبان يک نوجوان پانزده ساله را به اتهام جاسوسی برای نيروهای آمريكاي به دار آويخت. افرادی كه خود را عضو گروه طالبان معرفی می‌كردند، در تماس با رسانه‌ها اعلام کردند اين نوجوان را شب گذشته در شهر سنگين، در ولايت هلمند، اعدام کرده‌اند. به گفته‌ی شاهدان، جسد این نوجوان در معرض ديد همگان قرار گرفته است.

واشنگتن، آمریکا: آمریکا در سال گذشته‌ی میلادی با فروش ۱۶,۹‬ميليارد دلار اسلحه، ۴۱,۹‬درصد از بازار تجارت اسلحه را در جهان در اختیار داشته است. بر اساس گزارش كنگره‌ی آمريكا، كه قرار است امروز منتشر شود، روسيه با فروش ۸,۷ ميليارد دلار (۲۱,۶‬ درصد) و بریتانیا با فروش ۳,۱‬ميليارد دلار رتبه‌های دوم و سوم تجارت اسلحه در جهان را از آنِ خود كردند. اين سه كشور بيش از ۷۱ درصد تجارت اسلحه را در اختيار دارند.

اسلام‌آباد، پاکستان: ديوان عالی پاكستان فعاليت ۳ مقام دولتی را به دليل سركوب اعتراضات مردمی به حال تعلیق درآورد. دیوان عالی پاكستان امروز در نشستی قضایی، چند تن از مقام‌های دولتی را جهت ارائه‌ی توضيح در باره‌ی علت استفاده‌ی مأموران پليس از باتوم و گاز اشک‌آور عليه جمعیت معترض به نامزدی پرويز مشرف به دادگاه فراخواند. دو روز پیش، عده‌ای از وکلا، حقوقدانان و افراد دیگر در برابر كميسيون عالی انتخابات پاكستان تجمع کردند و در اعتراض به نامزدی ژنرال مشرف برای ریاست جمهوری دست به تظاهرات زدند. بر اثر سركوب خشونت‌آمیز نيروهای امنيتی، ده‌ها تن از معترضان در این تجمع زخمی شدند. بر اساس رأی امروز دیوان عالی، کار رؤسای پليس شهری و منطقه‌ای اسلام‌آباد و همچنین معاون يكی از رؤسای اجرايی اين شهر به حال تعلیق درآمد.

دارفور، سودان: اتحاديه‌ی آفريقا اعلام کرد عاملان حمله به اردوگاه صلح‌بانان را مجازات خواهد کرد. شنبه‌شب گذشته در جریان حمله‌ای بی‌سابقه به يكی از پايگاه‌های اتحادیه‌ی آفریقا در دارفور، ۵۰ تن کشته یا مفقود شدند. نورالدين مزنی، سخنگوی هيأت اعزامی اتحاديه‌ی آفريقا به سودان (AMIS) گفت: «تحقيقات در حال انجام است و ما نتايج آن را اعلام خواهيم كرد. عاملان اين حمله بشدت مجازات خواهند شد». حمله‌کنندگان سوار بر ده‌ها خودرو، شنبه‌شب اردوگاهی را در جنوب دارفور مورد حمله قرار دادند. این شديدترين حمله عليه نيروهای اتحاديه‌ی آفريقا از زمان استقرارشان در دارفور، ژوييه‌ی ۲۰۰۴، محسوب می‌شود. دبيركل سازمان ملل نیز این حمله را شدیدا محكوم كرده است.

جزیره‌ی الطیر، یمن: یک کوه آتشفشان در جزیره‌ای در نزدیکی یمن فوران کرد. بر اساس آخرین گزارش‌ها، ۴ سرباز بر اثر قرار گرفتن در مسیر مواد مذاب کشته شدند. گارد ساحلی يمن اعلام كرد در لحظه‌ی فعاليت آتشفشان، ساعت پنج و نیم عصر یک‌شنبه، حدود ۵۰ سرباز در جزيره حضور داشته‌اند. جست‌وجوهای امدادگران برای پيدا كردن ناپديدشدگان همچنان ادامه دارد و تاکنون منجر به كشف جسد سه سرباز يمنی شده است.

وین، اتریش: دبيرخانه‌ی سازمان كشورهای صادركننده‌ی نفت، اوپک، امروز اعلام کرد بهای سبد نفت خام اين سازمان، شامل ۱۱ نوع نفت كشورهای عضو، با يک دلار و ۲۵ سنت افزايش به ۷۷ دلار و ۲۸ سنت در هر بشكه رسيد. در بورس لندن بهای نفت خام برنت دريای شمال، برای تحويل در ماه نوامبر، به ۷۹ دلار و ۱۷ سنت رسيد كه نسبت به روز قبل ۸۶ سنت كاهش داشت. در بورس جهانی نيويورک نيز بهای نفت خام پايه‌ی وست تگزاس اينترمدييت، برای تحويل در ماه نوامبر، با يک دلار و ۲۲ سنت كاهش به ۸۱ دلار و ۶۶ سنت رسيد.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)