تاریخ انتشار: ۴ مهر ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

خبرهای نیمروزی ۴ مهر


سرخط آخرین خبرها در نیمروز چهارشنبه
۴ مهر ۱۳۸۶
۲۶ سپتامبر ۲۰۰۷


منبع: خبرگزاری فرانسه

تهران، ایران: بازتاب‌های سخنرانی محمود احمدی‌نژاد در دانشگاه کلمبیا همچنان در ایران ادامه دارد. صبح امروز ۲۰۰ تن از نمايندگان مجلس شورای اسلامی با انتشار بيانيه‌ای «برخی حركات سخيف هنگام برگزاری اين سخنرانی» را محكوم كردند. در این بیانیه همچنین از رييس جمهوری ایران به خاطر «تبيين مواضع عزتمندانه‌ی نظام جمهوری اسلامی ایران در سخنرانی خود در دانشگاه كلمبيا» قدردانی شده است.

کابل، افغانستان: نيروهای ائتلاف بين‌المللی به رهبری آمريكا در افغانستان امروز با صدور بيانيه‌اي اعلام كرد در نبردی با شبه‌نظامیان طالبان، ۶۵ تن از آنان را در دهراوود، در ولايت جنوبی ارزگان، از پای درآورده است. زمان این نبرد شب گذشته اعلام شده است. به گفته‌ی این بیانیه، درگيری سه‌شنبه شب زمانی رخ داد كه حدود ۸۰ ‬نفر از طالبان به واحد گشتی مشترک ائتلاف و افغان حمله كردند.

آنکارا، ترکیه: مذاكرات رسمی وزیران کشور عراق و ترکیه با موضوع همکاری‌های امنیتی صبح امروز پشت درهای بسته در آنکارا آغاز شد. جواد بولانی، وزير كشور عراق، روز گذشته در رأس هيأتی سياسی نظامی وارد آنكارا شده و با مقام‌های ارتش، سازمان اطلاعات و وزارت خارجه‌ی تركيه ديدار كرده بود.

یانگون،‌ میانمار: راه‌پیمایی ضددولتی در پایتخت میانمار همچنان به رهبری راهبان بودایی ادامه دارد. صبح امروز پليس ميانمار برای متفرق كردن تظاهرکنندگان در يانگون، پایتخت این کشور، از گاز اشک‌آور، باتوم و شليک هوايی استفاده كرد. گزارش‌های متعددی از درگیری نیروهای پلیس با تظاهرکنندگان در اطراف دو معبد بودایی «شوئه‌داگون» و «سول» مخابره شده است. پلیس مسیرهای منتهی به هر دو معبد را با سیم خاردار مسدود کرده است. معبد سول كانون اعتراضات هفته‌ی گذشته در ابراز مخالفت با حكومت نظامی ميانمار بوده است.
خبر تکمیلی: در تظاهرات امروز ۳ نفر کشته شدند.

جامو و کشمیر: بر اثر درگیری با نیروهای امنیتی در راجوری و دودا، دست كم ۸ نفر، از جمله دو فرمانده ارشد حزب‌المجاهدين، كشته شدند. همچنین هنگام درگیری بين نيروهای امنيتی هند و افراد مسلح در منطقه‌ی بودهال يک سرباز نيز جان باخت.

بغداد، عراق: معاون دوم رييس جمهوری عراق از آزارهای جنسی به نوجوانان در زندان‌های عراق خبرداد. به گزارش ایرنا، طارق الهاشمی، كه اخيرا از زندان نوجوانان بزهکار در بغداد بازديد کرده است، امروز در بيانيه‌ای گفت كه تعدادی از نوجوانان محبوس در اين زندان در معرض تجاوز جنسی توسط زندانبانان قرار گرفته‌اند. الهاشمی افزوده است نوجوانان زندانی در زندان طوبجی، در مركز بغداد، در معرض بدترين رفتارها توسط بازجوها و زندانبانان قرارگرفته‌اند كه ازجمله‌ی آنها تجاوز جنسی است. در بيانيه‌ی الهاشمی آمده است كه برای دفاع از حقوق اين زندانيان ساكت نمی‌نشيند و پرونده‌ی آنها را پيگيری خواهد کرد.

تهران، ایران: امروز در تهران اعلام شد موزه‌ی لوور پاریس نمايشگاه آثار هنری ايران را از اول اکتبر با عنوان «آواز دنيا؛ هنر ايران صفوی» برگزار خواهد کرد. به گزارش ایرنا، صبح امروز در نشستی مطبوعاتی در سفارت فرانسه در تهران، که با حضور رايزن فرهنگی و رايزن دوم سفارت فرانسه و همچنین یکی از مدیران موزه‌ی ملی ايران برگزار شد، ضمن بیان این مطلب اعلام شد برپايی اين نمايشگاه در قالب يک تفاهم فرهنگی بين ايران و فرانسه انجام می‌شود. نمايشگاه «آواز دنيا؛ هنرايران صفوی» نمايشگاهی آنتولوژيستی (تاريخ شناسانه) است كه بسياری از آثار آن برای نخستن بار به نمايش گذاشته می‌شود. موزه‌ی لوور سال گذشته نیز نمايشگاهی از آثار ايران عصر ساسانی را برگزار كرد.

تهران، ایران: سازمان ميراث فرهنگی اعلام کرد خانه‌ی ستارخان را بازسازی خواهد کرد. به گزارش فارس، در پی انتشار اخباری مبنی بر خطر نابودی خانه‌ی ستارخان در تبریز، قائم مقام سازمان ميراث فرهنگی، كه عازم تبريز بود، گفت: «مراحل نخستين عمليات بازسازی خانه‌ی سردار ملی با همكاری استانداری تبريز آغاز می‌شود». حميد بقايی افزود: «با توجه به مذاكرات انجام شده، قرار است استانداری تبريز و سازمان ميراث فرهنگی هر يک مبلغی معادل يک ميليارد و پانصد ميليون ريال برای خريداری و عمليات بازسازی خانه‌ی ستارخان اختصاص دهند». به گفته‌ی بقایی، فردا طی مراسمی اين مبلغ به عنوان سهم سازمان به استانداری تبريز ارائه خواهد شد.

کان‌سو، ویتنام: فرو ریختن يک پل در حال ساخت در جنوب ویتنام به مرگ دست‌كم ۶۰ كارگر منجر شد. شبکه‌های تلويزيونی محلی با پخش تصاويری از اين پل فروریخته در شهر كان‌سو، اعلام كردند هنوز حدود صد نفر در زير آوار باقی مانده‌اند. علت این حادثه هنوز مشخص نشده است اما تلويزيون ويتنام اعلام كرد بارش باران احتمالا موجب سستی پايه‌های پل شده است.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)