تاریخ انتشار: ۱۲ شهریور ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

خبرهای نیمروزی ۱۲ شهریور


سرخط آخرین خبرها در نیمروز دوشنبه
۱۲ شهریور ۱۳۸۶
۳ سپتامبر ۲۰۰۷


منبع: خبرگزاری فرانسه

تهران، ایران: اجلاس دو روزه‌ی وزرای كشورهای عضو جنبش عدم تعهد صبح امروز با موضوع «حقوق بشر و تنوع فرهنگی» در سالن همايش‌های بين‌المللی صدا و سيما در تهران با سخنرانی محمود احمدی‌نژاد، رييس جمهوری ايران، گشایش یافت.

تهران، ایران: قائم مقام وزير خارجه‌ی ایران اتهامات عليه ايران مبنی بر بمباران شمال عراق را بشدت رد كرد و گفت: «تهران قبلا به‌طور رسمی پاسخ اين اتهامات را داده است». به گزارش ایرنا، مهدی مصطفوی در حاشيه‌ی اجلاس وزرای جنبش عدم تعهد به خبرنگاران گفت: «ارتباط ما با دولت و ملت عراق ارتباط تعريف شده‌ای‌ست و جمهوری اسلامی ايران بهترين ارتباط را با دولت و ملت عراق دارد». قائم مقام وزير خارجه افزود: «ما با گروه‌های مسلحی كه عليه منافع ملت‌های ايران، عراق و تركيه فعال هستند مشكلاتی داريم».

بغداد، عراق: جرج بوش، رییس جمهوری آمریکا، در دیداری اعلام نشده ساعاتی پیش وارد بغداد شد. کاخ سفید تایید کرد که هواپیمای جرج بوش ظهر امروز در فرودگاه پایگاه هوایی الاسد در بغداد به زمین نشست. کاندولیزا رایس، وزیر خارجه، و استفان هادلی، مشاور امنیت ملی، و برخی دیگر از دستیاران ارشد، بوش را در این سفر همراهی می‌کنند.

بصره، عراق: وزارت دفاع بریتانیا امروز تایید کرد نیروهایش کاخ بصره را نیز تحویل ارتش عراق داده است و بدین ترتیب ۵۰۰ نظامی انگلیسی بصره را ترک کردند. در بیانیه‌ی وزارت دفاع بریتانیا اعلام شده است: نظامیان انگلیسی از پايگاه ايستگاه هوايی بصره، به جای کاخ بصره، تأمين امنيت این استان جنوبی را تا هنگام تحويل به نیروهای عراقی، كه انتظار می‌رود پاييز امسال باشد، برعهده خواهند داشت. طبق جدول زمانبندی، نظامیان انگلیسی برای خروج از عراق تا آوريل سال آينده فرصت دارند؛ بنابر این خروج امروز نیروها محافل سياسی را شگفت‌زده كرده است. طی یک هفته‌ی اخیر دو ژنرال ارشد بریتانیایی، مایک جکسون و تیم کراس، انتقادهای آشکاری به سیاست‌های آمریکا در دوران پس از جنگ عراق بر زبان آوردند.

جده، عربستان سعودی: تونی بلر، نماينده‌ی ویژه‌ی كميته‌ی چهارجانبه‌ی صلح خاورميانه (کوارتت)، امروز وارد جده شد. بلر، که پیش از این به کویت سفر کرده بود، قرار است امروز با ملک عبدالله، پادشاه عربستان، و همچنین برخی دیگر از مقام‌های این کشور دیدار کند. گروه کوارتت، که شامل سازمان ملل، آمریکا، اتحادیه‌ی اروپا و روسیه است، دو ماه پیش تونی بلر را پس از کناره‌گیری از مقام نخست وزیری بریتانیا به عنوان نماینده‌ی ویژه‌ی خود برگزید.

مروره، افغانستان: شب گذشته بر اثر انفجار بمب کنار جاده‌ای در شهر مروره، در ولایت کنر، ۶ نفر کشته و ۵ تن دیگر مجروح شدند. به گفته‌ی سخنگوی استانداری کنر، قربانیان كارمندان اداره‌ی امنيت ملی ولايت کنر بوده‌اند. ولایت کنر در شرق افغانستان و در نزدیکی مرز پاکستان واقع شده است.

بانکوک، ایتالیا: دادگاهی کیفری در تایلند برای دومین بار، حکم بازداشت تاكسين شيناواترا، نخست وزير سابق اين كشور، و همسرش را صادر كرد. این دادگاه امروز در بیانیه‌ای خبر داد: «این حکم پس از چند هفته تحقيق و بررسی بر روی دارايی‌های تاكسين و همسرش، پوژامان، صادر شده است». در ‬سپتامبر سال گذشته، و در جریان ناآرامی‌های پدید آمده از انتشار اخباری مربوط به «فساد» تاكسين شيناواترا، نخست وزير وقت، ارتش تایلند در کودتایی بدون خونریزی قدرت را در این کشور به دست گرفت. شیناواترا اینک مالک باشگاه فوتبال منچسترسیتی است.

زنجان، ایران: شب گذشته بر اثر برخورد اتوبوس مسافربری با یک کامیون در آزادراه زنجان ــ ميانه ۳۱ نفر مجروح شدند. به گزارش ایسنا، به نقل از ستاد بحران وزارت بهداشت، به علت نبود خروجی در آزادراه و طی مسیر طولانی برای دور زدن، اولین آمبولانس با تأخیری زیاد به محل حادثه رسید. ایسنا جراحت مسافران را شدید اعلام کرده و افزوده است آنها در بیمارستان‌های شفيعيه‌ی زنجان و امام خمينی ميانه بستری شده‌اند.

سئول، کره جنوبی: گروگان‌های آزاد شده‌ی کره‌ای می‌گویند چون درخواست طالبان را برای اسلام آوردن نمی‌پذیرفتند کتک می‌خوردند. چا سئون گیونگ، رییس بیمارستانی که افراد آزاد شده در آن مورد معاینات پزشکی قرار گرفتند امروز گفت: «در معاینات پزشکی متوجه شدیم که مردان گروه کتک خورده‌اند». گیونگ افزود: «آنها به ما گفتند به خاطر شرکت نکردن در نماز و نپذیرفتن اسلام مورد ضرب و شتم قرار گرفته‌اند». وی همچنین افزود: «در معاینات پزشکی هیچ نشانی از تجاوز به زنان گروه یافته نشد».

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)