تاریخ انتشار: ۱۰ شهریور ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

خبرهای نیمروزی ۱۰ شهریور


سرخط آخرین خبرها در نیمروز شنبه
۱۰ شهریور ۱۳۸۶
۱ سپتامبر ۲۰۰۷


منبع: خبرگزاری فرانسه

تهران، ایران: وزير علوم گفت: «برخورد سياسی با اساتيد در دانشگاه‌ها را تكذيب می‌كنم». به گزارش ایسنا، دکتر محمدمهدی زاهدی، وزير علوم، تحقيقات و فناوری، امروز در حاشيه‌ی نشست رؤسای دانشگاه‌های كشور، در باره‌ی تذكر ۱۰ نماينده‌ی مجلس نسبت به جلوگيری از برخورد سياسی با استادان دانشگاه‌ها، گفت: «بنده از اين نامه‌ی نمايندگان مجلس اطلاع ندارم و يقينا برخورد سياسی با اساتيد در دانشگاه‌ها را تكذيب می‌كنم؛ چرا كه در همه جای وزارت علوم قانون حاكم است و رؤسای دانشگاه‌ها نيز با وسعت نظر به اين مسأله نگاه می‌كنند». وزير علوم همچنين تاكيد كرد كه «حق قانونی دانشگاه‌هاست كه با خطاهای صورت گرفته در دانشگاه‌ها در كميته‌ی انضباطی برخورد كنند».

تهران، ایران: غلامعلی حداد عادل، رييس مجلس ‌شورای اسلامی، دانشگاه‌ها را «ميدان مسابقه‌ی جدی ميان دوستان و دشمنان انقلاب اسلامی» خواند. به گزارش ایرنا، حداد عادل امروز در نشست مشترک رؤسای دانشگاه‌های کشور گفت: «مسئولان امر نبايد حتا يک لحظه از اين نبرد دایمی غافل باشند». رییس مجلس همچنین افزود: «عده‌ای سعی می‌كردند اين‌گونه القا كنند كه دانشجو همان‌طور كه در مقابل شاه ايستاد در مقابل انقلاب اسلامی نيز می‌ايستد؛ كه البته موفق نشدند».

زاهدان،‌ ایران: جانشين مرزبانی ايالت بلوچستان پاكستان گفت: «پليس پاكستان شهروندان ايراني را فرزندان خود می‌داند و آزاد كردن ۲۱ ‬گروگان ايرانی ربوده شده را وظيفه‌ی خود می‌دانست». به گزارش ایرنا، هجدهمين نشست مشترک مرزی ايران و پاكستان (P.M.U) صبح امروز در زاهدان آغاز شد. ژنرال فرقان‌الدین، جانشين مرزبانی ايالت بلوچستان، در این نشست گفت: «مبارزه با اشرار و گروه‌های تروريستی به‌تنهايی انجام‌پذير نيست، بلكه همكاری و همدلی دو كشور همسايه و دوست ايران و پاكستان را می‌طلبد». فرمانده انتظامی سيستان و بلوچستان نيز در اين نشست گفت: «شرايط ويژه‌ی مرزهای مشترک دو كشور ايران و پاكستان نياز به همكاری بيشتر طرفين دارد».

سئول، کره‌ی جنوبی: دولت كره‌ی جنوبی گزارش‌های مربوط به پرداخت باج به طالبان را تكذيب كرد. سونگ مين‌سون، وزیر خارجه‌ی کره‌ی جنوبی، امروز گفت: «دولت كره برای نجات جان گروگان‌ها زير فشار بود. کشورهای دیگر بخوبی شرايط ما را درک می‌کنند». مطبوعات ژاپن از سازش دولت كره با طالبان بر سر آزادی گروگان‌ها در ازای پرداخت مبلغی به طالبان خبر داده بودند. این مبلغ از ۲ تا ۲۰ ‬ميليون دلار متفاوت ذکر شده بود. سونگ این خبر را تكذيب كرد و گفت: «مطلقا چنين توافقی صورت نگرفته است؛ بلکه توافق ‬طرفین تنها بر سر عقب‌نشينی كامل نظامیان کره‌ی جنوبی از افغانستان تا پايان سال جاری بوده است». ۱۹ ‬گروگان آزادشده‌ی کره‌ای روز گذشته از كابل به دوبی رفتند و امشب عازم کشورشان خواهند شد.

ژنو، سوییس: گفت‌وگوهای رو در روی آمريكا و كره‌ی شمالی برای دست‌يابی به توافقی در باره‌ی چگونگی ادامه‌ی پايبندی پيونگ‌يانگ به خلع سلاح هسته‌ای امروز در ژنو آغاز شد. هيأت نمايندگی آمريكا در بیانیه‌ای اعلام کرد: «گفت‌وگوها از ساعت ۱۰ صبح آغاز شده است». این بیانیه همچنین تعداد اعضای هیأت آمریکایی را ۹ نفر و اعضای هیأت کره‌ای را ۸ نفر ذکر کرده و گفته است «انتظار می‌رود این گفت‌وگوها دو روز به طول انجامد». پیش از این و بر اساس توافق نشست شش‌جانبه در ماه فوریه، كره‌ی شمالی راكتور اصلی يونگ‌بيون را تعطيل كرده بود.

مانار، سری‌لانکا: ارتش سريلانكا امروز اعلام كرد حملات جديدی را علیه مواضع ببرهای تاميل در شهر مانار، در شمال غرب اين كشور، آغاز كرده است. ژنرال ساماراسينگها، سخنگوی ارتش سريلانكا، هدف این عمليات را آزاد کردن منطقه‌ی مانار از سلطه‌ی ببرهای تاميل اعلام کرد و افزود تاکنون ۱۱ تن از شورشیان در این عملیات از پای درآمده‌اند. در جنگ قومی سری‌لانکا که 35 سال است ادامه دارد، تاکنون ۶۰هزار تن جان باخته‌اند.

سلیمانیه، عراق: اولين دانشگاه آمريكايی در عراق روز گذشته در شهر سليمانيه گشايش يافت. در مراسم افتتاح اين دانشگاه، که رييس جمهوری عراق و رايان كروكر، سفير آمريكا در بغداد، نیز حضور داشتند، جلال طالبانی گفت: «این دانشگاه که از ما دسامبر رسما آغاز به کار خواهد کرد، از عراقی‌های سراسر کشور دانشجو می‌پذیرد».

دویسبورگ، آلمان: پلیس آلمان اعلام کرد بین حادثه‌ی قتل همسر رییس یکی از باندهای مافیایی ايتاليا و حادثه‌ی کشته شدن ۶ ایتالیایی در دو هفته پیش در نزدیکی رستورانی در شهر دویسبورگ سرنخی کلیدی یافته است. از سوی دیگر، پلیس ایتالیا روز گذشته ۳۲ ‬تن از اعضای گروه مافيايی اندرنگتا را در جنوب اين كشور دستگير كرد.

تهران، ایران: اعزام زايران ايرانی به كربلا متوقف شد. به گزارش ایسنا، معاون امور عتبات عاليات عراق و سوريه در سازمان حج و زيارت گفت: «به‌دليل درگيری‌های چند روز گذشته در كربلا و بسته شدن درهای حرم‌های مطهر در اين شهر و راه‌های منتهی به آن، صبح امروز حدود دو هزار زاير ايرانی كه روزهای پايانی سفر خود را در عراق می‌گذراندند، به ايران بازگردانده شدند». حسين اكبری افزود: «از هشتم شهريورماه اعزام زايران ايرانی به كربلا متوقف شده است و اين تصميم تا آرام شدن وضعيت اين شهر ادامه دارد».

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)