تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

خبرهای نیمروزی ۳۱ مرداد


سرخط آخرین خبرها در نیمروز چهارشنبه
۳۱ مرداد ۱۳۸۶
۲۲ اوت ۲۰۰۷


منبع: خبرگزاری فرانسه

تهران، ایران: هاله اسفندیاری عصر روز گذشته هنگام خروج از زندان به خبرنگاران گفت از آزادی‌اش خوشحال است. شیرین عبادی، وکیل اسفندیاری، گفت: «از نظر فنی، خانم اسفندیاری می‌تواند از کشور خارج شود؛ چون مقصود از وثیقه این است که او می‌تواند برود و هر وقت خواست بیاید. اما می‌دانید که پاسپورت او ضبط شده است». تلویزیون دولتی ایران نیز شب گذشته تصاویر هاله اسفندیاری را هنگام خروج از زندان پخش کرد. در این تصاویر، اسفندیاری می‌گفت در زندان با او خوش‌رفتاری شده است. «من در زندان یک اتاق بزرگ داشتم که پنجره هم داشت. هر وقت می‌خواستم می‌توانستم از هوای آزاد استفاده کنم. غذا هم خیلی خوب بود».

زاهدان، ایران: سخنگوی استانداری سیستان و بلوچستان اعلام کرد پاكستان با ادعای این‌که عوامل گروگانگیری چابهار از اتباع آن كشور هستند، از استرداد آنان سر باز می‌زند. حسنعلی نوری به خبرگزاری فارس گفت: «علی‌رغم آن‌كه اشرار حادثه‌ی چابهار به ايرانشهر توسط نيروی انتظامی شناسايی شده و با توجه به وابستگی آنان به گروهک تروريستی جندالله تابعيت ايرانی آنان مشخص است ولی پليس پاكستان با بهانه‌تراشی و بيان اين‌كه آنان پاكستانی هستند تمايلی برای استرداد اشرار به ايران ندارد».

باکو، آذربایجان: محمود احمدی‌نژاد، رييس جمهوری ايران، ظهر امروز به ديدار دو روزه‌ی خود از جمهوری آذربايجان پايان داد و باكو را به مقصد تهران ترک كرد. در جريان اين سفر چهار تفاهم‌نامه‌ی همكاری و يک بيانيه‌ی مشترک بین دو کشور به امضا رسید و دو رییس جمهور بر گسترش هرچه بيشتر روابط دوجانبه و همكاری‌های منطقه‌ای و بين‌المللی تاكيد كردند.

تهران، ایران: پس از ماه‌ها بحث و بررسی، نمايندگان مجلس شورای اسلامی سرانجام امروز تصويب كردند كه ساعت رسمی كشور، هر سال در ساعت ۲۴ ‬روز اول فروردين ماه يک ساعت جلو كشيده شود و در ساعت ۲۴ سی‌ام شهريور ماه به حال سابق بازگردانده شود. به گزارش ايرنا، نمايندگان مجلس در نشست امروز خود، طرح يک فوريتی تغيير ساعت رسمی كشور را با ۱۲۷ رأی موافق، ۴۶ ‬رأی مخالف و ۶ رأی ممتنع از مجموع ۱۹۶ ‬نماينده‌ی حاضر تصويب كردند. اين طرح ابتدا با قيد دو فوريت به مجلس ارايه شده بود اما يک فوريت آن در تاریخ ۲۱‬ فروردين به تصویب رسیده بود.

بایجی،‌ عراق: ظهر امروز در حمله‌ی انتحاری یک خودرو به مرکز پلیس در شهر بایجی، در شمال عراق، ۱۵ نفر کشته شدند. ده تن از قربانیان غیرنظامی بودند و در بین ۵۰ مجروح این انفجار، به گفته‌ی منابع بیمارستانی زنان و کودکانی نیز دیده می‌شود.

بغداد، عراق: ارتش آمريكا در عراق امروز اعلام كرد يک فروند هلیکوپتر بلک‌هاک در شمال عراق سقوط کرد و ۱۴ نظامی آمریکایی كشته شدند. بیانیه‌ی فرماندهی ارتش آمریکا در عراق علت سقوط را «نقص فنی» ذکر کرده و افزوده است ۱۰ مسافر و ۴ خدمه‌ی این هلیکوپتر همگی جان باخته‌اند.

کاراکاس، ونزوئلا: پارلمان ونزوئلا موافقت اوليه‌ی خود را با اصلاح قانون اساسی كشور اعلام کرد. اصلاح قانون اساسی به هوگو چاوز، رييس جمهوری فعلی ونزوئلا، امکان شرکت در انتخابات يک دوره‌ی ديگر را می‌دهد. سيليا فلارز، رييس مجلس ملی ونزوئلا، اعلام کرد که کلیات این لایحه به تصويب اکثریت نمايندگان رسيد و ۲ تا ۳ ماه ديگر به تصويب نهايی خواهد رسید. در صورت تصویب نهایی، این اصلاحات بايد از طريق همه‌پرسی به تصويب مردم نيز برسد.

تهران، ایران: به گزارش ایرنا، وزارت خارجه‌ی ايران با ارسال يادداشتی به سفارت سوييس در تهران (حافظ منافع آمريكا) با استناد به نتايج يک تحقيق مستقل، خواستار استيفای حقوق مصطفا ‌طباطبايی‌نژاد، دانشجوی ايرانی دانشگاه يو.سی.ال.ای كاليفرنيا، شد. چندی پیش، مريک باب در تحقيقی اظهار کرده بود که استفاده‌ی مأموران پليس دانشگاه از سلاح شوک دهنده‌ی الكتريكی عليه طباطبايی‌نژاد، «اقدامی غيرضروری، اجتناب‌پذير و افراطی» بوده است.

مسکو، روسیه: وزارت دفاع اندونزی قراردادی را برای خرید ۶ فروند هواپیما با شركت هواپيماسازی سوخو امضا كرد. اين قرارداد ۳۰۰‬ ميليون دلاری امروز در نمايشگاه بين‌المللی هوا ـ فضای مسكو به امضا رسيد.

مکزیکوسیتی، مکزیک: تيم ملی واليبال نوجوانان ايران بامداد امروز مغلوب تیم هند شد. روز گذشته پیروزی تیم ایران بر تیم قدرت‌مند برزیل شگفتی بسیاری خلق کرده بود. ملی‌پوشان ايران در آخرين ديدار مرحله‌ی يک چهارم نهايی، فردا ديدار حساسی را با آرژانتين برگزار خواهند كرد كه اين ديدار سرنوشت صعود ايران به مرحله‌ی نيمه‌نهايی را تعیین خواهد کرد.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)