تاریخ انتشار: ۲۰ اردیبهشت ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

استیضاح دو وزیر افغان به خاطر سیاست ایران

روز پنجشنبه ولسی جرگه ( مجلس) افغانستان به محمد اکبر اکبر وزیر بازگشت مهاجران افغان رای عدم اعتماد داد.

مجلس افغانستان وزرای مهاجران و خارجه را به دلیل "عدم رسیدگی به مهاجران اخراج شده افغان از سوی دولت ایران" استیضاح کرد.

از این میان تصمیم برای سرنوشت رنگین دادفر اسپنتا به روز شنبه موکول شد.

به گزارش باختر نیوز، در جلسه روز چهارشنبه ولسی جرگه( مجلس) نمایندگان پرسش‌های خود را از دو وزیر یاد شده، در پیوند با اخراج اجباری مهاجران افغان مقیم ایران و سیاست‌های وزارتخانه‌های خارجه و مهاجران افغان مطرح کردند.


مجلس افغانستان روز دهم مه دو وزیر این کشور را استیضاح کرد. آسوسیتدپرس

وزرای امور خارجه و مهاجران بعد از شنیدن پرسش‌های نمایندگان به آنها پاسخ گفتند.

پاسخ های ارائه شده از سوی وزرای مهاجران و امور خارجه، نمایندگان را قانع نکرد و در پی آن تصمیم گرفته شد تا برای وزرای مذکور رای اعتماد و یا عدم اعتماد داده شود.

در رای گیری روز پنجشنبه، محمد اکبر اکبر از یکصد و نود و پنج رای اعضای حاضر مجلس 136 رای عدم اعتماد ، 54 رای موافق، 5 رای باطل و یک رای سفید را اخذ نمود. اعلان نتیجه رای گیری در مورد وزیر امور خارجه به جلسه روز شنبه ولسی جرگه محول گردید.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، محمد اکبر اکبر در عمل پست خود را از دست داده است اما حامد کرزای، رییس‌جمهوری این کشور می‌تواند تا تعیین وزیر بعدی، وی را به عنوان کفیل وزارتخانه منصوب کند.

نمایندگان مجلس، وزیر مهاجران افغان را متهم می‌کنند که در امر اسکان و کمک رسانی به افغان‌هایی که از سوی ایران اخراج شده‌اند کوتاهی کرده است.

دولت ایران اعلام کرده است که قصد دارد تا مارس 2008 یک میلیون مهاجر افغان را اخراج کند.

کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل می‌گوید از 21 آوریل تا مه سال 2007 ایران 52 هزار مهاجر افغان را اخراج کرده است.

نمایندگان همچنین وزیر خارجه این کشور را متهم می‌کنند که در برابر سیاست دولت ایران مماشات کرده و به اندازه کافی با مقامات ایرانی رایزنی نکرده‌اند.

ایران در کنار 920 هزار مهاجر قانونی افغان میزبان یک میلیون مهاجر غیرقانونی این کشور است.

اعتراض بیش از ۲۰۰ فعال سیاسی-اجتماعی به نحوه برخورد با مهاجران افغان

نظرهای خوانندگان

اخراج گستردهء مهاجرین افغانستان از ایران جدای سیاست های ایران نتیجهء دیدار اخیر سپنتا از ایران است که دیپلماسی بسیار مریض و کوچه و بازاری را در دیدارهای خصوصی با مقامات ایران به نمایش گذاشت. بهتر است که وی از وزارت خارجه برود. آقای سپنتا سیاست مدار و دیپلمات بسیار خامی هستند.

-- بهرامشاه ، May 10, 2007 در ساعت 09:30 PM

پشت اين ماجرا چيز ديگريست.همه ميدانند كه مهاجرين قانوني و غيرقانوني افغان بيست و هفت هشت سال در اين مملكت بوده اند. هم منشاء خير بوده اند و هم دردسر؛ هر مهاجري تبعاتي بهمراه خود دارد؛ ولي اينبار مسئله مسئله ي آب است؛ نه اين دردسرها ومشكلات و يا با اخراج افغانها ايجاد شغل براي بيكاران ايراني بشود. دولت افغانستان بايد طبق قراردادي كه از زمان شاه با ايران دارد سهم ايران را از آب هيرمند بدهد. حكومت طالبان هيچوقت به اين قرارداد عمل نكرد و متاسفانه دولت آقاي كرزاي نيز هر وقت دلش خواست ميدهد و هر وقت نخواست نميدهد وعملا آب را بر روي هموطنان سيستاني بسته است و فاجعه ي وخيم انساني بر اثر نبود و كمبود آب در آن منطقه بوجود آورده است. دولت افغانستان لااقل سهميه آب شهروندان خودش را نيز كه در ايران ساكن هستند نميدهد چه برسد به حق مسلم شهروندان ايراني. من نميخواهم تاييد كنم اين كار ايران را ولي گاهي دولتها براي احقاق حقوق خود و شهروندانشان مجبور به كارگيري روشهاي غيرانساني ميشوند. هم عمل دولت افغانستان در بستن آب به روي هموطنان سيستاني غيراخلاقي و ناجوانمردانه است و هم عمل دولت ايران در اخراج مهاجرين افغان. مهاجرين افغان و نهادهاي دولتي و غيردولتي افغان خوبست بجاي داد و فرياد و اعتراض به دولت ايران قدري مسئله را موشكافانه بررسي كنند و قدري بيشتر نيز دولت خود را بواسطه اين عمل نابخردانه و ناجوانمردانه مورد توبيخ و سرزنش قرار دهند. پس مي بينيد براي تحت فشار قراردادن كشور و دولتي راههاي مختلفي وجود دارد. بدون اينكه بخواهم اين روش را تاييد كنم اين هم يكي از آن راههاست.

-- مسعودl ، May 10, 2007 در ساعت 09:30 PM

man khod bist saal ast mohajer hastam,chenache mara bad az inhame saal ekhraj konand,man elan inja ra ham vatanedoveme khod midanam,in kar ra ghire ensani midanam.

-- بدون نام ، May 12, 2007 در ساعت 09:30 PM

man khod bist saal ast mohajer hastam,chenache mara bad az inhame saal ekhraj konand,man elan inj ra ham vatanedoveme khod midanam,in kar ra ghire ensani midanam.

-- بدون نام ، May 12, 2007 در ساعت 09:30 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)