تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

اهدای سيمرغ‌های بخش بين‌الملل جشنواره فيلم فجر

پرویز جاهد

Download it Here!

يکی از تفاوت‌های جشنواره بيست و ششم فجر با دوره‌های گذشته، جداکردن نمايش‌های بخش بين‌الملل از بخش مسابقه سينمای ايران است. به همين دليل جوايز اين بخش و بخش‌های جنبی ديگر جشنواره مثل سينمای معناگرا و مسابقه سينمای آسيا، چند روز زودتر از مراسم اختتاميه اصلی و طی مراسمی جداگانه که روز پنج‌شنبه هيجده بهمن برگزار شد، به برندگان اهدا گرديد.

در اين مراسم که عليرضا شجاع‌نوری، از مديران سابق بنياد سينمايی فارابی آن را اجرا می‌کرد، مطابق سنت جشنواره فيلم فجر، در اغلب موارد نمايندگان سفارت‌های خارجی در تهران به جای فيلمسازان در مراسم حاضر شده و جوايز آنها را دريافت کردند.

جايزه مصطفی عقاد

اين جايزه که بعد از درگذشت مصطفی عقاد کارگردان ليبيايی و سازنده فيلم مشهور محمد رسول‌الله در جشنواره فجر بنا نهاده شد، امسال به فيلم هويت ساخته غسان شميط از سوريه تعلق گرفت. در کنار آن از فيلم تقريباً بزرگسال ساخته يوسف علی‌خان نيز تقدير به عمل آمد.


عکس‌ها از: پرویز جاهد

جوايز بخش مسابقه سينمای آسيا

در اين بخش که داوری آن را پيتر هری ريست (رئيس دانشکده سينمايی دانشگاه کنکورديای کانادا)، سيد مهدی شجاعی، تيکوی آمابله آگوييلز (فيلمساز و دبير جشنواره سينمانيلای فيليپين) و عباس ارناوط (دبير جشنواره الجزيره) به عهده داشتند، فيلم انتظار در تاريکی ساخته دايسوکه تنگان از ژاپن، سيمرغ بلورين بهترين فيلم آسيا را دريافت کرد. در اين بخش همچنين فيلم به همين سادگی ساخته رضا ميرکريمی، سيمرغ بهترين فيلمنامه و بهترين کارگردانی را به دست آورد. «به همين سادگی»، فيلمی در‌باره يک روز از زندگی زنی سنتی به نام طاهره است که در چالشی درونی بر سر ماندن يا ترک خانه و زندگی است و لحظه‌های اين زندگی يکنواخت و ملال‌ آور را با جزئيات کامل ترسيم کرده است.


فيلم‌های معناگرا

سينمای معناگرا اصطلاح گنگی است که مسوولان سينمايی ايران برای فيلم‌های مذهبی يا فيلم‌هايی با درونمايه‌های معنوی به کار می‌برند و چند سالی است که در جشنواره فيلم فجر باب شده و جوايزی نيز به فيلم‌های اين بخش تعلق می‌گيرد. داوری اين بخش از جشنواره را مايکل پترونی، فيلمساز استراليايی، نادر طالب‌زاده فيلمساز ايرانی، پيتر مالون رئيس بخش سينمايی سيگنيس از انگلستان و ماريو گرنر (کشيش ايتاليايی) به عهده داشتند.


سيمرغ بهترين فيلم معناگرا به فيلم «جزيره» ساخته پاول لونگين از روسيه اهدا شد. جزيره، داستان مردی است که در زمان جنگ جهانی دوم به خواست يک افسر آلمانی و برای نجات جان خود، همرزم خود را می‌کشد و تا آخر عمر از اين بابت احساس گناه و عذاب وجدان می‌کند و کفاره سنگين آن را پس می‌دهد.

جايزه بهترين فيلمنامه در اين بخش نيز به محمدرضا گوهری، نويسنده فيلمنامه «فرزند خاک» ساخته محمدعلی باشه‌آهنگر تعلق گرفت. داستانی در باره سفر زن جوان کرد برای يافتن همسر گمشده‌اش در جنگ که با نگاهی مستندگونه ساخته شده است. فيلم پروفسور و معادله محبوبش از ژاپن ساخته تاکاشی کوئی زومی از ژاپن نيز جايزه بهترين کارگردانی را به دست آورد. فيلمی زيبا در باره نقش رياضيات در زندگی يک استاد رياضی که دچار فقدان حافظه کوتاه مدت می‌شود.


در اين بخش همچنين فيلم زيبا و به يادماندنی «يلا» ساخته کريستين پتزولد، فيلمساز جوان سينمای آلمان قرار داشت که مورد توجه داوران جشنواره قرار نگرفت. فيلمی که تماما فلش فوروارد يک مرده است که بر اثر سقوط در رودخانه غرق شده و جنازه‌اش کنار رودخانه افتاده است.

بخش بين‌الاديان


در اين بخش، لوح تقدير راه انبيا به محمدعلی آهنگر سازنده فيلم فرزند خاک تعلق گرفت. جايزه بهترين فيلم مسابقه راه انبيا، به طور مشترک به فيلم‌های «جعبه موسيقی» ساخته فرزاد موتمن و «استشهادی برای خدا» ساخته عليرضا امينی اهدا شد.


مسابقه جام جهان‌نما

اکبر عالمی، محمدرضا بزرگ‌نيا، نيکول گيومه و ليون ويتالی فيلم‌های بخش مسابقه بين‌الملل جشنواره را داوری کردند. در اين بخش فيلم‌های مهمی چون الکساندرا ساخته الکساندر سوخوروف، حذف شده ساخته برايان دی‌پالما، مايکل کليتن ساخته تونی گيلروی، لاکی مايلز ساخته مايکل جيمز رولند و ويولون ساخته فرانسيسکو وارگاس به نمايش درآمد.

سيمرغ بلورين بهترين فيلم بخش بين الملل به فيلم «باد در علفزار می‌پيچد» ساخته خسرو معصومی تعلق گرفت. باد در علفزار می‌پيچد سومين قسمت از تريلوژی معصومی در‌باره شمال ايران و جنگل‌نشينان است و داستان عاشقانه‌ای را روايت می‌کند که در دل فقر و نکبت شکل می‌گيرد.


جايزه بهترين کارگردانی اين بخش نيز به سميح کاپلان اوغلو، کارگردان فيلم زيبای تخم مرغ از ترکيه رسيد. «تخم مرغ»، داستان زندگی شاعری است که پس از سال‌ها دوری از سرزمين‌اش بعد از مرگ مادرش به دهکده‌اش برمی‌گردد و درصدد است آرزوی مادرش را که قربانی کردن يک قوچ است برآورده کند.

جايزه بهترين فيلمنامه نيز به فيلمنامه فيلم «ويولون» ساخته فرانسيسکو وارگاس از مکزيک تعلق گرفت. فيلمی رئاليستی و جذاب که بر بستر شورش‌های دهقانی مکزيک در دهه هفتاد اتفاق می‌افتد.

گالينا ويشنفسکايا بازيگر روس نقش «الکساندرا» در فيلمی به همين نام از الکساندر سوخوروف کارگردان برجسته سينمای معاصر روسيه، جايزه بهترين بازيگر بخش بين الملل را به دست آورد. داستان پيرزنی که برای ديدن نوه‌اش که افسر ارتش روسيه است به اردوگاهی نظامی در منطقه چچن می‌رود.

جايزه ويژه هيات داوران نيز به فيلم «بسيار خوب متشکرم» ساخته امانوئل کوتو از فرانسه اهدا شد. فيلمی با درونمايه‌ای کافکايی در باره قوانين و مقررات زندگی شهری که انسان را از پا درمی‌آورد.

نظرهای خوانندگان

"سينمای معناگرا اصطلاح گنگی است"
جناب جاهد سلام
گنگ بودن را به هر اصطلاحی می توان ربط داد مهم توضیحات و شرح الصاقی بدان واژه و اصطلاح است.تا در زمان لازم جا بیفتد.
مسلماً دیگر جشنواره ها نیز چنین اصطلاحاتی برای بخشهای مورد نظر شان دارند.نظر شما چیست؟

-- سید مهدی طاهری ، Feb 10, 2008 در ساعت 06:59 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)