تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
بازتاب اخبار ایران در رسانه‌های هلند

ایران، منتظر عیسی و امام

انتشار فیلم ایرانی «فراتر از فتنه» در پاسخ به فیلم ضداسلامی نماینده پارلمان هلند، ۹۳ میلیون یورو جریمه و ۱۱ سال حبس برای شهرام جزایری، تاجر فاسد ایرانی، نگرانی آژانس بین‌الملل اتمی نسبت به ایران، «تهدید ایران به کاهش همکاری با آژانس اتمی» و دستگیری ۱۲ ایرانی از اسلام برگشته در شیراز، از جمله خبرهای این هفته رسانه‌های هلند بود.

با هم مروری داریم بر دیگر عناوین مربوط به ایران در رسانه‌های هلند در هفته‌ای که گذشت:

انفجار در مقابل سفارت ایران در بغداد

روزنامه دپرس در خبری با این عنوان نوشت:

«انفجار یک خودروی بمب‌گذاری‌شده در مقابل سفارت ایران در بغداد روز یک‌شنبه جان دست کم دو نفر را گرفت. در این انفجار پنج نفر که سه تن از آن‌ها از محافظان سفارت بودند زخمی شدند.

به گزارش پلیس عراق، این انفجار در پارکینگی در مقابل ساختمان سفارت رخ داد و دو نفر کشته شده، از شهروندان عابر بودند.

روز یک‌شنبه در بخشی دیگر از بغداد، یکی از مقامات ارشد پلیس بغداد در پی انفجار بمبی که به خودرویش متصل شده بود در یک چهارراه پرتردد کشته شد.

در این انفجار یک مأمور راهنمایی و رانندگی جان باخت و چهار نفر دیگر مجروح شدند. در همین روز یک نظامی آمریکایی نیز در انفجاری در شمال شرقی شهر بغداد کشته شد.»


واتیکان اعلام کرد که پاپ با احمدی‌نژاد دیدار نمی‌کند

واتیکان: احمدی‌نژاد را نمی‌پذیریم

اِر.کا.کا. منبع خبری هلندیان کاتولیک، روز اول ژوئن تحت این عنوان نوشت:

«از محافل بلندپایه دیپلماتیک واتیکان گزارش می‌رسد که پاپ بندیکت شانزدهم، محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهوری ایران را به حضور نخواهد پذیرفت. البته این مطلب هنوز به صورت رسمی اعلام نشده است.

محمود احمدی‌نژاد که از سوم تا پنجم ژوئن برای شرکت در اجلاس بین‌المللی فائو (سازمان خوار و بار ملل متحد) به رم سفر می‌کند، خواستار یک دیدار خصوصی با پاپ شده تا در مورد چند مشکل جهانی با او گفت‌وگو کند.

رییس‌جمهوری ایران دو سال پیش نامه‌ای به پاپ بندیکت شانزدهم نوشت. وی در آن نامه به "آموزه‌های مشترک پیامبران که میان مسیحیت و اسلام وجود دارد" اشاره کرده و خواستار "ایجاد روابط جدید سیاسی و انسانی بر پایه این آموزه‌ها" شده بود.»

این منبع خبری ادامه می‌دهد: «احمدی‌نژاد به عنوان یک ضدصهیونیست متعصب معروف است که علاقه دارد اسراییل را از روی نقشه محو کند. به باور او کشتار شش میلیون یهودی توسط نازی‌ها از تخیلات صهیونیست‌ها است.»


خبرگزاری فارس به اتهام انتشار خبر دروغ، سه روز توقیف شد

تعطیلی خبرگزاری ایرانی به خاطر انتشار «دروغ»

روزنامه مترو روز دوم ژوئن نوشت:

«خبرگزاری ایرانی فارس از روز دوشنبه به مدت سه روز تعطیل شد. دلیل این تعطیلی را «نشر اکاذیب در مورد استعفا‌ احتمالی رییس بانک مرکزی ایران» دانسته‌اند.

خبرگزاری فارس، روز یک‌شنبه خبری منتشر کرده ‌ بود که در آن از قول منابعی موثق در مورد گفت‌وگوهای هیات وزرا‌ در زمینه استعفای احتمالی مدیر بانک مرکزی گزارش داده‌ بود.

یکی از اعضای تحریریه فارس در این باره گفت: یک‌شنبه‌شب طی تلفنی به ما گفته شد که باید این خبر را انکار کنیم و ما گفتیم که این کار را نمی‌کنیم؛ مگر دستوری کتبی دریافت کنیم.

رسانه‌های ایرانی مدتی است که در مورد برکناری مدیر بانک مرکزی گمانه‌زنی می‌کنند. مدیر بانک مرکزی ایران آشکارا به سیاست بهره مالی محمود احمدی‌نژاد انتقاد دارد.»

«حمله موشکی ایران به شهر اشرف»

تارنمای هلندی‌زبان خبری ی.ت.و. (جوانان مُصلحان آینده جهان) مرتبط با سازمان مجاهدین خلق در خبری در ۲۶ ماه مه این‌گونه نوشت:

«رژیم ایران امروز شهر اشرف، پایگاه اپوزیسیون ایرانی در عراق را با موشک هدف حمله قرار داد. این حمله که با موشک‌هایی به نام گِراد و در ساعت چهار و نیم به وقت محلی صورت گرفته بود، تلفات جانی به‌دنبال نداشت.»

این خبر می‌افزاید: «شهر اشرف، پایگاه سازمان مجاهدین خلق در شمال شرقی عراق است و هزاران تن از اعضای این سازمان در آن سکونت دارند.

این حمله پس از حکم دادگاه بریتانیا برای حذف سازمان مجاهدین خلق از فهرست سازمان‌های تروریستی صورت می‌گیرد که سه هفته پیش صادر شد.»


سید مصطفی آزمایش درباره‌ی محمود احمدی‌نژاد می‌گوید: «منطق او‌، منطق آخر زمان است.»

ایران، منتظر عیسی و امام

این عنوان مقاله‌ای است نوشته اِیلدِرت مولدر، در روزنامه تراؤ هلند در یکی از شماره‌های پیشین آن. در این مقاله می‌خوانیم:

نامه قبلی احمدی‌نژاد، رییس‌جمهوری ایران به جرج بوش بر پایه باوری ویژه نوشته شده: این باور که عیسی مسیح برمی‌گردد. سید آزمایش، اسلام‌شناس ایرانی در این باره می‌گوید: این اعتقاد آخرالزمانی در ایران وجود دارد. بوش و احمدی‌نژاد افکاری یگانه دارند.

سید مصطفی آزمایش، حقوقدان و اسلام‌شناس ساکن پاریس که طریقت صوفی نعمت‌اللهی گنابادی را در بیرون از ایران نمایندگی می‌کند، در‌باره محمود احمدی‌نژاد می‌گوید: «منطق او‌، منطق آخر زمان است.»

در ماه ژانویه ۲۰۰۶ در شهر مقدس قم شبه‌نظامیان مذهبی یکی از حسینیه‌های صوفیان را ویران کردند. مصطفی آزمایش پیش از آن از روی حسادت در روزنامه تراؤ گفته بود: «هر روز ایرانی‌های بیشتری خمس و زکات خود را به جای آیت‌الله‌ها به طریقت‌های صوفی می‌دهند.»

آزمایش به یک پس‌زمینه مذهبی دیگر نیز اشاره می‌کند: «برآمدن یک جنبش آخرالزمانی که توسط پنج آیت‌الله از قم رهبری می‌شود. آن‌ها انتظار بازگشت بسیار سریع عیسی مسیح و "امام غایب" را دارند. گفته می‌شود محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهور ایران نیز از پیروان این جنبش است.»

مصطفی آزمایش، نامه‌ای را نیز که رییس‌جمهور ایران پیش از این به همتای آمریکایی‌اش، جرج بوش نوشته بود، در این پس‌زمینه قرار می‌دهد. این نامه که در سایه تهدید جنگ نوشته شده واکنشی به‌جز بالا انداختن شانه‌ها از مقامات آمریکایی دریافت نکرد. این نامه معجونی بود از تهمت‌های معمول جهان‌خواری با یک چاشنی از واژگان مذهبی و گلایه از اسراییل.

ولی مصطفی آزمایش این نامه را از یک زاویه دیگر می‌خواند. زاویه آخرالزمانی. او می‌گوید: «تأکیدی که احمدی‌نژاد بر عیسی دارد، نظرم را جلب کرده است. مطابق سنت شیعه، عیسی مسیح در آخر زمان نقش بزرگی ایفا خواهد کرد. نخست او ظاهر می‌شود و پس از آن امام دوازدهم.»

«امام دوازدهم» شخصی موعود است که بر پایه اسلام شیعه در پایان زمان باز می‌گردد؛ او از نسل حضرت محمد است و خود را در کوهستانی پنهان می‌کند.

شیعه‌ها بر این باورند که رهبری مسلمانان، تنها به نوادگان مستقیم علی و فاطمه، داماد و دختر محمد، خواهد رسید. تنها امام دوازدهم غایب شامل این شرط می‌شود: محمد المهدی، که در سال ۸۶۸ زاده شد و در ۹۳۹ ناپدید گشت. او نامرئی است و منتظر اشاره‌ای از خداست تا بتواند بازگردد.

مؤمنان بدون این‌که او را قبلاً‌ دیده باشند، او را باز خواهند شناخت. در کتابی که بیش از هزار سال پیش نوشته شده آمده که امام غایب با موجودی به نام دجال که از اصفهان می‌آید، خواهد جنگید.

بیشتر شیعه‌ها چندان با مسأله بازگشت مشغول نیستند. آیت‌الله خمینی، بنیان‌گذار جمهوری اسلامی هم یک بار گفته‌ بود: «معلوم نیست. ممکن است ظهور امام همین فردا باشد ممکن هم هست صد هزار سال دیگر.»

صوفی‌هایی مانند آزمایش منتظر «ظهور روحانی نور خدا» و «بازگشت در دل‌ها» هستند. اما گروهی هم هست که معتقد است امام پنهان به زودی و به شخصه ظهور خواهد کرد. این گروه حجتیه نام دارد. افراد حجتیه به صوفیان به دیده شک می‌نگرند و آن‌ها را متهم می‌کنند که به بازگشت جسمانی امام غایب اصلاً باور ندارند.

حجتیه حتی باور دارند که مؤمنان می‌توانند آمدن آخر زمان را سرعت ببخشند. زیرا اسلام نیز مانند انجیل از «نشانه‌ها»یی صحبت می‌کند که پیش از پایان زمان دیده می‌شوند. این «نشانه‌ها» انواع و اقسام آشوب‌ها هستند؛ آشوب‌هایی که حتی می‌توان آگاهانه نیز ایجاد کرد.

آزمایش در مورد احمدی‌نژاد می گوید: او در بوش یک همتای روحی می‌بیند. مسیحیان غرب هم به بازگشت عیسی باور دارند؛ ولی نمی‌دانند که او قرار است در قم ظهور کند. حجتیه فکر می‌کنند: باید این موضوع را به غربی‌ها بگوییم.

به نظر آزمایش اگر نامه احمدی‌نژاد را خوب بخوانیم و عمقش را بفهمیم می‌شود، آن را فراخوانی از سوی احمدی‌نژاد برای بوش دانست؛ برای تسریع بازگشت عیسی به کمک هم.

این نامه به‌راستی اشاراتی به دادگاه عدل الهی دارد. در حالی که مردم ایران را برای بازگشت امام پنهان آماده می‌کنند، احمدی‌نژاد با بوش از عیسی مسیح می‌گوید. ولی از آن‌جا که امام غایب و عیسی در آخرالزمان رابطه‌ای تنگاتنگ دارند، اصل موضوع یکی است: نزدیک شدن روز قیامت.

احمدی‌نژاد از بوش می پرسد: می‌خواهی نامت در تاریخ چه‌طور ثبت شود؟ آیا منظور او این است که بوش در آینده‌ای بسیار نزدیک باید حساب پس دهد؟ و نه در برابر آمریکایی‌ها بلکه در برابر خدا؟

آیین فرجام‌باورانه‌ای که طی سال‌های گذشته در شهر مقدس قم به راه افتاده و پیشوایی آن را پنج آیت‌الله به‌دست دارند، با دیدگاه آزمایش تطابق می‌کند. به باور مصطفی آزمایش، آن‌ها فکر می‌کنند که امام غایب تا دو سال دیگر برخواهد گشت. آن‌ها از طریق محاسبات رمزآلود به این نتیجه رسیده‌اند. بعد از باز آمدن امام، به باور ایشان، قم پایتخت اسلام می‌شود.

اقتصاد قم از هم‌اکنون در پیشواز آن چشم‌انداز سعادتمندانه، شکوفا شده است. مهم‌ترین شهر مقدس همیشه مشهد بود. در شمال خاوری ایران. در آن‌جا قبر امام هشتم قرار دارد. در قم تنها قبر معصومه خواهر او قرار دارد. برای همین هم زائران ترجیح می‌دادند به مشهد بروند.

اما از پارسال نقش‌ها عوض شده. چندین میلیون نفر به قم رفتند. علاقه ایشان بازدید از چشمه‌ای خشک‌شده بود که به تازگی بر فرازش گنبدی بزرگ بنا کرده‌اند. آن‌گونه که در کتاب قرن شانزدهم آمده، قرار است امام پنهان از این چاه پدیدار شود.

برای مردم زیاد تفاوتی نمی‌کند که آن کتاب به سفارش شاهان صفوی که تازه بر تخت نشسته بودند و سنت داستانی ویژه خود را نیاز داشتند، به صورتی تخیلی نوشته و گردآوری شده است.

در این کتاب همچنین ضمانت داده شده بود که صفویان برای همیشه بر ایران حکومت خواهند کرد و این پیش‌بینی علناً اشتباه از آب درآمده است. داستان‌های مربوط به امام دوازدهم نیز که در این کتاب زیاد است از نظر آزمایش کیفیت پایینی در سطح آن پیش‌بینی دارند. آزمایش می‌گوید: «به اسم اسلام، دارند دین جدیدی بر اساس خرافات می سازند.»

پنج روحانی آخر‌الزمانی عبارتند از: آیت‌الله مصباح یزدی، نوری همدانی، مکارم شیرازی، صافی گلپایگانی و فاضل لنکرانی. همین‌ها بودند که علیه صوفیان و ساختمان حسینیه ایشان تحریک ایجاد کردند.

برای مصطفی آزمایش الان تکه‌های پازل در جای خود چیده شده است. او می‌گوید: آن‌ها اقدامات خود علیه صوفیان را در سال ۲۰۰۴، یک سال پیش از انتخابات ریاست جمهوری آغاز کردند. در تمام این مدت نمی‌گفتند که چرا ساختمان حسینیه ما باید خراب شود. می‌گفتند فقط از قم بروید جای دیگر؛ مسأله‌ای ندارد ساختمان بسازید.

اما الان همه چیز روشن شده است. دارند بلواری میان آن چشمه و آرامگاه معصومه می‌سازند. امام غایب قرار است از روی این بلوار و بر روی یک قالی قرمز رد بشود. حسینیه ما جلوی راه را می‌گرفت.

از طرف دیگر آن‌ها می‌گویند که ما صوفی‌ها به بازگشت جسمانی امام پنهان باور نداریم و برای همین او نباید در زمان برگشت اول از همه یک ساختمان صوفی به چشمش بخورد.

در پشت پرده اما، بازی پیچیده‌ای از قدرت بازی می‌شود. هواداری رییس‌جمهور ایران از فکرهای آخر‌الزمانی باعث نشد تا یکی از معاونانش حرفی تمسخرآمیز در این مورد نزند. این معاون ریاست جمهوری به پنج آیت‌الله نامبرده در مورد یک حدیث هشدار داد. در آن حدیث آمده که امام غایب به هنگام بازگشت خود سر بسیاری از روحانیان را از تن جدا خواهد کرد.

«راهنمای روحانی» و بالاترین رهبر کشور، علی خامنه‌ای که شاید بهتر باشد به او بگوییم بالاترین داور مسابقات، این دعوا را آرام کرد. اما باور مصطفی آزمایش بر این است که حتی خامنه‌ای هم که از این جنبش موعودباور حمایت نمی‌کند، بهتر است مواظب باشد؛ چرا که این پنج آیت‌الله سعی دارند قدرت را به‌دست بگیرند.

آن‌ها با جمهوری اسلامی مخالفند و کشوری می‌خواهند که در آن مذهب مستقیماً حکومت کند و نه از راه نهادهایی هم‌چون قانون اساسی، مجلس، شوراهای مختلف و یک «راهنمای روحانی» آن‌ها گونه‌ای آخوندشاه می‌خواهند. جمهوری اسلامی نمی‌خواهند؛ بلکه امیرنشین اسلامی می‌خواهند.

یکی از موعظه‌گران کنار آرامگاه معصومه، نامه احمدی‌نژاد به بوش را گواهی برای نزدیک بودن بازگشت امام نامید و تلویزیون این را پخش کرد.

یک روحانی دیگر، آیت‌الله احمد جنتی، این نامه راه به الهامات الهی مرتبط دانست. طرح‌هایی وجود دارد تا نامه رییس‌جمهور را در مدارس تدریس کنند. ظاهراً قرار شده که رییس‌جمهور نامه‌های بیشتری بفرستد.

البته همه روحانیان پیرو این صحبت‌ها نیستند. ناطق نوری، از جناح محافظه‌کار و رییس پیشین مجلس به این نکته اشاره کرده که طبق یکی از احادیث هر کس ادعا کند در مورد امام غایب اطلاعاتی دارد، دروغ گفته است.

مهدی کروبی، رییس مترقی مجلس در زمان خاتمی، نامه‌ای خشمگینانه به آیت‌الله جنتی نوشت. اما بیشتر روحانیان از موضوع فاصله می‌گیرند. به باور آزمایش آن‌ها منتظرند ببیند افکار عمومی به چه سمت می‌رود.

آزمایش می‌گوید: افکار عمومی هنوز آمادگی پذیرش افکار آخرالزمانی را ندارد؛ اما دارند به آن عادتش می‌دهند. تا حالا همیشه تقابل میان آیت‌الله‌های اصلاح‌طلب و محافظه‌کار بود. اما پس از این مبارزه میان مخالفان و موافقان گروه آخرالزمانی خواهد بود. تنها یک راه برای جلوگیری از این وجود دارد: تمامی دیگر روحانیان متحد شوند.


خبرهای درج شده در این مرور خبری، بازتابی است از آن‌چه در رسانه‌های کشور هلند آمده و لزوماً بازتاب‌دهنده نظرات رادیو زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

من مخالف رژیم جمهوری اسلامی هستم نه مخالف مجاهدین، اما مجاهدین بعضی وقت ها با مردم خودشان صادقانه حرف نمی زنند.

آیا واقعا «حمله موشکی جمهوری اسلامی به شهر اشرف» واقعیت دارد؟ !!

راستی چرا غیر از خود مجاهدین و طرفدارانشان هیچ (توجه کنیم هیچ) هیچ خبرنگار مستقلی آن را تأئید نکرد ؟
سران رژیم بلاهت دارند آری، اما اینقدرها ها هم مشنگ نیستند که بی هوا و بی نتیجه در این اوضاع و احوال موشک پرانی کنند.
مگر رژیم مغز خر خورده است که در این شرایط دست به چنین کاری بزند؟

دوباره می پرسم چرا اگر این خبر واقعیت دارد هیچ خبرنگار مستقلی آن را نقل نکرده است ؟

-- مهدی ، Jun 3, 2008 در ساعت 08:03 PM

احمدی نژاد واقعا در ایران وضعیت آخر زمانی ایجاد کرده و به آرزویش رسیده.. دیگر بد تر از این چه می خواهد بشود

-- lost ، Jun 3, 2008 در ساعت 08:03 PM

خبر موشک زدن رژیم جمهوری اسلامی به قرارگاه اشرف، جز توسط منابع مجاهدین ، هیچ کجا درج نشده و به همین دلیل جای تردید جدی دارد. البته از این رزیم هر کار ابلهانه ای دور از انتظار نیست اما در این اوضاع و احوال آنقدر هشیاری ضدانقلابی دارند که از این حماقت ها که پیامد بین المللی دارد، دست بزنند (چون محافظت قرارگاه اشرف عملا در اختیار آمریکاست)
مجاهدین یک نیروی مردمی هستند و درست به همین دلیل نباید به شعور مردم خودشان توهین کنند و اخباری را منتشر کنند که در دکان هیچ عطاری یافت نمیشود. واقعا کدام خبرنگار مستقلی موشک اندازی رزیم را به قرارگاه اشرف گزارش کرد؟!!

-- هموطن ، Jun 3, 2008 در ساعت 08:03 PM

از شما هم همچو خبرگزاری فارس بعید است که نشر اکاذیب کنید ..

ایا قرار گاه اشرف را حتی در یک تار نما دیده اید که موشک باران شده باشد ؟

آیا اگر ایران این کار را کرده باشد آمریکا آن را در بوق نمیکند ؟

بعید است ...

-- مقدم ، Jun 3, 2008 در ساعت 08:03 PM

نظر آقای آزمایش را پاراگراف آخر بسیار سنجیده بنظر می آید. من هم قبول دارم که بحث قریب الوقوع در ایران در مورد امام زمان خواهد بود. اما نکته ای که می خواهم اضافه کنم اینست که یک نظریه سومی هم در این بحث شرکت خواهد داشت که متعلق به پیروان آیین بهایی است. چنانکه سخت گیری های فزاینده بر این اقلیت بیانگر آنست که اندیشه ای که آقای احمدی نژاد به آن تعلق دارد حضور بهاییان در این بحث را بسیار جدی گرفته است و پیشاپیش سعی در حذف آن در این معادله دارد.
بنا براین خوب است که اجازه دهید تا مطلب زیر در اینجا به ثبت برسد تا خوانندگان زمانه از زبان یک بهایی در مورد این آیین چیز هایی بشنوند.
ایدئولوژی آیین بهایی بر این محور است که امام زمان شیعیان ظهور کرده است و با ظهور او موعود تمام ادیان ظاهر شده است. ایشان کسی نبود غیر از سید علی محمد باب که در سال ۱۸۴۴، یعنی ۱۶۴ سال پیش، در عنفوان جوانی( چنانچه در احادیث نیز به جوان بودن قایم اشاره شده است) به این رسالت قیام کرد و چنانکه می دانید با این قیام آشوب و انقلاب عظیمی سراسر ایران را بمدت چندین سال فرا گرفت. هنوز این انقلاب کاملا فرو ننشسته بود که بهاءالله آیین بهایی را تاسیس نمود. پیروان دیانت بهایی معتقدند که بهاءالله رجعت(بازگشت) مسیح می باشد، کسی که باب به ظهور قریب الوقوع او وعده داد و او را من یظهره الله(یعنی کسی که خدا او را ظاهر می کند) نامید. سید علی محمد باب با ظهور خود احکام اسلام را فسخ نمود و کتاب احکام جدیدی آورد. این اتفاق نیز مطابق حدیثی از امام صادق است که می گوید "اذا قام قائم قام بامر جدید و کتاب جدید علی عرب شدید"یعنی وقتی که قائم ظاهر شود به کتاب و شریعت جدیدی می آید که بر اعراب (یعنی مسلمانان) پذیرش آن سخت می باشد. در کتاب های بهایی به سه دوره تاریخی بعد از ظهور سید علی محمد باب اشاره می شود. دوره اول عصر رسولی نام دارد که مدت آن حدود ۵۰ سال است که یعنی دوره حیات باب و بهاءالله را در بر می گیرد. برای آنکه از وسعت تحولات فکری و شدت انقلابات روحی حاصل از این دو ظهور تخمینی بدست آوریم لازم است بدانیم که در این دوره بیش از ۲۰ هزار بابی و بهایی در ایران به خاک و خون کشیده شدند.در این دوره جنین دیانت بهایی به کمال خود رسید. بهاءالله به سران ممالک الواحی صادر و آنان را به دین خود دعوت نمود، و ایدئولوژی دیانت بهایی را با نزول صدها اثر به روشنی بیان نمود و در سر انجام کتاب احکام خود و متممات آنرا در دوره پایانی حیات خود به رشته تحریر در آورد.
عصر دوم عصر تکوین است که از وفات بهاءالله آغاز شده و همچنان ادامه دارد. دیانت بهایی، در این دوره، در گوشه و کنار عالم پیروانی پیدا کرد که آمار کنونی آن در منابع مختلف بین ۷ -۶ میلیون ذکر شده است. در این دوره مدنیتی که بهاءالله در کتاب احکام خود، کتاب اقدس، به آن نوید داده بود با صرف نیروی عظیم انسانی پایه گذاری گردید. از جمله این پایه ها بیت العدل اعظم است که مرکز حفظ و هدایت جامعه بین المللی بهایی می باشد و دیگری محافل ملی و محلی در اقصی نقاط عالم است که دامنه گسترش آیین بهایی را به رتبه دوم بعد از دیانت مسیح رسانده اند. جریان گسترش نطاق امر بهایی در عالم و مشارکت و همکاری هایش در امور بین المللی همچنان رو به افزایش است. بهاییان معتقدند که با ادامه این جریان عالم به سوی دوره سوم تاریخی یعنی عصر طلایی در حرکت است. این همان عصری است که آقای احمدی نژاد و مسلمانان از آن به عنوان حکومت عدل یاد می کنند. در متون دیانت بهایی به وجود دو جریان عظیم در سیر تحولات عالم اشاره شده است. جریان اول جریان تدنی مدنیت کنونی عالم است. و جریان دوم جریان گسترش و تکامل مدنیت الهی و در نهایت مدنیت الهی بر خرابه های تمدن رو به زوال کنونی بنا خواهد شد.
نظریه وجود دو جریان می تواند آشتی بخش دو نظریه غالب در بین مسلمانان در مورد وضعیت جهان در زمان ظهور قائم باشد. چنان که می دانید حجتیه معتقد به آنست که تلاش مسلمانان به گسترش آشوب در عالم نهایتا به ظهور قریب الوقوع قائم می انجامد. این گروه به تشکیل حکومت اسلامی اعتقادی ندارد و شاید اطلاق هرج و مرج طلب به آنان غیر منصفانه نباشد. در مقابل کسانی چون آیت الله خمینی و نظریه پردازان حکومت اسلامی هستند که با گسترش اسلام در جهان سعی می کنند تا زمینه ساز ظهور قائم شوند.

-- بدون نام ، Jun 3, 2008 در ساعت 08:03 PM

سلام به مسئولان محترم رادیو زمانه . شما در پایان این مطلب که حاوی یک خبر دروغ هم هست
(دروغ مجاهدین که گویا رژیم قرارگاه اشرف را موشک زده ! ) ـ نوشته اید:
«خبرهای درج شده در این مرور خبری، بازتابی است از آن‌چه در رسانه‌های کشور هلند آمده و لزوماً بازتاب‌دهنده نظرات رادیو زمانه نیست. »
بسیار خوب ولی ...
خودتان منبع خبر را
«تارنمای هلندی‌زبان خبری ی.ت.و. (جوانان مُصلحان آینده جهان) مرتبط با سازمان مجاهدین خلق » نوشته اید.
دوستان عزیز، نشریه تبلیغی خود مجاهدین حتا اگر به هلندی ترجمه شده باشد، رسانه هلندی نیست.

اشتباه نشود. رژیم جمهوری اسلامی مستبد و عقب مانده است و مجاهدین هم علیه آن به حق مبارزه میکنند، تلکید من این است که چرا مجاهدین دروغ میگویند؟ کدام خبرگزاری و خبرنگاری (جز خود مجاهدین و طرفداران عراقی شان) موشک زدن رژیم را به قرارگاه اشرف گزارش کرده اند؟ بابا ایوالله

-- مژگان ، Jun 3, 2008 در ساعت 08:03 PM

از آن همه بيانات مسلمين در باب قائم چيزي دستگيرمان نشد . حال اين بهايي ها هم دست بردار نيستند و مي خواهند با زور بقبولانند كه ظهور انجام شده . كيش عجيبي ست اين بهائيت همه چيزش در حد بسيار بالايي به يك بازي شبيه است .

-- داود ، Jun 4, 2008 در ساعت 08:03 PM

از رسانه‌های هلندی و بلژیکی بعضی به آن "خبر حمله موشکی ایران به مجاهدین" لینک داده‌اند:
http://www.smvi.nl/
و
http://iran.linknet.be/


-- شادان ، Jun 4, 2008 در ساعت 08:03 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)