تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
وضعیت دانشجویان متحصن دانشگاه تربیت معلم در گفت و گو با یکی از متحصنین:

«خواسته‌ی متحصنین تریبت معلم، صنفی است»

اردوان روزبه
[email protected]

<small<چند روزی است که دانشجویان تربیت معلم ‌تهران در اعتراض به فشارهای روزافزون، دست به اعتصاب غذا زده‌اند، اعتصابی که از سوی مامورین انتظامی به خشونت کشانده شده است. در همین رابطه با یکی از دانشجویان در محل اعتصاب گفت و گو کردم.

Download it Here!

با توجه به این که در حال حاضر در محل تحصن قرار دارید، برای ما توصیف کنید دقیقاً وضعیت به چه ترتیب است و تحصن‌کنندگان در چه شرایطی قرار دارند؟

در واقع فضا به گونه‌ای است که نیروهای امنیتی به‌جای فکرکردن به این که خواسته‌های منطقی و مطالبات دانشجویان را برآورده بکنند، شدیداً به دنبال این هستند که با اعمال فشار، تحصن و اعتصاب غذا را بشکنند.

به‌ این ترتیب که ابتدا اقدام به قطع سایت دانشگاه برای جلوگیری هرگونه مخابره خبر و عکس کردند. بعد از آن خطوط موبایل محل اعتصاب غذا و تحصن را با با پارازیت مختل کردند. دیروز صبح آب تا ساعت ۳­۲ بعدازظهر به روی متحصنین قطع شد.

امروز دبیر کمیته‌ی انضباطی برای ۸ نفر نامه‌هایی را که در واقع حکم‌های مجازات بود، در یک روز تعطیل رسمی به دانشجویان دادند. به دلیل این‌‌که می‌خواستند رعب و وحشت ایجاد کنند و بچه‌ها را سست بکنند.

متحصنین خشمگینی که در اعتصاب غذا به‌سر می‌برند این نامه‌ها را گرفتند، پاره کردند و با شعار «با تهدید، با اخراج، ساکت نمی‌نشینیم» دبیر کمیته‌ی انضباطی را از جمع‌شان بیرون راندند. در مورد دیشب باید بگویم که تعداد تظاهرکنندگان به حدود ۷۰ نفر افزایش یافت و بچه‌هایی که به خاطر فرجه‌ی امتحان به خانه‌هایشان برگشته بودند، الان برگشته‌اند به دانشگاه و تعداد‌ی‌شان به جمع اعتصاب‌‌غذاکنندگان پیوستند و تعدادی هم به تحصن‌کنندگان اضافه شدند.

بعد از تریبون آزادی که دیروز و دیشب برگزار شد، جمع متحصنین در جلوی خوابگاه خانم‌ها به حدود بیش از ۱۵۰۰ نفر رسید. بعد از ان اعلام کردند که که نمایند‌ه‌ی وزیر قرار است به دانشگاه بیاید.

‌دانشجویان با زیرکی اعلام کردند که چون خواسته‌های ما کاملاً شفاف است و چون انتظار داریم که این خواسته‌ها که کاملاً منطقی‌ست فقط با جواب مثبت مواجه بشود و هیچ لزومی برای مذاکره وجود ندارد؛ پس نماینده‌ی وزیر به‌عنوان یک مذاکره‌کننده‌ پذیرفته نمی‌شود، بلکه می تواند بیاید و وضع بچه‌ها را ببیند و به‌عنوان یک ناظر، اوضاع را برای وزارتخانه گزارش ‌کند‌.

دیشب بیش از ۱۵ نفر از اعتصاب‌غذاکنندگان به بیمارستان منتقل شدند. حال ۴ نفر از بچه‌ها و حتا خانم‌ها بسیار وخیم بود، تشنجی شده بودند. خوشبختانه حالا بهتر شده‌اند. اما اوضاع الان، امروز صبح، به گونه‌ای است که نیروی جسمی بچه‌ها به شدت تحلیل رفته و نیروی‌ روحی بالا‌ست که این‌ها را سرپا نگه داشته است. متحصنین تا آخرین لحظه برای رسیدن به تمامی خواسته‌هاشان حاضر به هیچ گونه مذاکره‌ای نیستند.

تحصن‌کنندگان در بیانیه‌هایشان تاکید کرده‌اند که این حرکت به‌خاطر حضور زنان که در تحصن و اعتصاب شرکت کرده‌اند، شبیه به حرکت ۱۸ تیر است. خود شما آیا اصلاً قابل قیاس می‌بینید؟

باید بگویم‌ تفاوتی که این تحصن با تحصن ۱۸ تیر ۷۸ دارد، به وضوح این است که تمامی خواسته‌ها، خواسته‌های صنفی‌ست، خواسته‌ها درون دانشگاهی‌ست و هیچ توجهی به بیرون از دانشگاه وجود ندارد.

در واقع صرفاً بیرون دانشگاه است که توجه‌اش به این‌جا جلب شده است که چرا یک چنین خواسته‌ی طبیعی و معقول و به حق، باید با چنین واکنشی روبه‌رو بشود که دانشجویان مجبور بشوند به‌عنوان آخرین راهکار، وارد مرحله‌ی اعتصاب غذا بشوند.

در مورد حضور خانم‌ها باید بگویم، خواسته‌های ما کاملاً صنفی‌ست و خانم‌ها که بخش عمده‌ای داز دانشگاه را تشکیل می‌دهند، احساس وظیفه رسیده‌اند و این‌قدر کار به صورت شفاف انجام شده که خانم‌ها هم احساس مسوولیت کرده‌اند و به تعداد زیاد در تحصن و اعتصاب غذا حضور دارند پابه‌پای آقایان پیش می‌آیند و حتا مطلع هستم که تعداد متحصنین خانم، از آقایان هم بیشتر شده است.

دقیقاً تعدادشرکت‌کنندگان در این اعتصاب چقدر است، چند نفر در برنامه‌ها و میتینگ‌های شما شرکت می‌کنند و چند نفر در اعتصاب غذا هستند؟

حدوداً ۷۰ نفر در اعتصاب غذا هستند. خیلی از بچه‌ها هستند که به صورت غیررسمی و برای همدردی با دوستان‌شان، اعتصاب غذا می‌کنند، ولی به دلیل مشکلات معدوی و جسمانی نمی‌توانند رسماً این‌جا حاضر شوند. تعداد حاضرین در محل اعتصاب غذا حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ نفر است، ولی تعداد متحصنینی که در حمایت از دانشجویان موقع شعاردادن و موقع حمایت از متحصنین در جلو خوابگاه دختران حضور دارند، به بالای ۱۵۰۰ نفر رسیده است.

آیا از طرف مسوولین دانشگاه هم به شما فشاری وارد شده و آیا تهدیدی یا نکته‌ای وجود داشته که بخواهد شما را درگیر ماجرای خاصی بکند؟

حکم‌هایی که صادر شده یا احضارهایی که شده، خودش نوعی تهدید است که البته از نظر ما هیچ‌گونه وجاهت قانونی ندارد. آن هم در شرایطی که در روزهای تعطیل و در شرایط تحصن و در شرایطی که یکی از خواسته‌های متحصنین عدم احضار و تهدید هر کدام از بچه‌ها است، ابلاغ شده است.

در بین کسانی که این نامه‌ها را دریافت کرده‌اند، تعدادخانم‌ها و آقایان تقریباً مساوی است. حتا در مواردی که به خانه‌های بچه‌های متحصن و اعتصاب‌کننده زنگ زدند، تعداد خانم‌ها بیشتر بوده، برای این‌که از این حربه استفاده کنند و آن‌ها را بترسانند.

خوشبختانه تا حالا این موضوع هیچ تاثیری نگذاشته و خانم‌ها کماکان پایاپای ادامه می‌دهند. با شفاف‌سازی صورت گرفته، حربه‌های اعمال فشار یکی پس از دیگری تاکنون به شکست انجامیده و بچه‌ها کارشان را به خوبی دارند دنبال می‌کنند.

می‌خواهم نکته‌ای را هم اضافه بکنم. رییس دانشگاه در مصاحبه با «ایسنا» و دیگر خبرگزاری‌ها، تعداد اعتصاب‌کنندگان را ۵ الی ۷ نفر اعلام کرده است که باید بگویم من خودم اعتصاب‌کننده هستم و این گفته کاملاً نادرست و غلط است و تعداد اعتصاب‌کنندگان حدود ۶۸ تا ۷۲ نفر است.


در همین زمینه:
تحصن ۱۴۰۰ نفره یا خواسته‌های ۴۰ دانشجو؟

نظرهای خوانندگان

استفاده کلمه "شفاف" هم واقعا بشکل ویروس مزمنی درامده که از رهبر"معظم" گرفته تا بچه دو ساله "نا منظم" همه درهمه حال انرا بلغورمی کنند. اینجوربنظرمی اید که اگراین لغت "شفاف" را بکارنبری داری در "لفاف" حرف میزنی و "شکاک" و ضد نظام جلوه میکنی. پس همان بهتر که به قول خامنه ای بصورت "شفاف" لال شوی.

-- بدون نام ، Jun 6, 2008 در ساعت 06:59 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)