تاریخ انتشار: ۲ مهر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

کابوس مناظره برای طرفداران اوباما

نیک‌آهنگ کوثر
[email protected]

جمعه‌شب آینده، نزدیک به سه هزار خبرنگار و قریب به ۷۰ میلیون نفر در سرتاسر آمریکا شاهد نخستین مناظره نامزدهای دو حزب اصلی، یعنی جمهوری‌خواه و دموکرات خواهند بود.

Download it Here!

نیویورک تایمز دیشب در سایت خود مطلبی منتشر کرد که به ضعف‌های اوباما در مناظره می‌پرداخت.

اوباما گرچه سخنران بسیار خوبی است، خونسردی‌اش را از دست نمی‌دهد، کلمات را بسیار خوب و حساب‌شده انتخاب می‌کند (که شاید ناشی از تجربه تدریسش در دانشگاه باشد) اما در یک مناظره باید اندکی شوخ‌طبع هم بود و اوباما بی‌خودی جدی می‌شود و نامزد دموکرات‌ها گاهی آن قدر کش‌دار حرف می‌زند که حوصله شنونده سر می‌رود.

اما جان مک‌کین مثل خیلی دیگر از جمهوری‌خواهان با ساده و مشخص حرف زدن، می‌تواند به راحتی توجه مخاطبان را جلب کند و اصطلاحاً «نمایش را بدزدد.»


باراک اوباما سخنران ماهری است؛ اما ... (عکس: AFP)

یک تحلیل‌گر معتقد است که اوباما می‌تواند مثل یک پروانه در فضا شناور بماند؛ اما باید یاد بگیرد مثل زنبور نیش بزند. این همان صفتی است که محمدعلی کلی داشت و اوباما باید در عرصه سیاسی به آن دست یابد.

جان مک‌کین سال‌های سال در مبارزه‌های انتخاباتی شرکت کرده و در مناظره‌های درون‌حزبی نسبتاً موفق عمل کرده است.

در سال ۲۰۰۴، جورج بوش موفق شد با حفظ سادگی و جملات مشخص در مقابل جان کری سخنور که پیچیده حرف می‌زد، نظر رأی‌دهندگان را جلب کند. این در حالی است که کارشناسان معتقد بودند کری بسیار بهتر و منطقی‌تر ظاهر شده بود.

شاید نظر کارشناسان و خبرنگاران برای مخاطبان رسانه‌ها مهم باشد، اما برای درصد زیادی از مردم آمریکا، مسأله اصلی همدلی با نامزد‌هاست.

این‌که کدام نامزد بتواند با مردم ساده‌تر که با مشکلات اقتصادی روزمره دست و پنجه نرم می‌کنند ارتباط برقرار کند، اهمیت بیشتری دارد تا بازی‌های روشنفکری و تأکید روی فهم بیشتر مسائل؛ به نحوی که کسی از دعوا چیزی سر در نیاورد.


جورج بوش مناظره سال ۲۰۰۴ را با «ساده حرف زدن» از جان کری برد (عکس: MSNBC)

باراک اوباما شاید برای اهالی ایالت‌های شرقی و غربی آمریکا جذابیت بیشتری داشته باشد، ولی مطمئناً در خیلی از ایالت‌های میانی آمریکا کمترین شانسی نخواهد داشت.

یکی از نویسندگان نیویورک تایمز نوشت که هنوز درصد زیادی از مردم آمریکا که تحت تأثیر شبکه‌های رادیوی محلی و گروه‌های مذهبی خاصی هستند، اوباما را مسلمان می‌دانند و حتی با اطمینان می‌گویند که اوباما در روز تحلیف، دستش روی قرآن بوده و قسم خورده است.

در مناظره جمعه‌شب آینده که حول موضوع سیاست خارجی است، مک‌کین بر روی سابقه بیشترش در عرصه سیاست خارجی جولان خواهد داد.

اگر بحث به جنگ عراق کشید، اوباما با حمله به سیاست‌های خارجی جورج بوش و عدم تمایل به گفتگو با دشمنان آمریکا، تلاش خواهد کرد ثابت کند جنگ عراق که مک‌کین از طرفدارانش محسوب می‌شود، اشتباه بوده و نباید بخشی از نیروهای ائتلاف را از افغانستان به عراق می‌بردند و باید همه فشار روی یافتن بن‌لادن متمرکز می‌کردند.


جان مک‌کین مثل خیلی دیگر از جمهوری‌خواهان ساده حرف می‌زند (عکس:AP)

اوباما همیشه گفته است این جنگ و ادامه‌اش به اقتصاد آمریکا لطمه زده و برای بازسازی عراق نباید از منابع آمریکا خرج کرد؛ در وضعیتی که عراق سالانه از راه فروش نفت بیش از ۷۰ میلیارد دلار درآمد داشته است.

مک‌کین بر روی اهمیت افزایش نیروهای آمریکا در عراق که پیشنهاد او از روز اول بوده، سخن خواهد گفت که در خواباندن تنش در عراق مؤثر بوده است و اوباما از روز اول با افزایش نیروی نظامی عراق مخالفت کرده است.

مک‌کین به دلیل سابقه نظامی‌اش و اسارت در ویتنام، یک قهرمان ملی محسوب می‌شود و مورد احترام؛ اما نتوانسته اعتماد بخش عمده‌ای از رأی‌دهندگان جوان‌تر را که طرفدار جنگ نیستند، جلب کند.

مهم‌ترین خبرهای روز هم هنوز وضعیت بحرانی اقتصادی است که دولت سعی کرده با تزریق صدها میلیارد دلار بحران را مهار کند.

اما هر دو کاندیدا ضمن حمله به یکدیگر، در یک نکته مشترک بوده‌اند که نمی‌توان به وزیر دارایی آمریکا چک بدون امضا داد و باید سامانه عملکرد سریع دولت برای مهار فاجعه وال‌ستریت را نظارت کند.


استیو اشمیت، مسئول ستاد مک‌کین، نیویورک تایمز را به حمایت یک‌طرفه از اوباما متهم کرد. (عکس: TruthDig)

دعوای دیگر هم از سوی ستاد مک‌کین علیه رسانه‌ها آغاز شده است. استیو اشمیت، مسئول ستاد، نیویورک تایمز را به حمایت یک‌طرفه از اوباما متهم کرد.

نیویورک تایمز در روزهای اخیر با جدیت ارتباط مدیران و مشاوران ستاد مک‌کین با شرکت‌های بزرگ سهامی را که در وضعیت اخیر ورشکسته شده‌اند؛ زیر ذره‌بین برده است.

مسئولان ستاد مک‌کین از رسانه‌ها پرسیده‌اند که چرا توجهی به تبلیغات منفی اوباما علیه مک‌کین نکرده‌اند و تنها به آگهی‌ها و فعالیت‌های ستاد مک‌کین گیر داده‌اند؟


دیگر مطالب در این باره:
صفحه ویژه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۰۸ آمریکا

نظرهای خوانندگان

23th September 2008
--- A watchdog group is suing Vice President Dick Cheney. The group is concerned that Cheney will not release all of his records to public at the end of his term. The group include the American Historical Association and the Society of American Archivist. They have asked a court to make sure Cheney follow the Presidential Records Act. The Act was passed in 1978 . That was after President Richard Nixon tried to keep Congress from seeing records and tapes of his meetings. .... The Archives says vice president ,s legislative records are personal property. It says they are not covered by the Act. Martin J. Sherwin is a history professor. He has joined the lawsuit . He said the public needs all of the records to study Cheney,s special role in history. I am concered that the records may not be preserved. Said Stanley Kutler. He is a law school professor and studies the Constitution

Resource : " News for You " Weekly Publication from New Readers Press September 24, 2008 - Volum 56, Number 38 - ISSN o884-3910

I remember again that all power in U.S.A. is in hand F.B.I. Mafia. The Newspapers and Telvisions have duty to busy people with new reports

-- Kudos Talash ، Sep 23, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)