تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۸۶ • چاپ کنید    
مریم بهروزی، از فعالان سیاسی اصولگرا:

بسیاری از ردصلاحیت شدگان برمی‌گردند

ملیحه محمدی

Download it Here!

بدون شک، انتخابات دوره هشتم مجلس هشتم شورای اسلامی در ایران، بیش از هر دوره‌ی انتخاباتی تاکنون بحث برانگیز شده است. گذشته از ردصلاحیت گسترده اصلاح‌طلبان که مورد چالش و گفتگوهای فراوان در جامعه هست، به نظر می‌رسد که در میان لایه‌هایی از اصولگرایان نیز نارضایتی‌ها و یا نگرانی هایی وجود دارد. از جمله در میان زنان جبهه اصولگرا. زنان این جبهه پیشنهاد کرده بودند که برای شهر تهران از سی نفر کاندیدای پیشنهادی، حداقل ۱۰ نفر آنها را زنان تشکیل دهند. اما در اعلام رسمی از کاندیداهای این جبهه، نام ۶زن بیشتر دیده نمی‌شود و این مورد نارضایتی‌هایی در میان زنان جبهه اصولگرایان شده است. در این مورد گفتگو کردم با خانم مریم بهروزی، از فعالان جبهه اصولگرایان و برنامه هایی را که در این تکاپو برای ورود به مجلس دارند؛ و نیز نظر ایشان و نگاه ایشان را نسبت به ردصلاحیت‌های گسترده‌ای که از اصلاح‌طلبان، یعنی از جناح رقیب صورت می‌گیرد؛ جویا شدم.

خانم بهروزی، قبل از اعلام رسمی نام کاندیداها، ما در پیشنهادات اصولگرایان نام شما را به عنوان نماینده پیشنهادی برای مجلس می‌دیدیم. بعدا اعلام شد که جزو کاندیداها نیستید، می‌خواستم بپرسم که بالاخره شما جزو کاندیداهای اصولگرایان هستید یا خیر؟
بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم. من نام‌نویسی نکردم. علتش هم این بود که از قبل خواسته بودم از جبهه متحد اصولگرایان که نام ۱۰ خانم را در لیست اصولگرایان داشته باشیم که خب،این محقق نشد و بیشتر از ۶ نفر بالاتر نیامدند؛ و من هم ترجیح دادم که کاندیدا نشوم تا میدان بیشتری و بهتری برای دیگران باشد و آنها شانس بیشتری برای قرار گرفتن در لیست و رفتن به مجلس داشته باشند.


ولی اخیراً یک بحث‌هایی هست که احتمال افزایش این تعداد در لیست هست. ثانیاً احزاب زنان اصولگرا طی نشستی که هفته گذشته اول بهمن داشتند، قرار بر این شد که ما نامه‌ای را به مقام معظم رهبری تقدیم کنیم و رونوشت آن را هم به جبهه متحد اصولگرایان و جامعه روحانیت مبارز، حضرت آیت‌الله مهدوی کنی که برای ایشان بسیار احترام قائل هستیم، بدهیم و اگر چنانچه اینها ده‌تایی را که ما پیشنهاد می‌کنیم در لیست قرار دهند، یک هماهنگی و همگرایی خواهد بود و اگر نه، خب! بنا بر وظیفه نمایندگی نیمی از جامعه که زنان هستد، یک لیست از خانمه‌ا تهیه می‌شود ودر معرض افکار عمومی قرار می‌گیرد که مردم به هر چند نفر از اینها که خواستند، رای دهند.

در اینجا خانم مریم بهروزی توضیحاتی دادند مبنی بر اینکه اگر زنان اصولگرا، نتوانستند جبهه اصولگرایان را به داشتن ۱۰نفر کاندیدای زن متقاعد کنند‌، و خانمها مجبور شدند که لیست جداگانه بدهند، این لیست فقط شامل شهر تهران خواهد بود؛ در سایر شهرستانها گویا نسبتی که مورد نظر بوده رعایت شده است و دیگر اینکه آیا این لیستی که خواهند داد، ۱۰ نفره خواهد بود و یا لیستی ۳۰ نفره، که ۲۰ نفر از آنان آقایان باشند، زنان جبهه اصولگرا، هنوز در این باره به توافقی نرسیده‌اند. از ایشان می‌پرسم که به عنوان یک زن اصولگرا، که خواهان ورود به مجلس و دفاع از حقوق جامعه هستند، نظرشان نسبت به رد صلاحیت‌های گسترده‌ای اصلاح‌طلبان و نیروهای مستقل چیست؟

نظام جمهوری اسلامی حقیقتاً یک نظام مردمی، الهی و فوق دموکراسی است. این نظام و این حکومت مال خود مردم است. با دست مردم تشکیل شده و به دست مردم هم اداره می‌شود و در راس این حکومت یک فرد فقیه ِ عادل با عنوان ولی امر مسلمین جهان که ولایت فقیه هست، قرار دارد. بنابراین ما به عدالت شورای نگهبان اطمینان داریم و من فکر می‌کنم که قطعاً این ردصلاحیت‌ها، آنهم با این گستردگی ادامه نخواهد داشت و مجموعاً تایید نخواهد شد. یعنی این ردصلاحیت‌ها را ِ شورای نگهبان تایید نخواهد کرد و شورای نگهبان به هر حال یک تمهیدات عادلانه‌ای خواهد اندیشید که حق و حقوق مردم لحاظ شود و امیدوار هستیم که تعداد بسیاری از اینها که ردصلاحیت‌ شدند، صلاحیت‌شان برگردد و اصلاح شود و بتوانند در انتخابات شرکت کنند و ما یک انتخابات پرشور و حماسی داشته باشیم، انشالله.

خانم بهروزی، اصرار شما برای اینکه ردصلاحیت‌شد‌گان برگردند، آیا به این خاطر است که انتخابات پرشورتر باشد و رقبایی در مقابل خودتان داشته باشید، یا امر دیگری است؟
بله، خب اصلاً مسابقه یکطرفه که برنده‌اش معنا ندارد. باید حتماً رقابت باشد و حتماً باید جناح رقیب هم تعداد قابل توجهی کاندیدا در صحنه داشته باشد تا رقابت انجام بگیرد تا انشاالله مردم به هر کسی که رای دادند، آنها نمایندگان واقعی مردم هستند. من تصورم این هست که این تعداد ردصلاحیت غیر منتظره است. و به اعتقاد من به همین صورت نمی‌ماند. انشاالله اصلاح می شود.

خانم بهروزی، می‌دانید که رایزنی‌هایی از طرف آقایان هاشمی رفسنجانی، خاتمی و کروبی، در جریان هست برای اینکه احتمالاً همانطور که شما می‌گویید بخشی از رد‌صلاحیت‌شدگان برگردند. شما هم به این رایزنی‌ها امیدوارید یا اینکه تصور می‌کنید شورای نگهبان راساً این مساله را حل خواهد کرد؟
من فکر می‌کنم که شورای نگهبان خودش با احساس مسوولیتی که دارد، فارغ از رایزنی‌ها، انشالله به عدالت عمل می‌کند و به آن وظیفه‌ی الهی سیاسی‌اش توجه دارد. خب، هدایتهای سیاسی و هدایتهای مردمی هم می‌تواند کمک کند. یعنی حالا اگر یک توجیهاتی وجود دارد که شاید به دست برخی نرسیده باشد، آن توجیهات را اگر به شورای نگهبان ارائه کنند بی‌تاثیر نیست. ولی حرف آخر را قانون می‌زند و امیدواریم که با اجرای همه جانبه قانون، همه‌ی مردم از شرایط کنونی راضی باشند. حالا اگر یک نارضایتی هایی هم هست انشاالله که کسب رضایت شود.

نظرهای خوانندگان

ایران فوق دمکراسی دیکه از ان حرفهاست. جلل الخالق ادم چه حرفهایی میشنوه و چه اظهار نظر هایی!

-- astyak ، Feb 1, 2008 در ساعت 02:45 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)