تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
گفت‌ و گو با گیتی صفرزاده، دبیر جشنواره فیلم کمدی گل‌آقا

۱۲ فیلم در دومین جشنواره فیلم کمدی گل‌آقا

مینو صابری

به‌زودی دومین جشنواره فیلم کمدی گل‌آقا برگزار می‌شود، به‌همین مناسبت با دبیر این جشنواره، گیتی صفرزاده گفت‌ و گو کردم و نخست از او خواستم در‌باره‌ی چگونگی برگزاری این جشنواره توضیح ‌دهد:

Download it Here!

سی‌ام مهرماه امسال دومین جشنواره فیلم کمدی گل‌آقا برگزار خواهد شد. اولین جشنواره که بررسی سینمای کمدی بعد از انقلاب بود، در آذرماه سال گذشته برگزار و با استقبال اهالی رسانه مواجه شد.

در جشنواره امسال، فیلم‌های کمدی دو سال اخیر مورد بررسی قرار می‌گیرند. ۱۲ فیلم کمدی که در دو سال گذشته اکران شده‌اند به جشنواره راه پیدا کرده‌اند.

این فیلم‌ها توسط هیأت داوران از جمله آقایان داوود رشیدی، فرهاد توحیدی و محمدرفیع ضیایی، و خانم‌ها فاطمه معتمد‌آریا و گیتی صفرزاده مورد بررسی قرار گرفتند.


گیتی صفرزاده، دبیر جشنواره فیلم کمدی گل‌آقا

آثار برگزیده در پنج رشته انتخاب می‌شوند: بازیگر زن، بازیگر مرد، فیلم‌نامه‌نویس، کارگردان و فیلم برگزیده که جایزه‌اش به تهیه‌کننده تعلق خواهد گرفت.

در بخش جنبی جشنواره، مانند سال گذشته تقدیر از یک چهره پیشکسوت در عرصه سینمای کمدی و یک چهره پیشکسوت در زمینه طنز و کاریکاتور را داریم.

بخش دیگری که امسال به جشنواره اضافه شده تقدیر از یک چهره برتر در عرصه کار کمدی در تلویزیون است. مراسم همانند سال گذشته، یک جشن شب کمدین‌ها است که علاوه بر اهدای جوایز، برنامه‌های متنوع و شادی را برای علاقه‌مندان تدارک دیده‌ایم.


کیومرث صابری

اسپانسرهای این جشنواره چه نهادهایی هستند؟

مشارکت‌کنندگان ما در این جشنواره‌، معاونت سینمای ارشاد، شبکه دو سیمای جمهوری اسلامی و مؤسسه رسانه‌های تصویری هستند که فیلم مراسم را وارد شبکه ویدیویی می‌کنند.

فیلم مراسم سال گذشته، هفته آینده وارد بازار خواهد شد و در شبکه دو سیما هم بخش‌هایی از مراسم پخش خواهد شد.


هیات داوران جشنواره

آیا از جشنواره‌ی سال گذشته، نتیجه دلخواه را گرفته‌اید یا نه؟

در حقیقت جشنواره سال گذشته، مروری بر جریان سینمای کمدی بعد از انقلاب بود. از امسال توجه جدی را نسبت به مقوله‌ی تولید آثار کمدی شروع کردیم.

در حقیقت هدفی که گل‌آقا از برگزاری این جشنواره دارد، جدی گرفتن طنز و کمدی است. فکر می‌کنیم قدم‌های اولیه را برداشته‌ایم و خوشبختانه کسانی که در زمینه‌های مختلف به ما کمک کردند، نشان دادند مقوله سینمای کمدی جدی است.

امیدواریم با این جشنواره کمک کنیم‌ آثار با‌ارزش‌تری در آینده تولید شود. در بیانیه‌ای که قرار است از طرف هیأت داوران در مراسم منتشر شود، به نوعی بیان خواهیم کرد که اخیراً چه چیزهایی در تولیدات سینمای کمدی نادیده گرفته شده و چه چیزهایی هست که بهتر بود سینمای کمدی به آن‌ها توجه می‌کرد.

چون فعلاً امکانات اجرایی نداریم، می‌توانیم در حد تشویق و تقدیر گام برداریم؛ اما امیدوار هستیم بتوانیم با اهدافی که تعیین کرده‌ایم به سمتی برویم که به تولید آثار بهتر کمک کنیم و هنرمندانی را که می‌توانند کارهای با ارزش‌تری در زمینه کمدی داشته باشند، حمایت کنیم.


شاغلام

استقبال سینماگران از برگزاری این جشنواره و اهداف شما چگونه بود؟

مقوله‌ی سینمای کمدی برای اهالی سینما جدی است. دوستانی که در این مدت با ما همراه بودند و در هیأت داوری حضور پیدا کردند، نشان دادند واقعاً دلشان می‌خواهد که در عرصه سینمای کمدی اتفاق‌های جدی‌تری بیفتد.

منتهی فضای سینما، فضایی است که احتیاج به سرمایه‌گذار بخش خصوصی دارد. به‌خصوص در یکی دو سال اخیر یک مقدار سرمایه‌گذاری‌ها کم شده‌ یا به جهتی که کارها گیشه‌پسند باشند، رفته تا مطمئن باشند سرمایه برمی‌گردد.


پوپک صابری و عزت‌الله انتظامی

این دغدغه‌ای است که اهالی سینما دارند. این موضوع از سویی به سود سینمای کمدی و از سویی دیگر به ضرر آن است.

به سود، از آن جهت که همیشه فروش خوبی در ایران داشته‌اند و سرمایه‌داران تشویق می‌شوند کار کمدی کنند و از آن جهت به ضرر سینما است که صرف دیدن گیشه باعث شده است، کارهای نازلی هم تولید شود.

علاقه‌مندان چگونه می‌توانند دراین جشن شرکت کنند؟

مراسم در روز سه‌شنبه ۳۰ مهر، در اريكه ايرانيان برگزار خواهد شد. علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به سایت گل‌فیلم فرم شرکت در این مراسم را پر کرده و ارسال کنند.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)