تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

کسی برای گرفتن جوایز گلدن گلوب نیامد

امید حبیبی نیا

شب گذشته، در یک کنفرانس خبری نیم‌ساعته، اسامی برندگان جوایز شصت و پنجمین دوره گلدن گلوب اعلام شد.

به دلیل اعتصاب اتحادیه نویسندگان آمریکا که فیلم‌نامه‌نویسان سینما و نویسندگان تلویزیون هم در آن عضویت دارند و حمایت صنف‌های سینمایی از جمله اتحادیه بازیگران سینمای آمریکا از این اعتصاب، مراسم گلدن گلوب به صورت همیشگی برگزار نشد و در عوض تنها به قرائت نام برندگان در یک کنفرانس خبری 35 دقیقه‌ای در هتل هیلتون در لس‌آنجلس اکتفا شد.

پخش مراسم گلدن گلوب همواره یکی از محبوب‌ترین برنامه‌های زنده تلویزیونی در آمریکا و برخی کشورهای دیگر بوده است و سال گذشته تنها در آمریکا 20 میلیون نفر به تماشای این مراسم نشسته بودند.


مراسم امسال با تحریم اتحادیه بازیگران لغو و به جای آن کنفرانس خبری برگزار شد

انجمن رسانه‌های خبری خارجی هالیوود امسال ناچار شد به جای بازیگران و عوامل تولید فیلم و برنامه‌های تلویزیونی برای اعلام نام برندگان، از مجریان برنامه‌های خبری دنیای سرگرمی در شبکه‌هایی چون سی.ان.ان و ائی استفاده کند.

در این کنفرانس خبری که بدون حضور بازیگران، کارگردان‌ها، فیلم‌نامه‌نویسان و عوامل تولید فیلم‌ها و برنامه‌های تلویزیونی برگزار شد، بیشترین جوایز سینمایی به فیلم «کفاره» ساخته جو رایت تعلق گرفت.

«کفاره» که دو جایزه بهترین فیلم و موسیقی متن را از آن خود ساخت، بر اساس داستانی به همین نام اثر ایان مک‌ایوان ساخته شده است. این فیلم نامزد هفت جایزه بود.

در میان فیلم‌های خارجی نامزد دریافت جایزه، «پرسپولیس» ساخته مرجان ساتراپی و وینسنت پارانوا نیز بود؛ اما این جایزه به فیلم «محفظه نجات و پروانه» ساخته جولیان اشنابل محصول فرانسه و آمریکا تعلق گرفت که جایزه بهترین کارگردانی را نیز از آن خود کرد. این فیلم جایزه بهترین کارگردانی جشنواره کن را نیز به خود اختصاص داده بود.


کفاره، دو جایزه را از روزنامه نگاران سینمایی که برای رسانه های خارجی در هالیوود کار می کنند دریافت کرد

امسال، شبکه تلویزیونی اچ.بی.او با یازده جایزه و کمپانی‌های پارامونت و میراماکس هر کدام با چهار جایزه بیشترین جوایز را به خود اختصاص دادند.

جوایز سینمایی

بهترین فیلم درام: «کفاره» ساخته جو رابت
بهترین کارگردانی: جولین اشنابل برای فیلم «محفظه نجات و پروانه»
بهترین بازیگر دارم: جولی کریستی برای فیلم «دور از او»
بهترین بازیگر مرد درام: دانیل دی‌لوییس برای فیلم «خون و خون‌ریزی»
بهترین فیلم کمدی یا موزیکال: «سویینی تاد» ساخته تیم برتون
بهترین بازیگر زن کمدی یا موزیکال: ماریون کوتیلار برای فیلم «زندگی یک گل سرخ»
بهترین بازیگر مرد کمدی یا موزیکال: جانی دپ برای فیلم «سویینی تاد»
بهترین فیلم انیمیشن بلند: «راتاتوی» محصول والت دیسنی
بهترین فیلم خارجی: «محفظه نجات و پروانه»
بهترین بازیگر زن نقش دوم: کیت بلانشت برای فیلم «من آن‌جا نیستم»
بهترین بازیگر مرد نقش دوم: خاویر باردم برای فیلم «پیرمردها سرزمینی ندارند»
بهترین موسیقی متن: داریو ماریانلی برای فیلم «کفاره»
بهترین ترانه: گارانتید برای فیلم «به درون وحش»


محفظه نجات و پروانه جایزه بهترین فیلم خارجی زبان را دریافت کرد

در میان سریال‌های تلویزیونی سریال کوتاه (mini serie) «لانگ فور» با سه جایزه بهترین سریال کوتاه، بازیگر مرد و بازیگر زن نقش دوم، بیشترین اقبال را داشت.

جوایز سینمایی و تلویزیونی گلدن گلاب در سال 1944 از سوی انجمن رسانه‌های خبری هالیوود (HFPA) بنیان نهاده شد و همواره گفته شده است که نتایج آن در جوایز اسکار که چند ماه بعد برگزار می‌شود، تأثیرگذار بوده است.

جوایز گلدن گلاب براساس رای مستقیم 86 روزنامه نگار و منتقد سینمایی که برای رسانه‌های خارجی کار می‌کنند، تعیین و همواره در هفته‌های اول هر سال، اعلام می‌شود.

یورگی کامرا، رییس انجمن رسانه‌های خبری خارجی هالیوود در پایان کنفرانس خبری شب گذشته اظهار امیدواری کرد که سال آینده مراسم گلدن گلوب با شکوه هر چه بیشتر برگزار شود.


در همین زمینه:
اعتصاب نویسندگان، مراسم گلدن گلوب را به تعطیلی کشاند

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)