تاریخ انتشار: ۸ مهر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

در خواست ۱۴۰۰ فعال مدنی برای توقف اعدام‌ها

۱۴۰۰فعال مدنی در نامه‌ای به آیت‌الله محمود هاشمی شاهرودی رئیس قوه قضائیه، از وی خواسته‌اند که دستور توقف تمام اعدام‌ها در ایران را صادر کند.

در نامه این فعالان مدنی که امروز دوشنبه نسخه‌ای از آن به دفتر رادیو زمانه ارسال شده، صدور حکم اعدام، سیاستی «خشن و غیر انسانی» توصیف شده که «آثار سوء جبران‌ناپذیر و لطمات شدیدی بر وجدان عمومی و احساس دینی جامعه وارد می‌کند.»

در ایران جرم‌هائی همچون سرقت مسلحانه، قاچاق مواد مخدر و تجاوز مجازات مرگ دارد.
مقامات قضایی و انتظامی جمهوری اسلامی از زمان اجرای طرح امنیت اجتماعی طی دو سال گذشته، بیش از ۱۰۰ تن از کسانی را که «اراذل و اوباش» خوانده شده‌اند محکوم به اعدام و حکم آنها را اجرا کرده‌اند. بخشی از این اعدام‌ها در ملاء عام صورت گرفته است.

در نامه فعالان مدنی همچنین از آقای شاهرودی خواسته شده که وی «کنترل و نظارت بیشتری بر صدور و اجرای احکام سنگین، خصوصاً اعدام» داشته باشد.

آقای شاهرودی همچنین با ابلاغ دستوری، اعدام در ملاء عام را متوقف و از نهاد‌های قضائی خواسته که احکام اعدام را برای استیذان به دفتر وی ارجاع دهند.

فعالان مدنی در نامه خود با ابراز تاسف از رشد فزاینده صدور حکم اعدام در چند ماه گذشته و ابهام در مستندات حقوقی پرونده برخی اعدام‌ها هم چون اعدام یعقوب مهرنهاد، خطاب به آقای شاهرودی نوشته‌اند: «متأسفانه در مواردی حتی قوانین و آیین‌نامه‌های جاری و بخشنامه‌های جنابعالی نیز در صدور و اجرای این گونه احکام نادیده گرفته می‌شود.»

در این نامه همچنین آمده است که اعدام برخی افراد زیر ۱۸ سال در ایران «متناسب با جرم آنان نبوده» است.
در ایران از ژوئیه سال ۲۰۰۵ تاکنون حدود ۳۲ نوجوان به دار آویخته شده‌اند.

فعالان حقوق بشر، مخالف مجازات اعدام‌ به خصوص اعدام افراد زیر ۱۸ سال در ایران هستند. محمود احمدی‌نژاد هفته گذشته در گفتگو با رسانه‌های آمریکا اعلام کرد که در ایران افراد زیر ۱۸ سال اعدام نمی‌شوند.

در بخش دیگری از نامه فعالان مدنی از سرنوشت زندانیان سیاسی نیز ابراز نگرانی شده است.
آنها از آقای شاهرودی خواسته‌اند که حکم اعدام شش تن از فعالان سیاسی که به «اقدام علیه امنیت ملی» متهم شده‌اند را متوقف کند.

نام این شش فعال سیاسی «فرزاد کمانگر، فرهاد وکیلی، علی حیدریان، ارسلان اولیایی، انور حسین‌ پناهی و حبیب‌الله لطیفی» اعلام شده است.

فعالان مدنی در پایان نامه مزبور، «کمیته پی‌گیری بازداشت‌های خودسرانه» را به عنوان نماینده خود برای پیگیری وضعیت زندانیان مورد اشاره معرفی کرده‌اند.
این نامه بیش از ۱۴۰۰ امضاء دارد.

ایران دومین کشور پس از چین است که طی سال‌های گذشته، بیشترین‌ احکام اعدام‌ را اجرا کرده است.
سال گذشته در ایران بیش از ۳۷۰ نفر به جرم‌های مختلف به دار آویخته شدند و امسال نیز تاکنون بیش از ۱۰۰ تن اعدام شده‌اند.


در همین رابطه:
درخواست پایان خشونت‌ها علیه فعالان آذربایجان
درخواست برای توقف اعدام نوجوانان در پنج کشور

نظرهای خوانندگان

شرمتان باد. چرا همش چسبیدید به این موضوع که سرورتان از شما می خواهند. چرا
در مورد تحریم های غیرقانونی دزدان و جنایتکاران که شما را حمایت مالی میکند خبری
نیست؟

-- بدون نام ، Sep 29, 2008

ما همه بايد از اين نامه و اقدامات بعدي كه بايد تحصن باشد نيز حمايت كنيم .
اين آقاي بي نام هم بدانند كه اكر احمدي نزاد با ميلياردها دلار نفتي مردم مي رود از آمريكا با عجز درخواست مذاكره مي كند عيبي ندارد . ولي به كسي كه در حال اعدام است وابسته به اربابان مي دانيد آيا خودت حاضري براي اربابانت تا دم جوبه ي دار بروي ؟ آنها به تو كار داده اند حقوق خوب داده اند مانند دزد ها سر راه مردم را مي كيريد و از آمريكا درخواست عاجزانه مي كنيد اما كساني كه براي آزادي مي جنكند را وابسته مي دانيد . اما وابستكي حزب الله لبنان حماس و عراقي ها و ... از نظر شما درست است اما آزادي مهم نيست .

-- فرهاد-فرياد ، Sep 29, 2008

Dar faranse salha toul keshid ta mojazate edam barchideh shod. Bessiari az mardom mokhalef boudand. Vali dar hale hazer mokhalefine dirouz movafegh shodand. dar zemn nokteye mohem in ast ke hajme jarayem na tanha bala narafte balke payin ham amadeh!!! in mozou bahse mofasali darad. bayad zendanha makani baraye talim o tarbiat shavad bayad dar madaress o rouznameha o .... mardom ra agah kard.
Sharte avale bardashtane Edam dashtane regimi demokratik o ensan doust o sadegh o salem mibashad

-- Nam ، Sep 30, 2008

حامیان و مزدوران سیستم برده داری آمریکا که اقتصاد فاسد و جنگ افروزش تابحال میلیونها قربانی بخصوص ازمیان کودکان ومردم مسلمان منطقه خاورمیانه وآسیای مرکزی گرفته،با کمال وقاحت کشتارمیلیونهاشهروند کشورهای عراق سودان و حتی ایران رابه بوته فراموشی سپرده و تمام همت خود را مانند غارتگران و جنایتکاران جنگی فقط برروی حقوق مدنی افراد که بی رابطه باوضع اقتصادی نیست متمرکزکرده اند. تحریمهای غیرقانونی اقتصادی که از طرف کشورهای قدرتمند برای بزیرکشیدن دیگر کشورها از قصاب خانه سازمان ملل میگذرد و منجر به کشتن میلیونها کودک بیگناه و دیگر شهروندهای این کشورهامیشود مدنظر گرفته نمی شود زیرا این شهروندان از "مردم انتخاب شده" نیستند. ما به لقب قلابی "مردم انتخاب شده" نه تنها باور نداریم بلکه آنها را مسبب غارتگری ها ومرگ ومیرکودکان به کمک مزدوران وکارچاق کن هایش می دانیم. امیدواریم که ورشکستگی مالی، این قبیله جنایتکارودزد را برای همیشه به زباله دانی تاریخ بفرستد و حامیانش هم به همان سرنوشت گرفتار گردند تا صلح در دنیا برقرارشود.

-- بدون نام ، Sep 30, 2008

فکرمی کنم این آقای "بی نام "یکی از از آن آرمانگراهایی است که آرمانخواهی انساندوستانه اش به همان راهی ختم خواهدشد که پول پوت در کامبوج رفت. نابودی فیزیکی شیطانیان برای ساختن جهانی پاک از مومنان.
آیا ما هم در ذات خودمان، وقتی دوستی و یا مخالفی را ترور شخصیتی می کنیم، با این آقای "بی نام" هم هویت نیستیم؟
بی نام دومی

-- بی نام دومی ، Oct 2, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)