تاریخ انتشار: ۱۲ شهریور ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

«قصاص نوجوانان با اعدام فرق دارد»

علیرضا جمشیدی سخنگوی قوه قضائیه در واکنش به اعدام افراد زیر ۱۸ سال در ایران با اعلام این‌که «اعدام با قصاص» فرق دارد گفت که «قصاص حق خصوصی افراد است، لذا تنها با گذشت اولیای دم قابل رفع است.»

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، سخنگوی قوه قضائیه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران، همچنین در پاسخ به پرسش‌ها در مورد اعدام نوجوانان در ایران گفت: «در قوه قضائیه هیچ اعدامی نداریم، چرا که قصاص با اعدام متفاوت است.»

ایران یکی از معدود کشور‌هایی است که در آن حکم اعدام برای افرادی که در سنین زیر ۱۸ سال مرتکب قتل می‌شوند، صادر می‌شود.
در این کشور تاکنون بیش از ۱۰۰ نوجوان مرتکب قتل، به اعدام محکوم شده‌اند.

براساس یک رویه قضائی در ایران که مورد اعتراض نهاد‌های فعال حقوق بشر است، قوه قضائیه افرادی را که در سنین زیر ۱۸ سال مرتکب قتل و حکم قصاص انها صادر شده، تا رسیدن به سن ۱۸ سال اعدام نمی‌کند. اما فعالان حقوق‌بشر معتقدند فردی که در سن کمتر از ۱۸ سال مرتکب قتل شده، اساسا نباید در مورد او حکم اعدام صادر شود.

به گزارش ایرنا، آقای جمشیدی در واکنش به این اعتراض‌ها گفت: «در لايحه جديد مجازات اسلامي، اعدام نوجوانان منتفي است ولي درباره قصاص، راهكارهاي جديد ارائه شده است».
وی افزوده که این لایحه به مجلس شورای اسلامی ارائه شده و تغییرات مندرج در آن به زودی اعلام خواهد شد.

در صورتی که اجرای حکم «قصاص» در لایحه جدید مجازات اسلامی تغییرات ماهوی داشته باشد، باید در انتظار لغو حکم اعدام برای نوجوان بود، امری که خواسته بسیاری از فعالان حقوق بشر در جهان است.
در ایران طی دو هفته گذشته دو نوجوان به نام‌های رضا حجازی و بهنام زارع که در سنین زیر 18 سال مرتکب قتل شده بودند در شهرهای اصفهان و شیراز به دار آویخته شدند.

اعدام و به ویژه اعدام نوجوانان در ایران با اعتراض نهاد‌های مدافع حقوق‌بشر، اتحادیه اروپا و سازمان ملل مواجه شده است.
سال گذشته در ایران حدود ۳۷۰ نفر اعدام شدند.

جمهوری اسلامی با وجود تصویب معاهدات بین‌المللی میثاق حقوق کودک و میثاق حقوق مدنی و سیاسی، که بر اساس آنها صدور و اجرای حکم اعدام برای افراد زیر ۱۸ سال ممنوع است و نیز اعتراضات گسترده جهانی، کماکان به صدور و اجرای حکم اعدام برای متهمان نوجوان ادامه می‌دهد.


در همین رابطه:
نوجوانی دیگر در آستانه اعدام
کفن‌پوشی برای اجرای حکم اعدام بهنود شجاعی

نظرهای خوانندگان

قتل تحت هر عنوانی در جوامع مدرن قابل پذیرش نمیباشد تا چه رسد کشتن افرادیکه در سنین نااگاهی دست بکار خلافی زده باشند کشتن .. کشتن است چه باسم قصاص چه باسم اعدام یا اعدام انقلابی وغیره باید بدانند که در دادگاه های واقعی کسی باینها اجازه نخواهد داد که با لغتها بازی کنند و باید برای این اعمال وحشیانه حساب پس بدهند

-- حسن ، Sep 4, 2008 در ساعت 04:20 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)