تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

عماد باقی آزاد شد

دوران محکومیت یک‌ساله عماد‌الدین باقی روزنامه‌نگار و فعال حقوق بشر در ایران، چهارشنبه گذشته ۱۷ مهرماه به پایان رسید.

آقای باقی از ۲۲ مردادماه سال گذشته در جریان بازپرسی از پرونده انجمن دفاع از حقوق زندانیان که وی ریاست آن را بر عهده داشت، به اتهام نوشتن مقالاتی که طی سال‌های ۱۳۷۸ و ۱۳۷۹ در مطبوعات منتشر شده بود به یک سال زندان محکوم شد.

این فعال حقوق‌بشر، در زندان دوبار دچار حمله قلبی شد و در دوران مرخصی برای درمان بیماری،‌ پنج‌بار برای ادای توضیحات در مورد پرونده اتهامی‌اش به دادگاه احضار شد.
آقای باقی سه هفته پیش از اتمام دوران محکومیتش باردیگر برای درمان بیماری‌اش به مرخصی آمد که این مرخصی تا ۱۷ مهرماه ادامه یافت.

باقی که مسئول انجمن دفاع از حقوق زندانیان و مدافع لغو مجازات اعدام در ایران است، از خرداد ۱۳۷۹ تا بهمن ۱۳۸۱ را نیز در زندان گذرانده بود. آقای باقی سردبیر روزنامه‌های توقیف شده فتح و جمهوریت نیز بوده است.


در گزارشی که فاطمه کمالی احمد‌ سرایی همسر آقای باقی در دوم شهریورماه امسال از پرونده وی منتشر کرد آمده است: «در سال‌های اخیر بیش از ۵۳ بار آقای باقی و ۱۲ بار اعضای خانواده او به دادگاه (و چند مورد وزارت اطلاعات) برای بازجویی یا محاکمه احضار شده‌اند که حاصل آن چند مورد محکومیت و زندان بوده است.»

توقیف ۶ کتاب پس از انتشار و صادر نکردن مجوز برای انتشار ۷ کتاب پس از دو سال انتظار و ممنوع‌الخروج بودن، از دیگر محدودیت‌های اعمال شده در مورد باقی است که در این نامه به آنها اشاره شده است.
خانم کمالی مجموعه محدودیت‌هایی که آقای باقی در این سال‌ها با آنها مواجه بوده را ۲۶ مورد اعلام کرده است.

عماد‌الدین باقی که از مخالفان سرسخت مجازات اعدام در ایران است و در سال ۱۳۸۳ جایزه حقوق بشر کشور فرانسه را به دلیل تلاش‌هایش در این زمینه دریافت کرد، پیش از این نیز بارها به دلیل ابراز عقایدش زندانی شده است.

در فروردین ماه سال‌جاری هم جایزه مطبوعات بریتانیا به خاطر تلاش‌های باقی در عرصه روزنامه‌نگاری به وی اعطا شده بود.

عماد‌الدین باقی به افزایش موج اعدام‌ها در سال ۲۰۰۷ نیز اعتراض کرده است. این در حالی است که در لایحه جدید قانون مجازات اسلامی، برخی موارد تازه از مجازات اعدام درنظر گرفته شده است.


در همین رابطه:
ابراز نگرانی اتحادیه اروپا از وضعیت باقی
نگرانی گزارشگران بدون مرز از وضعیت عماد‌الدین باقی
انتشار گزارش تکان دهنده از پرونده باقی

نظرهای خوانندگان

خدا قوت آقای باقی...دست مریزاد

-- بدون نام ، Oct 11, 2008

ولی همین آقای باقی در سالهائی که همراه قدرت و برای آنان کار میکرد با تألیف و چاپ کتابهائی مثل در شناخت حزب قاعدین و روحانیت شیعه و غیره آبروی بسیاری از بیگناهان را به بازیچه گرفت و موجب تحت تعقیب قرار گرفتن و زندانی شدن و سلب حقوق اجتماعی برای بسیاری از آنان شد.

-- مجید ، Oct 11, 2008

درود بر شرف تو ای ابر مرد همیشه تاریخ ِ آزادی و آزادمردی . من تو را یکبار دیده ام و یک عمر عاشق مرام و منش تو شده ام . از دور دستان مهربانت را میبوسم .

-- سعید ، Oct 12, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)