تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

حذف کره‌شمالی از فهرست حامیان تروریسم

مقامات آمریکا اعلام کردند که نام کره‌شمالی را از فهرست حامیان تروریسم خارج کرده‌اند.

خبرگزاری‌ها امروز به نقل از شان مک‌کورمک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گزارش دادند: «واشینگتن، نام کره شمالی را از لیست حامیان تروریسم حذف کرده است.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای مک‌کورمک این تصمیم را نتیجه دستیابی به توافقی دانست که در مرحله راستی‌آزمایی خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی حاصل شده است.

شبکه تلویزیونی بی‌بی‌سی نیز اعلام کرد که حذف نام کره شمالی از لیست سیاه، در پی موافقت پیونگ یانگ با بازرسی‌های بین‌المللی از فعالیت‌های هسته‌ای‌اش صورت گرفته است.

براساس گزارش‌ها، آمریکا اعلام کرده است که این اقدام موقتی خواهد بود و چنانچه کره‌شمالی بار دیگر فعالیت‌های هسته‌ای‌اش را برخلاف پیمان‌ منع گسترش سلاح های هسته‌ای آغاز کند، به جمع حامیان تروریسم خواهد پیوست.

این تصمیم آمریکا چند روز پس از بررسی‌های صورت گرفته در دولت بوش و در پی سفر هفته گذشته کریستوفر هیل مذاکره کننده هسته‌ای کاخ سفید در امور کره شمالی به پیونگ یانگ، اتخاذ شده است.

سوریه، ایران، سودان و کوبا دیگر کشورهایی هستند که نام آنها در فهرست حامیان تروریسم آمریکا قرار دارد.

کره شمالی که پیش‌تر از کارشکنی واشنگتن در خارج کردن نام این کشور از فهرست کشورهای حامی تروریسم به خشم آمده بود، چند هفته پیش هشدار داد که فعالیت رآکتور هسته‌ای یونگ بیون را از سر خواهد گرفت.
این رآکتور پیش‌تر در سال ۲۰۰۷ تعطیل شده بود.

کره شمالی سال گذشته توافق کرده بود که در ازای دریافت انرژی و کمک‌های اقتصادی از سوی کشورهای عضو گروه شش، فعالیت‌های هسته‌ای‌اش را متوقف کند.

گروه شش متشکل از کشور‌های روسیه، چین، آمریکا، کره‌جنوبی، ژاپن و کره‌شمالی است که سال‌هاست برای حل وفصل مناقشه اتمی پیونگ یانگ در حال مذاکره هستند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مناقشه اتمی کره‌شمالی پس از آن‌که آمریکا در اکتبر سال ۲۰۰۲ اعلام کرد که این کشور سرگرم یک برنامه غنی سازی اورانیوم در سطح بالا و به‌طور مخفیانه است، آغاز شد.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)