تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

اعتراض به مجازات اعدام‌ در کشور‌های اسلامی

روبر بادینته وزیر پیشین دادگستری فرانسه، با انتقاد از اجرای مجازات اعدام‌ در برخی کشور‌های مسلمان، از دیگر کشورهای اسلامی که اعدام‌ها را متوقف کرده‌اند خواست که پرچم مبارزه با مجازات اعدام را به دست گیرند.

به گزارش واحد مرکزی خبر، آقای بادینته که در میزگردی در شورای اروپا به مناسبت روز جهانی مبارزه با مجازات اعدام (۱۰اکتبر) سخن می‌گفت، افزود: «امروز کشورهای بنیادگرای اسلامی که به مجازات اعدام متوسل می‌شوند مشکل واقعی را تشکیل می‌دهند.»

وی از ایران به عنوان کشوری که سال گذشته احکام بیش از ۳۰۰ اعدام را به اجرا گذاشته یاد کرد و اظهار داشت: «با سرنوشت زنان به دار آویخته شده ،‌سنگسار شده یا سرنوشت مردان اعدام شده با سکوت برخورد می‌شود.»

همزمان با این اظهارات، نهاد‌های بین‌المللی مدافع حقوق بشر به مناسبت روز جهانی مبارزه با مجازات اعدام، با صدور بیانیه‌هایی از اعدام‌ها در ایران و کشور‌هایی چون پاکستان، چین،آمریکا، عربستان،سودان و یمن انتقاد کرده و خواستار برچیده شدن مجازات اعدام به‌ویژه اعدام کودکان شده‌اند.

در جدیدترین مورد از اعتراض‌ علیه نقض حقوق بشر در ایران، فرانسه که ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را بر عهده دارد هفته گذشته با احضار سفیر ایران در پاریس، مراتب نگرانی این کشور و اتحادیه اروپا را از وخامت وضعیت حقوق بشر در ایران به اطلاع نماینده جمهوری اسلامی رساند.

محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهوری ایران که اواخر شهریورماه برای شرکت در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک سفر کرده بود، در پاسخ به پرسش‌ها در‌باره اعدام کودکان و نوجوانان در ایران، این اخبار را ساخته و پرداخته رسانه‌های آمریکایی و اسرائیلی دانست.

جمهوری اسلامی ایران اجرای کنوانسیون‌ها و موازین بین‌المللی حقوق بشر را مشروط به عدم مغایرت آنها با قوانین مجازات اسلامی کرده است . آقای بادینته با انتقاد از چنین قرائتی از مجازات در کشور‌های اسلامی، می‌گوید که با چنین استدلالی نمی‌توان وارد مناظره شد.

به اعتقاد وی لازم است که آن تعداد از کشورهای اسلامی که مجازات اعدام را لغو کرده‌اند مانند سنگال، مشعل مبارزه در این راه را بردارند.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)