تاریخ انتشار: ۵ شهریور ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

نگرانی گزارشگران بدون مرز از وضعیت عماد‌الدین باقی

سازمان گزارشگران بدون مرز نگرانی خود را نسبت به وضعیت سلامت جسمی و شرایط بازداشت عماد‌الدین باقی فعال حقوق‌بشر که در زندان اوین به‌سر می‌برد، اعلام کرده است.

نگرانی از وضعیت این فعال حقوق‌بشر پس از آن اعلام می‌شود که فاطمه کمالی احمد‌سرایی در هفته جاری با انتشار گزارشی به تشریح وضعیت پرونده قضائی همسرش (عماد باقی) پرداخت.
در این گزارش آمده که وی بیشترین احضار، بازجویی و محاکمه را در سال‌های اخیر پشت سر گذاشته است.

در بیانیه سازمان گزارشگران بدون مرز که نسخه‌ای از آن به دفتر رادیو زمانه ارسال شده، آمده است: «عمادالدین باقی هزینه آزادی بیان خود را در انتقاد از مسئولان حکومتی می‌پردازد.»
منظور گزارشگران از مسئولان حکومتی جمهوری اسلامی، غلام‌حسین محسنی اژه‌ای وزیر اطلاعات و قربانعلی دری‌نجف‌آبادی دادستان کل ایران است که در بیانیه مزبور «از متهمان قتل‌های زنجیره‌ای» معرفی شده‌اند.

سازمان گزارشگران در عین حال اعلام کرده که آقای باقی از «وضعیت جسمی نامناسبی برخودار است و بی‌رحمانه از سوی مقامات امنیتی - قضایی مورد بدرفتاری و آزار قرار گرفته است.»

براساس این گزارش، آقای باقی از ١٩ مرداد ماه امسال به سلول انفرادی در بند امنیتی ٢٠٩ زندان اوین انتقال یافته و در 28 مرداد طی ملاقاتی با خانواده‌اش «آن‌ها را از رفتارهای غیرقانونی و غیر انسانی بازجویان وزارت اطلاعات مطلع» کرده است.

فاطمه کمالی احمد سرایی همسر این روزنامه‌نگار به گزارشگران بدون مرز گفته است: «همسرش نپذیرفته است که به خواست‌های غیر قانونی ماموران امنیتی و قبول چشم بند و دستبند در زندان تن دهد.»

عمادالدین باقی، سردبیر روزنامه‌های توقیف شده فتح و جمهوریت و از موسسان انجمن دفاع از حقوق زندانیان در ایران، از تاریخ ٢٢ مهرماه ١٣٨٦ در زندان بسر می‌برد.
این روزنامه‌نگار در تاریخ ٥ دی ماه سال گذشته در پی دو حمله قلبی از زندان اوین به بیمارستان قمر بنی‌هاشم تهران انتقال یافته بود.

وی چند روز بعد با موافقت آیت‌اله محمود هاشمی شاهرودی رئیس قوه قضائیه و رئیس زندان اوین تا ٢٧ فروردین ماه در مرخصی استعلاجی بسر برد.

مسئول انجمن دفاع از حقوق زندانیان و مدافع لغو مجازات اعدام در ایران پیش از این نیز از خرداد ١٣٧٩تا بهمن ١٣٨1 در زندان بسر برده بود.


در همین رابطه:
انتشار گزارش تکان دهنده از پرونده باقی

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)