تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

کانون نویسندگان: از آزادی بیان دفاع می‌کنیم

کانون نویسندگان ایران با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد که به منشور خود پایبند بوده و هم‌چنان از آزادی بیان دفاع می‌کند.

در این اطلاعیه که نسخه‌ای از آن در برخی وب‌سایت‌ها منتشر شده، آمده است: «ما مرعوب شدن در مقابل این تهدیدها و برچسب‌های بازدارنده و دست كشیدن از آزادی‌خواهی را در شأن هیچ نویسنده و اهل قلمی نمی‌دانیم.»

این کانون «بر اساس منشور خود» اعلام کرده که نمی‌تواند كتاب، نشریه، تئاتر، سینما، موسیقی و وبلاگ را «در بند سانسور ببیند.»

آن طور که در اطلاعیه اخیر کانون نویسندگان آمده، «آزادی اندیشه و بیان و نشر در همه‌ عرصه‌های حیات فردی و اجتماعی، بی هیچ حصر و استثنا حق همگان است.»

در بخش دیگری از این اطلاعیه افزوده شده که «نمی‌توانیم به دفاع از حق مسلم كارگران و معلمان برای طرح مطالبات‌شان برنخیزیم و اسارت آنان را محكوم نکنیم.»

آن‌ها همچنین اعلام کرده‌اند که «نمی‌توانیم اعدام و نقض حقوق كودكان را ببینیم و خاموش بنشینیم. زنان را فقط و فقط به علت مخالفت با تبعیض آشكار جنسیتی به دادگاه می‌كشانند و به زندان محكوم می‌كنند.»

در بخش دیگری از این اطلاعیه آمده که «ما با مجازات اعدام مخالفیم و حتی قاتلان و جنایتكاران و تروریست‌ها را نیز مستحق این مجازات نمی‌دانیم.»

کانون نویسندگان در اطلاعیه خود تأکید کرده است که فعالیت این نهاد «هرگز سیاسی به معنای وارد شدن به بازی قدرت نبوده و نیست» و كسانی را كه «این برچسب را به کانون نویسندگان می‌زنند» متهم به «تلاش برای جلوگیری از دفاع از آزادی بیان» کرده است.

کانون نویسندگان ایران، اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۴۷ از سوی برخی نویسندگان آن دوران تأسیس شد.

این کانون که پیش از این سال به طور غیر رسمی فعالیت می‌کرد، در سال ۴۷ با صدور بیانیه‌ای با عنوان «درباره یک ضرورت» به طور رسمی اعلام موجودیت کرد.

چهره‌هایی چون جلال آل احمد و م.الف.به‌آذین در تأسیس این کانون نقش داشتند.

این چندمین بار از ابتدای امسال است که کانون نویسندگان با صدور اطلاعیه‌هایی از تحدید فعالان مدنی در ایران انتقاد کرده است.

این کانون پیش‌تر در ۲۱ فروردین‌ماه امسال با صدور اطلاعیه‌ای از نامه ناشران ایران در انتقاد از وضعیت نشر در کشور، حمایت کرده بود.

این کانون هم‌چنین ۲۲ خرداد‌ماه امسال در اطلاعیه دیگری ضمن محکوم کردن برخوردهای صورت گرفته با فعالان عرصه‌های مختلف اجتماعی، اعلام کرد بوده که «بر اساس منشور خود» از فعالیت این جریان‌های اجتماعی در ایران حمایت می‌کند.

در اطلاعیه دیگر این کانون که پنجم تیرماه منتشر شد، به محکومیت محمد‌صدیق کبودوند به ۱۱ سال حبس تعزیری اعتراض شده بود.


در همین رابطه:
کانون نویسندگان: حکم زندان بنی‌طرف لغو شود
فراخوان نقد کانون نویسندگان در آستانه ۴۰ سالگی
نگرانی کانون نویسندگان از وضعیت فعالان اجتماعی
حمایت کانون نویسندگان از فعالان اجتماعی
انتقاد کانون نویسندگان ایران از وضعیت نشر

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)