تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های مطبوعات

پرسش از سرنوشت درآمد‌های نفتی دولت
روزنامه کارگزاران در سرمقاله امروز خود با عنوان «عملکرد محرمانه» به نقد سیاست‌های اقتصادی دولت نهم پرداخته و از سرنوشت برخی درآمد‌های دولت سئوال کرده است.

این روزنامه می‌نویسد که وضعیت اقتصادی کشور فاصله زیادی با برنامه چهارم توسعه دارد.

سرمقاله نویس کارگزاران در خصوص درآمدهای نفتی می آورد که «واقعا چه بر سر این 75 میلیارد دلار آمده است؟ اگر چنین سرمایه‌ای وجود دارد چرا در عمل با رکود روزافزون در اقتصاد روبه‌رو هستیم.»

این روزنامه می‌پرسد: «این سرمایه‌ها که می‌شد به کمک آنها بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری را در کشور فعال کرد، چگونه هزینه شده است؟ »

متن کامل سرمقاله

نقد هفت بند طرح تحول اقتصادی
روزنامه دنیای اقتصاد در سرمقاله امروز خود با عنوان «ارزیابی ساختار طرح تحول اقتصادی» به تشریح بند‌های دیگری از طرح تحول اقتصادی پرداخته است.

این روزنامه می‌نویسد که طرح تحول اقتصادی دارای هفت بند است که در هفته‌های اخیر کمتر به آن‌ها توجه شده است.

به نوشته دنیای اقتصاد، هفت بند طرح تحول عبارتند از: «اصلاح نظام یارانه، اصلاح نظام مالیاتی، اصلاح نظام توزیع کالا و خدمات، اصلاح نظام بهره وری، اصلاح نظام گمرکی، اصلاح نظام بانکی و ارزش‌‌‌گذاری پول ملی.»

به نوشته این روزنامه «با نگاهی به سرفصل‌های طرح تحول اقتصادی مشاهده می‌شود که عناوین طرح با ادبیات رایج اقتصادی سنخیتی ندارد.»

متن کامل سرمقاله

انتقاد از برخورد دوگانه دولت با مراجع تقلید
روزنامه آقتاب یزد در سرمقاله امروز خود با عنوان «‌تنها وظیفه علما؟!» از برخورد‌های دوگانه دولت نهم با مراجع مذهبی انتقاد کرده است.

این روزنامه می‌نویسد که دولت نهم در برابر درخواست مراجع مذهبی مبنی بر برکناری رحیم مشایی از مقام خود بی‌اعتایی کرده است، اما همین دولت در بخش‌هایی دیگر از علمای دینی و ائمه جماعات می‌خواهد که در برابر منتقدان دولت از خود واکنش نشان دهند.

آفتاب یزد در ادامه می‌پرسد: «اگر عده‌ای از همین ائمه جمعه، حق را به منتقدان دادند باز هم دولت دخالت آنها در موضوع را تحمل می‌کند یا بار دیگر به ائمه جمعه یادآوری خواهد کرد که تصمیم‌گیری در داخل دولت، مکانیزم‌های خاص خود را دارد و توصیه‌ها نمی‌تواند تصمیم دولت را تغییر دهد؟»

متن کامل سرمقاله

هشدار به محافظه‌کاران درباره «طرح‌های دشمن»
روزنامه کیهان در سرمقاله امروز خود با عنوان «دولت نهم را بهانه کرده‌اند» به زعم خود پرده از طرح هماهنگی برداشته که به بهانه نقد دولت نهم قصد دارد جمهوری اسلامی را تخریب کند.

به اعتقاد سرمقاله نویس این روزنامه، دشمن در آستانه انتخابات قصد دارد چهره محافظه‌کاران و وفاداران به انقلاب اسلامی را تخریب کند.

با این مقدمه، کیهان می‌نویسد: «اصولگرایان بدانند یک برنامه عملیاتی برای به جان هم انداختن آنها تا زمستان وجود دارد.»

متن کامل سرمقاله

بحران مالی آمریکا
روزنامه سرمایه سرمقاله امروز خود را با عنوان «ساماندهی بحران اعتماد» به بحران مالی آمریکا اختصاص داده است.

به نوشته این روزنامه «دولت فعلی آمریکا در بین مردم و فعالان اقتصادی اعتبار خود را از دست داده و رئیس جمهور این کشور این حرکت را به عنوان تنها راه جلب دوباره اعتماد در فضای اقتصادی پایه ریزی کرده است.»

به اعتقاد سرمقاله نویس سرمایه «زمانی که دولتی اعتبار خودش را از دست بدهد، کارکرد نخواهد داشت زیرا بخش زیادی از کارکردهای یک دولت به سیاست‌های اقتصادی، اعتماد و اعتبار مربوط می‌شود.»

متن کامل سرمقاله

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)