تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

درخواست مصر از ایران برای «به خطر نینداختن خاورمیانه»

مصر از ایران درخواست کرد با «برخوردهای غیرشفاف و انعطاف‌ناپذیر» خود، به غرب برای کشاندن خاورمیانه به سراشیبی بحران و خطر، «بهانه ندهد.»

به گزارش آسوشیتدپرس، عواد سلیمان، سخنگوی ریاست‌جمهوری مصر بر حق دستیابی ایران به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای تأکید کرد؛ اما گفت که جمهوری اسلامی باید در عین حال، تضمین‌های بیشتری به جامعه بین‌المللی ارائه کند.

این اظهارات پس از دیدار حسنی مبارک رییس‌جمهور مصر با ملک عبدالله، پادشاه عربستان سعودی مطرح شد. محور این دیدار، برنامه هسته‌ای ایران بوده است.


حسنی مبارک، رییس‌جمهور مصر و ملک عبدالله، پادشاه عربستان (عکس: AFP)

آقای سلیمان در ادامه به صدام حسین، رییس‌جمهور معدوم عراق اشاره کرد که «نتوانست به اندازه کافی ادعاهای آمریکا مبنی بر تلاش این کشور در دستیابی به سلاح‌های هسته‌ای را رد کند.»

وی گفت که ایران باید شفافیت و انعطاف‌پذیری بیشتری از خود نشان دهد و بداند که خلیج فارس به شدت نگران مسأله هسته‌ای ایران است.

مصر در حالی از ایران درخواست ارائه تضمین‌های بیشتر می‌کند که گزارش‌ها در روز‌های اخیر، از مذاکرات فشرده حسنی مبارک با سران سه کشور عربی درباره پرونده هسته‌ای تهران دارند.

روابط سیاسی بین مصر و ایران، یک سال پس از انقلاب اسلامی ایران، در اعتراض به شناسایی اسراییل از سوی مصر، پذیرفتن شاه ایران در این کشور و حمایت قاهره از عراق در جریان تهاجم این کشور به ایران، قطع شد.

دو کشور از آن تاریخ تا کنون، تنها دارای دفاتر حافظ منافع در پایتخت‌های یکدیگر هستند.


در این رابطه:
مذاکرات فشرده مصر درباره پرونده هسته‌ای ایران

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)