تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

بیانیه رسمی آکسفورد درباره دکترای علی کردان

دانشگاه آکسفورد با انتشار بیانیه‌ای رسمی در وب‌سایت خود اعلام کرد که هیچ مدرک دکترای افتخاری یا مدرک دیگری از این دانشگاه برای آقای علی کردان صادر نشده است.


در سایت رسمی دانشگاه آکسفورد آمده است که مدرک دکترای افتخاری که به نام آقای کردان منتشر شده، گواهینامه حقیقی این دانشگاه نیست.

پیش‌تر مسئولان آکسفورد اعلام کرده بودند که بنا بر ملاحظاتی قصد ندارند اطلاعیه‌ای در این باره در وب‌سایت رسمی این دانشگاه منتشر کنند.

در بیانیه مزبور آمده که هر چند استادانی که نامشان در انتهای «مدرک دکترای علی کردان» آمده، در برخی مراحل در دانشگاه آکسفورد سمت‌هایی را بر عهده داشته‌اند، اما هیچ یک در رشته حقوق فعالیت نداشته و در هیچ یک از مدارک صادر شده از این دانشگاه، صاحب امضا نیستند.

> متن این بیانیه را در سایت دانشگاه آکسفورد بخوانید


علی کردان در روز رأی اعتماد (عکس: فارس)

۲۲ مردادماه امسال، در تماس زمانه با دفتر مطبوعاتی دانشگاه آکسفورد، سخنگوی دانشگاه، صدور بیانیه را تأیید کرده و در مقابل سؤال زمانه که چرا این بیانیه در وب‌سایت‌های رسمی دانشگاه منتشر نشده، گفته بود: «ممکن است دانشگاه تصمیم بگیرد این بیانیه را به دلیل حساسیت موضوع در وب‌سایت خود منتشر کند؛ گرچه این امری معمول نیست.»

این در حالی است که علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی هم هفته گذشته با صدور حکمی به علی عباسپور تهرانی، رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، خواستار بررسی اصالت مدرک تحصیلی آقای کردان شده است.

کردان پیش از این، از معاونان آقای لاریجانی در صدا و سیمای جمهوری اسلامی بوده و از وی به عنوان یکی از متحدان سنتی آقای لاریجانی نام برده می‌شود.

تشکیک در صحت مدرک دکتری علی کردان از زمانی آغاز شد که روح‌الله حسینیان، نماینده محافظه‌کار مجلس هشتم، در جریان بررسی صلاحیت وی برای تصدی وزارت کشور، سؤالاتی در مورد نحوه صدور چنین مدرکی مطرح کرد.

یک روز پس از آن‌که علی کردان توانست از مجلس رأی اعتماد بگیرد، وب‌سایت الف، متعلق به احمدی توکلی نماینده‌ محافظه‌کاری که خواستار بررسی صلاحیت آقای کردان در جلسه‌ای غیرعلنی شده بود، اعلام کرد که مدرک آقای کردان جعلی است.

وب‌سایت الف چند روز بعد از سوی قوه قضاییه ایران مسدود شد.

روابط عمومی وزارت کشور در واکنش به این گزارش، با صدور اطلاعیه‌ای به رسانه‌ها هشدار داد که در صورت شایعه‌پراکنی در مورد صحت مدرک تحصیلی وزیر کشور تحت پیگرد قضایی قرار خواهند گرفت.

آقای کردان نیز به وزارتخانه متبوع خود دستور داد تا تصویری از مدرک تحصیلی‌اش را منتشر کند.

آقای کردان ادعا می‌کند که مدرک دکترای افتخاری خود را در رشته حقوق اساسی از دانشگاه آکسفورد اخذ کرده است.


در همین رابطه:
دانشگاه آکسفورد صدور مدرک برای کردان را تکذیب کرد
وب‌سایت محافظه‌کار «الف» مسدود شد
بالا گرفتن تنش‌ها بر سر مدرک تحصیلی وزیر کشور
وزارت کشور: تشکیک در مدرک دکترای کردان ممنوع
رأی اعتماد به وزیران ‍پيشنهادی احمدی‌نژاد

نظرهای خوانندگان

با سلام به زمانه!
من در بخش «وزارت کشور: تشکیک در مدرک دکترای کردان ممنوع» مطلبی را برای شما فرستادم که یک شخص بسیار شناخته شده در رابطه با مدرک جعلی ... و چند مطلب دیگر گفته بود. ولی متاسفانه شما آن را منتشر نکردیده اید. ... این گفته ها را ایشان در حیاط دانشگاه ما و در حضور بیشتر از هفت دانشجو گفت و من آن را با ضبط صوت تلفن همراهم ضبط کرده ام. اینها مسائل مهم و حیاتی مملکت ماست و شما که شانس بیرون بودن ... را دارید باید برای آگاه کردن مردم کمک کنید. واقعا خواهش می کنم مطالبی که از این آی پی می آید را منتشر کنید زیرا تجربه به شما ثابت کرده که ما چند نفر که از این خانه در جنوب تهران برایتان می نویسیم پیوسته در مستند بودن و کیفیت داشتن نوشته مان نهایت وسواس را بخرج می دهیم. و واکنش خوانندگانتان که شما با درستکاری آن را منعکس می کنید گویای این ادعاست. متشکرم

------------------------------------------------
زمانه: دوست گرامی
طبیعتاً از آن‌جا که در مرحله نخست، امکان تأیید صحت نقل قول شما از ایشان وجود ندارد و در مرحله دوم، تأیید ادعاهای این بزرگوار نیز برای زمانه میسر نیست، طبیعتاً ناچار از عدم درج این گفته‌ها هستیم. چرا که خط مشی زمانه، انعکاس ادعاهای مثبت و منفی درباره افراد حقیقی نیست.
علاوه بر این، زمانه اعتقادی به افشاگری علیه افراد ندارد. اگر بحث مدارک دانشگاهی شبهه‌برانگیز، مانند مورد آقای کردان، به یک مسأله مهم خبری بدل شود، زمانه نیز به آن خواهد پرداخت. در غیر این صورت، پرداختن به ادعاها درباره یک یا چند نفر به صورت خاص، که شائبه انتقام‌گیری از یک شخص یا گروه را فراهم می‌کند، خلاف رویه بی‌طرفانه زمانه است.
با این همه، اگر بتوانید گزارشی جامع درباره این قبیل مدارک با مستندات و منابع مستدل (و نه فقط نقل ادعاها) بنویسید و برای زمانه بفرستید، استقبال می‌کنیم

-- امضا محفوظ از تهران ، Aug 16, 2008 در ساعت 07:02 PM

همانطور که شما نوشته اید دانشگاه آکسفورد در ابتدا قصد نداشت بنا بر ملاحظاتی! این تکذیب را در وبسایت خود منتشر کنند قبلا نیز بنابر ملاحظاتی که میتواند تامین کننده منافع ملی شان باشد از اینگونه مدارک حتی نه افتخاری آنرا برای افراد مورد نظر خود صادر کرده و خواهد کرد.شما هم فورا من وامثال مرا به دایی جان ناپلئون تشبیح نموده و از مبتلایان به بیماری پارانویا بنامید.اما بدانید که علاوه بر آکسفورد دانشگاههای دیگری نیز در انگلیس و کانادا و به میزان بسیار کمتر در آمریکا در سالهای اخیر آنچنان برای برادران ! ما مدرک صادر کرده اند که روی دانشگاه آزاد اسلامی را سفید نموده اند.

-- فسیروز ، Aug 16, 2008 در ساعت 07:02 PM

این جعل مدرک نه تنها جرم نیست بلکهکاغذ پارهای بیش نیست ؟

-- حمید رضا ، Aug 19, 2008 در ساعت 07:02 PM

بابا این همه ادم تو ایران از این کاغذ پاره ها دارن این هم یکیش تنگ نظری تا جه حد ؟اقای احمد توکلی هم یا بیکاره یا عهد شکنی میکنه با رییس جمهور ؟ جعل اسناد هم جزو این مصادیق نمی شه .شما هم برید کشکتان را بسابید و دنبال مدرک تحصیلی خودتان باشید

-- حمید احمدین ، Aug 19, 2008 در ساعت 07:02 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)