تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

سرانه مطالعه در ایران: «روزی ۱۰ دقیقه»

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد که سرانه مطالعه کتاب در ایران، «به طور میانگین ۱۰ دقیقه در شبانه‌روز است.»

محسن پرویز، این آمار را منهای مطالعه کتاب‌های درسی، مجلات و مقاله‌های علمی اعلام کرده است.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، پرویز که در آیین آغاز ششمین نمایشگاه سراسری کتاب در همدان سخن می‌گفت، افزود: «سرانه کتاب در دهه گذشته حدود دو تا سه دقیقه بوده است.»

چهارم اردیبهشت‌ماه امسال، علی‌اکبر اشعری رییس کتابخانه ملی ایران، مطالعه کتاب هر شهروند ایرانی در شبانه‌روز را تنها دو دقیقه اعلام کرده بود.

آمار‌های رسمی در ایران، از باسواد بودن بیش از ۸۵ درصد از جمعیت این کشور حکایت دارند.

آقای پرویز هم‌چنین علت پایین بودن سرانه مطالعه در کشور را :در دسترس نبودن و به‌روز نبودن کتاب» عنوان کرده است.

بر اساس آمار‌های موجود، هم‌اکنون در کتابخانه‌های ایران بیش از دو میلیون کتاب، چهار میلیون نشریه، ۳۰۰ میلیون نسخه سند و حدود ۵۶‬ هزار نسخه خطی موجود است.

خبرگزاری فارس هم سوم بهمن‌ماه سال گذشته اعلام کرده بود که بودجه ترویج کتاب‌خوانی در سال ۸۷ از سوی وزارت ارشاد دولت احمدی‌نژاد، ۲۷ درصد نسبت به سال ۸۶ کاهش داشته است.

آقای پرویز در حالی سرانه مطالعه کتاب در ایران را ۱۰ دقیقه اعلام می‌کند که اردیبهشت امسال، محمدحسین صفار هرندی، وزیر ارشاد دولت نهم آمارهای کتاب‌خوانی در ایران را «مغشوش و مشوش» خوانده بود.

آقای هرندی در نمایشگاه کتاب تهران گفته بود: «کسانی که مردم ایران را متهم می‌کنند که اهل کتاب‌خوانی نیستند، به نمایشگاه بین‌المللی تهران بیایند تا غلط بودن فرضیات خود را به چشم خویش بینند.»

نظرهای خوانندگان

ممنون. ما را از نگرانی درآوردید! ده دقیییییییییقه! توی این ده دقیقه می‌شه چشم جنگ و صلح رو هم درآورد! مرسی!

-- اشکان ، Aug 16, 2008 در ساعت 06:01 PM

رژیم جمهوری اسلامی یک رژیم تفتیش عقاید است در سالهای حکومتش هزاران جوان را بدلیل خواندن کتاب زندانی و اعدام کرده است حضور کتاب حضور اندیشه است و حضور اندیشه در خانه خطر مرگ دارد به همین دلیل مردم به استقبال خطر نمی روند مطالعات هم اکنون در کامپیوتر و اینترنت انجام میشود . اکثر کتابهای منتشر شده نیز پس از چندین بار سانسور بدست خواننده میرسد که نه ارزش ادبی دارد و نه ارزش سیاسی اجتماعی .

-- فرهاد- فریاد ، Aug 16, 2008 در ساعت 06:01 PM

حالا که‌ کسی نمیتونه‌ این آمارا رو کنترل کنه‌، چرا جناب هرندی یه‌ عدد بیشتر نگفتن. ازشون کم میشد؟ خیلی ازش گلایه‌ دارم.

-- ناصر از استکهلم ، Aug 16, 2008 در ساعت 06:01 PM

آقای فرهاد- فریاد گفته: "رژیم جمهوری اسلامی یک رژیم تفتیش عقاید است در سالهای حکومتش هزاران جوان را بدلیل خواندن کتاب زندانی و اعدام کرده است"
به‌نظر می‌رسد که در ایران سکونت ندارید. چون هم لحن و هم محتوای حرف‌هایتان به خارج‌نشینان عصبی می‌خورد. من خبر ندارم جمهوری اسلامی کسی را به صرف خواندن کتاب به زندان انداخته باشد و یا بالاتر از آن اعدام کرده باشد! اگر شما خبری دارید بگویید. خود بنده از زمانی که خواندن یاد گرفتم تا همین الان کتاب می‌خوانم و حتی یک‌بار هم زندان نرفته‌ام. منبع خریدم هم کتاب‌های ردشده از فیلتر وزارت ارشاد بوده و بس. فکر نمی‌کنم بازار کتاب‌های داخلی هر اشکالی هم که داشته باشد منصفانه باشد در موردش گفته شود که هیچ‌گونه ارزش ادبی و سیاسی و اجتماعی ندارد. این تبلیغات منفی نه حقیقت دارند و نه به نفع مردم ایران است که چنین دروغ‌هایی را در ذهن مردم دنیا جا بیندازیم. زندگی در ایران سخت است اما هرکسی که در ایران زندگی کند بالاخره راهش را پیدا می‌کند و از کانال‌های فراوان آنچه را که می‌خواهد به‌دست می‌آورد. حکومت ایران به هیچ‌وجه آنقدر که شما فکر می‌کنید مردم را تحت کنترل ندارد. مشکل‌ها جاهای دیگری هستند. کمی منصف باشید و از توهم و دروغ دوری کنید.
یا حق

-- اشکان ، Aug 17, 2008 در ساعت 06:01 PM

ممنون که ازادی بیان رو رعایت میکنید.حتی با وجود : ( نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
البته امیدوارم منصفانه باشه!!

-- ش رضایی ، Sep 1, 2008 در ساعت 06:01 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)