تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

ایران، فعالیت غیرقانونی بانک‌هایش را رد کرد

ایران، اتهامات مطرح شده از سوی فرانسه، بریتانیا و آمریکا را مبنی بر این‌که بانک‌های این کشور در فعالیت‌های «غیرقانونی هسته‌ای» و «تأمین مالی تروریسم» مشارکت دارند، تکذیب کرد.

به گزارش خبرگزاری‌ها ایران، در نامه‌ای که به شورای امنیت ارائه کرده، این اتهامات را رد کرد و اعلام کرد که بانک‌های ایرانی هرگز در هیچ فعالیت غیرقانونی دخالت نداشته‌اند؛ چون چنین فعالیت‌های هسته‌ای در ایران وجود ندارد.

شورای امنیت سازمان ملل سه مجموعه از تحریم‌های محدود، از جمله یک دور تحریم در ماه مارس علیه ایران را که شامل نظارت مالی بر بانک ملی و بانک صادرات می‌شود، به علت امتناع از متوقف کردن غنی‌سازی اورانیوم اعمال کرده است.

مهدی دانش یزدی، معاون نمایندگی دائم جمهوری اسلامی در سازمان ملل، در نامه‌ای که خطاب به شورای امنیت نوشته، اعلام کرده که «اقدامات شورای امنیت علیه برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز ایران، نمونه‌ای بسیار بارز از سوء استفاده معدودی از اعضای دائم شورا از این نهاد است.»

در این نامه اشاره‌ای به نام این کشور‌ها نشده است؛ اما به نظر می‌رسد منظور ایران، کشور‌های مذاکره‌‌کننده هسته‌ای عضو شورای امنیت باشند که خواهان توقف فعالیت‌های هسته‌ای این کشور هستند.

در این نامه هم‌چنین ادعای بریتانیا، فرانسه و آمریکا در خصوص فعالیت‌های غیرقانونی بانک‌های ایران «بی اساس و مضحک» توصیف شده است.

این سه کشور، هفته گذشته با ارسال نامه‌ای به شورای امنیت اعلام کرده‌اند که بانک‌های ایرانی با انجام معاملات مخفی، سعی در دور زدن تحریم‌ها دارند.

ایران در این نامه افزوده که سیستم بانکی و مالی‌اش، هیچ گاه مقررات بین المللی را نقض نکرده‌ و در این کشور مقررات لازم به منظور مبارزه با تأمین مالی تروریسم و پول‌شویی وجود دارد.

در نامه مزبور در عین حال آمده که ایران یکی از قربانیان تروریسم در جهان است.

آمریکا همواره ایران را متهم به کمک مالی و نظامی به گروه‌هایی هم‌چون حزب‌الله لبنان و گروه تندرو شیعی صدر در عراق می‌کند.

ایران همواره این ادعاها را رد کرده است و می‌گوید که حمایتش از این گروه‌ها، «معنوی است.»

ایران در حالی به ادعاهای این سه کشور پاسخ می‌دهد که وزارت خزانه‌داری ایالات متحده، هفته گذشته، پنج شرکت ایرانی دیگر را که گفته می‌شود در برنامه‌های هسته‌ای و موشکی این کشور همکاری دارند، تحریم کرد.

کشورهای ۱+۵ اعلام کرده‌اند که به دنبال ممانعت ایران از پاسخگویی به پیشنهاد غرب، تحریم‌هایی گسترده‌تر از تحریم‌های سازمان ملل را علیه این کشور اعمال می‌کنند.

نظرهای خوانندگان

جمهوری اسلامی سه تحریم را پشت سر گذاشت اما به نظر میرسد این بار تحریمها به هدف خورده است تحریم بانکها ی ایران تاثیر عمیقی برای جمهوری اسلامی داشته است که برای اولین بار می بینیم به آن اعتراض میشود . جمهوری اسلامی با این نامه نقطه ی ضعفش را نشان داده است ابتدا از موضع بالا اعتراض میکند ولی در هفته های آینده از زاویه ی تسلیم حرکت می کنند .
اگر جمهوری اسلامی دارای کارشناسان مجرب بود پنج سال پیش باید این وضعیت را پیش بینی میکرد اما خلاء سیاستمداران متخصص کاملا مشهود است جمهوری اسلامی ایران را تا قربانگاه می برد و در لحظه ی آخر از موضع مرگ تسلیم میشود . همین امروز بهتر از فرداست امروز اگر پیشنهاد غرب را بپذیرد از موضع محکمتری میتواند چانه زنی کند هر چه دیرتر تصمیم بگیرد قدرت چانه زنی اش نیز کاهش می یابد .

-- فرهاد- فریاد ، Aug 16, 2008 در ساعت 02:03 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)