تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

مخالفت روسیه با آتش‌بس در گرجستان

در حالی که گرجستان اعلام کرد دستور آتش‌بس در اوستیای جنوبی را صادر کرده و خواستار مذاکره با مسکو است، روسیه با توقف درگیری‌ها در این منطقه مخالفت کرد.

بی‌بی‌سی با اعلام این خبر نوشت که روسیه با رد آتش‌بس، به بمباران اهداف خود در نزدیکی تفلیس، پایتخت گرجستان ادامه می‌دهد.

مقامات گرجی، به سفارت روسیه در تفلیس اعلام کرده‌اند که نیروهای نظامی گرجستان، از منطقه مورد مناقشه تسخین‌والی در اوستیای جنوبی عقب نشینی کرده‌اند و این منطقه در حال حاضر تحت کنترل ارتش روسیه است.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌ها، تعداد زیادی از شهروندان تسخین‌والی، این شهر را ترک کرده‌اند و از تعداد کشته‌ها آمار دقیقی در دست نیست.

میخائیل ساکاشویلی، رییس‌جمهور گرجستان نیز اعلام کرده است که در حالی که نیر‌وهای نظامی این کشور از صبح امروز یکشنبه مقررات آتش‌بس را رعایت کرده‌اند، کماکان شهرهای گرجستان از سوی هواپیماهای روسی بمباران می‌شوند.

وی افزود که دولت وی تمام روز را در تلاش برای متقاعد کردن روسیه به پذیرش آتش‌بس بوده است.

سخنگوی وزارت کشور گرجستان نیز عقب‌نشینی نیروهای این کشور از منطقه مورد مناقشه را شکست ندانست و گفت که به خاطر جلوگیری از تلفات بیشتر نظامیان و غیر نظامیان، از اوستیای جنوبی عقب‌نشینی کرده است.

عقب‌نشینی نیروهای گرجی، سه روز پس از حمله به اوستیای جنوبی برای بازپس‌گیری این منطقه که اعلام خودمختاری کرده است، صورت گرفت.

در همین حال برنارد کوشنر، وزیر خارجه فرانسه و الکساندر استاب، وزیر خارجه فنلاند برای متقاعد کردن روسیه به پذیرش آتش‌بس به گرجستان سفر می کنند.

یاپ دی هوپ شفر، دبیر کل ناتو هم خوستار آتش‌بس فوری در گرجستان و احترام به تمامیت ارضی این کشور از سوی روسیه شد.

شورای امنیت سازمان ملل نیز تا ساعاتی دیگر چهارمین جلسه خود را برای بررسی وضعیت بحرانی آسیای میانه آغاز می کند. سه جلسه گذشته این شورا برای متقاعد کردن مسکو به پذیرش آتش‌بس بی‌نتیجه بوده است.

ویتالی چورکین، سفیر روسیه در سازمان ملل، حمله گرجستان به اوستیای جنوبی را تلاش برای نسل‌کشی نامید و گفت که نظامیان گرجستان هنوز در اوستیای جنوبی هستند و با آتش‌بس، مناقشه در این منطقه رفع نخواهد شد.

گزارش‌ها حاکی است که نیکولای سارکوزی رییس دوره‌ای اتحادیه اروپا برای حل مناقشه میان روسیه و گرجستان، طرحی سه مرحله‌ای شامل آتش‌بس، احترام به تمامیت ارضی گرجستان و عقب‌نشینی نیروهای روسیه و گرجستان از منطقه مورد مناقشه را پیشنهاد داده است.

رسانه‌های جهان امروز با مخابره اخبار نبرد میان گرجستان و روسیه، نوشتند که روسیه در تلاش است نشان دهد گرجستان بی‌ثبات‌تر از آن است که بتواند به عضویت ناتو درآید.


در همین رابطه:
تشدید درگیری‌ها میان روسیه و گرجستان
جنگ در قفقاز و هم‌سویی بیشتر ایران و روسیه
جنگ روسیه با سایه ناتو
«روسیه، دلیل عدم ثبات در این منطقه»

نظرهای خوانندگان

تا زمانی که نیروهای گرجستان در حال پیشروی بودند غرب در تکاپوی آتش بس نبود نیروهای گرجی در اولین حمله 1600 نفر را به قتل میرسانند و به حق حاکمیت ملی مردم اوستیا احترام نمیگذارد به آرای این مردم توجه نمیکند و با نیروی نظامی و زور سعی کرد حاکمیت گرجستان را به کرسی بنشاند حال که شکست خورده است و مردم این منطقه مجبور شده اند خود را تحت حمایت یک کشور دیگر قرار دهند هر چند که روسیه هم بدتر از گرجستان است . اما آمریکا نیز در صدد ایجاد یوگسلاوی دیگری بود .

-- فرهاد- فریاد ، Aug 10, 2008 در ساعت 06:03 PM

ba nazare aghaye Farhad movafegham. Inja dar amrica shabake haye khabar be koshte shodane hodoode 2000 nafar tavasote arteshe gorjestan hichgoone eshare nakardand ,dar haghighat amrica ba mohre khod (Sakashvili) mikhast be roosiye sadame bezanad ke ta inja movafagh nashod. albate man az siyasat haye roosiye ham hemayat nemikonam vali amrica ham tanha be manafe khod miandishad va koshte shodane ensanha hich ahamiyati baraye in keshvar nadarad .

-- Mehrnoosh ، Aug 11, 2008 در ساعت 06:03 PM

نظر بالا مرا به یاد جنگ ایران و عراق انداخت
وقتی عراق در ایران پیشروی میکرد دنیا ساکت ماند و وقتی ایران شهرهایش را پس گرفت صحبت از صلح شد
شاید اگر در جنگ عراق و آمریکا نیز اگر آمریکا شکست میخورد و عقب نشینی میکرد هم همین اتفاق میافتاد

-- سعید ، Aug 11, 2008 در ساعت 06:03 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)